Logg inn med Facebook eller Google!

Cycladene i September/Oktober

Started by Vedal, 02. Aug 09, 18:22:26

Previous topic - Next topic

Vedal

Vi har seilt i Hellas ved flere anledninger og har brukt tiden omkring de Saroniske øyene. Vi har de siste årene bedrevet mer motorseiling enn seiling på grunn av lite vind. Denne høsten planlegger vi å seile i Cycadene, men er usikkre på hvor mye vind som møter oss i månedskifte september/oktober. Vi er jo familiære med å solgangsbrisen på sørlandskysten som ofte kommer opp i 8-10 m/s. Selv om vi har erfaring for å mestre mer vind enn dette er det veldig bekvemt hvis det ikke blåser for hard.  Er det noen som har erfaring med vind og vær i Cykladene på denne tiden av året? Blåser det jevnt hele døgnet eller er det tider på natten og dagen som er mer utsatt for vind? Hva kan vi vente oss?

Mvh
Øyvind

stein

Hei.
Nydelig i Cycladene. Har seilt der mange ganger både i august, september og oktober. Uti september er meltemisesongen over, og jeg har en følelse av at det er roligere vindforhold enn i august. Dere kan lese om alle turene våre på www.viseilerigjen.com. Men det som går igjen er at enten er det svak vind eller så er det sterk vind, ofte 30knop. Og vinden er konstant døgnet rundt og kommer helst fra nord, nordøst. Sjeldne ganger kommer vinden fra sør.
Vi skal seile i Saronic høst i uke 39 og 40.
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Anders

Oi! Velkommen til forumet :-)
Jeg tror dere kan vente dere \"litt-av-hvert\", for å si det sånn. Nå har ikke jeg noe seiler-erfaring, men vil nok kalle de generelle vindforholdene litt mer enn \"solgangsbris\", ja... faktisk er det vel ofte sånn at vinden stilner litt utpå ettermiddagen/kvelden, før man gjerne får den igjen med fullt monn utover natten.
Men her er andre forum-medlemmer som har adskillig med erfaring rundt dette, så forhåpentligvis vil du få mer utfyllende svar etter hvert.

Vedal

Quote from: \"stein\"Hei.
Nydelig i Cycladene. Har seilt der mange ganger både i august, september og oktober. Uti september er meltemisesongen over, og jeg har en følelse av at det er roligere vindforhold enn i august. Dere kan lese om alle turene våre på www.viseilerigjen.com. Men det som går igjen er at enten er det svak vind eller så er det sterk vind, ofte 30knop. Og vinden er konstant døgnet rundt og kommer helst fra nord, nordøst. Sjeldne ganger kommer vinden fra sør.
Vi skal seile i Saronic høst i uke 39 og 40.
Stein

Tusen takk Stein.
Vi skal seile i uke 40 og planlegger å gå til Poros første ettermiddag/kveld og videre til Hydra dagen etterpå. Tanken var deretter å gå rett over til Kithnos. Hadde kanskje trodd og håpet at vindforholdene var litt roligere så sent i sesongen.  Men vi har jo muligheten for å se litt på været før tar beslutningen om å gå over i Kykladene. Det er uansett lett å få en uke til å gå blant de Saroniske øyene og fastlandet på Peloponnes om vi skulle velge det.  :-)
Kanskje treffer vi på hverandre?
Øyvind

stein

Hei.
Supert Øyvind, håper vi treffes. Jeg bytter mannskap i Lavrion 26. september og får familien ombord for en høstferie i Cycladene/Saronic eller bare Saronic avhengig av været. Vi er mor og far og tvillingjenter på 15. Vi har alltid seilt flere båter sammen, men det fikk vi ikke til i år. Så det hadde vært ekstra trivelig med følge noen dager. føles enda litt tryggere da.

Favoritthavna vår er Loutra på Kitnos. Høyt på lista er også Vathi på Sifnos og Vourkari på Kea.

I Saronic er det ikke noe som slår Vathi bak Methana halvøya.
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Vedal

Veldig nyttige tips Stein. Vi holder kontakten  :-)
Øyvind

stein

Noen som har et flytips? Jeg bestilte i dag en Sun Odyssey 43 fra Athen 19. september til 3. oktober. Men fly har vi ikke. Har ikke lyst på Norwegian fra Rygge, så det blir sikkert rutefly med mellomlanding. Finnes det andre muligheter?
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...