Logg inn med Facebook eller Google!

Paros - Naxos september 2011

Started by Solgry, 20. Oct 11, 21:53:42

Previous topic - Next topic

Solgry

Nei, Sophia er nok ikke en ferm, godt voksen kvinne, nei! Men hun er jo utrolig koselig, da, og engelsken blir bedre for hvert år som går.
Bodde der første gang i 2002, og da brukte hun søstern sin som "tolk", så det har bedret seg, ja.

I år bodde det også to hyggelige, norske damer i den andre naboleiligheten (vi var "omringet av" flotte nordmenn denne gangen!), og vi bestemte oss for å leie bil sammen med damene èn dag. Den ene hadde aldri vært på Naxos før, den andre hadde vært der èn gang før.

Så vi leide bil og dro nordover langs kysten, mot Appollon. Torill var veldig opptatt av kirker, og ville gjerne ta bilder av "alle" kirker vi så, så det ble endel stopp underveis!  ;)

Den "artigste" stoppen hadde vi rett før Appollon:
Der, oppe på pynten, rett ved veien, lå det flott, liten kirke, med port og med en lang trapp opp. Vi stoppet for å ta bilder, og Torill ville inn den porten, men det sto en skjønn, men sinna (eller redd?) hund på toppen av trappa, og brukte seg! :-:

Heldigvis kom eierinnen, og hun ba oss gjestmildt inn. Dette var en privat kirke, utrolig flott, og vi tente et par lys og puttet på litt "kollekt". Dama kom tilbake og hadde med seg en STOR drueklase, fra haven, som hun ga oss!
- Jeg bor rett bak her, sa hun, - vil dere ikke komme inn å se?

Og dette var ikke noe fattigmannshjem, nei! Hun var arkitekt, og mannen var håndverker, fortalte hun.
Det var en stor, flott, frodig hage, og med masse druer ved utsiktsterassen! Og her snakker vi jamen UTSIKT!!!!! :juble:
Huset ligger på nordspissen av Naxos, så vi så Mykonos mot vest og Dounussa og Koufonissi mot øst! Og vi så selvsagt ned til Appollon.
Skulle gjerne tatt et glass vin, eller tre, på den terassen der, ja! 8)
Eller, tenk for en soloppgang til morgenkaffen!!! (Tror t.o.m. det hadde vært flottere ennpå takterassen på Summertimes, Anders!)

- Har dere lyst på noe å drikke, spurte hun? Vi takket høflig nei, men det HADDE vært fristende med noe kaldt i glasset på terassen den!
"Gubben" hennes kom hjem mens vi sto der og pratet, og han lurte nok litt, men sa ingenting.....

Her er noen bilder derfra:

Trappen opp fra veien (kan Mykonos anes i horisonten?)

Baksiden av kirken.

Druer i taket på terassen.

Utsikt fra terassen, mot Dounossa/Koufonissi, og Appollon inne i bukta.





Lodotter er englenes tøfler.....

Anders

Og jeg kan bekrefte at det kom to "relativt oppglødde" nordmenn tilbake fra denne opplevelsen  ;D
Tydelig at den gjorde inntrykk, ja... og er det ikke godt helt innerst inne i ryggraden å oppleve slike ting da?
Veldig kjekt å få se bilder fra det dere snakket om.

Anders

Og jeg må visst korrigere meg selv fra litt lengre oppe i tråden... så vidt jeg har fått med meg er det mer enn 40 år siden Sofias mor døde...
Og et lite PS til Solgry... du er tilgitt for bildet  ;D

kaka

Slike beretninger er god lesning, Solgry!
Kunne gjerne hatt et besøk der selv.
KariK

Solgry

Her er utsikten ut porten fra huset, og i kroken til høyre her hadde de en skyggefull, flott uteplass! (Mulig det var kveldssol der.)


Vi "hastet" videre (ja, særlig....!), og det ble bl.a. en tur oppom Dyonisus-statuen (som er SVÆR!), tok en frappè i Appollon, og en fin stopp i Apiranthos.


Apiranthos er en utrolig koselig by, med marmorbelagte gater, og hvor det bare er lokalbefolkningen som bruker motoriserte kjøretøy:


Vi fikk oss en herlig, STOR, lunsj, under et tre, på en sjarmerende taverna, midt i Apiranthos:


Hadde også en stopp ved den eldgamle kirken, nedenfor Moni (husker ikke navnet på denne kirken):


La inn en liten stopp i Chalki, på Kitron-destilleriet der, og fikk litt smaksprøver. Men vi har noen sånne flasker fra før, hjemme, (mest til pynt, egentlig), så vi kjøpte ingenting denne gang.
Lodotter er englenes tøfler.....

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Anders

Den som vi presterte å kjøre rett forbi... skal visst ha de eldste "rett-på-veggen/taket" ikoner/malerier som er kjent. Og er visst litt spesiell også fordi disse maleriene har blitt tildekket med falske murer opptil flere ganger opp gjennom historien, for å beskytte dem mot denslags "gudebilde-fiendtlige" inntrengere...

Solgry

Panagia Drosiani var det, ja! Tok flere bilder av den utenfra, men det er ikke lov til å ta bilder inne i denne kirken, og det står alltid "ei streng frue" og peker "nei, nei!" på kameraene våre, så vi tør ikke gjøre annet enn å la være! :-:

Her er et bilde av en flott Bouganvilla i Chalki:


I Vivlos stoppet vi ved kirkegården, og "måtte bare" ta bilde av en "fantastik" gravstein"/minnesmerke! Var litt usikre på om det var mangel på respekt, men ønsker å dele dette med flere, så vi tok sjansen....
Det var et monument etter en gutt som døde, bare 17 år gammel, og hele "kirken" var minst 3 meter høy!
Vi syns nok at den var "litt i overkant" glorete, men døm selv:


Kirkegården ligger ved Vivlos.


På vei tilbake, stoppet vi ved Alyki, for å vise damene den flotte stranda!


Deretter tok vi "sjøveien" tilbake til by'n, via Mikra Vigli, Orkos, gjennom "bushen" (hvor vi, som vanlig, observerte gekkoer el.l., som lå på steingjerdene og koste seg i sola), videre Plaka, Ag. Anna, Ag. Prokopios, og stoppet i bukta før Naxos by (ved enden av flyplassen).



Der så vi et par gutter som fanget fisk, med garn! (Er desverre ikke med på bildet.) De trakk garnet mellom seg, på knehøyt vann, og fikk faktisk fisk! Artig!

Vel tibake på Summertimes, kom det mørke, truende skyer! (Ses vel også på bildet over.) Vi hadde ikke sett èn sky på 2 1/2 uke, og så kom det attpåtil skyer som det dryppet fra! Æsj!
Det ble heldigvis ikke mer enn ca. 15 drypp, så vi slapp med skrekken! :'(

Det ble riktignok litt mer skyer de neste to-tre dagene, og noen av de var ganske svarte, men vi ble ikke våte. Det så ut som det regnet litt "rundt forbi", men ikke i Naxos by, eller strendene sørover, hvertfall. :D
Lodotter er englenes tøfler.....

kaka

Jeg synes den kirke-gravstøtten var ganske rørende, på et vis. Kanksje overdådig, ja, men den fantasifulle utformingen apellerte til meg.
KariK

Solgry

Vi pleide å ta oss en kopp morgenkaffe mens vi så på soloppgangen, på Summertimes' takterasse, riktignok ikke hver dag, for vi måtte opp ca. 07.15 for å rekke den.   :zzz Det er herlig å se på at byen våkner. Se på morgenbadere og -joggere/vandrere, se at strandstoler og -parasoller blir satt opp, og småprate med gode naboer, om dette og hint. Herlig måte å starte dagen på!
Det ble av og til, litt filming og fotografering av soloppgang +++



Vi merket den siste uka, som var nest siste uka av september, at høsten begynte å nærme seg. De første dagene var det deilig og varmt, selv før sola fikk tak, og selv om det blåste litt, men etterhvert følte hvertfall JEG for å ha på en tynn jakke. "Vikingen" min syns jeg var litt pysete....

Kanskje jeg bare var litt "grøssen" fordi ferien gikk mot slutten? Det hadde vært en herlig, avslappende ferie, uten noen å ta hensyn til, og med nye bekjentskaper. Vi hadde snart vært på ferie i 3 uker, og hadde begynt den "mentale nedtrappingen"!
Håpet for eksempel at vi ikke ville bli berørt av noen greske streiker, som det jo hadde vært noen av den siste tida.
Det skulle vise seg at vi ble berørt av gå-sakte-aksjon blandt flygelederne da vi skulle dra hjem, men det ble "bare" 2 timers forsinkelse, og vi kom oss trygt hjem, til noenlunde grei tid.  :o

Utover høsten og vintern skal vi "mimre" ved hjelp av bilder og film, drømme oss tilbake til herlige dager i september, samt at vi skal planlegge og drømme om neste års ferie! Håper at situasjonen i Hellas ikke forkludrer ferieplanene våre! Ser at det advares mot øyhopping, med fly via Athen, men vi ser det an, og får evt. reise direkte fra Norge til Santorini eller Samos, f.eks. Vi får se.
Vi skal hvertfall til Hellas i 2012!!!!!

Vi kan kose oss med bilder som dette, som er utsikten fra Taverna Gorgona på Ag. Anna, en taverna som faktisk rommer flere hundre gjester! Vi har heldigvis ikke vært der når det har vært så mange, for da tror jeg det er "rimelig høyt" lydnivå! Brylluper og sånn....
Vi har alltid fått kjempegod mat og service der, og "Mor Gorgona" serverer "kjapt og billig", virker litt streng, men har alltid et smil på lur.
Nå har hun også begynt med elektronisk "bestilling-blokk". Hun repeterer alt vi har bestilt, både før vi får maten, og når vi skal betale!



Vi kan også kose oss med bilder som dette: hav og himmel, kinn mot kinn, med "litt Paros innimellom"!


Lodotter er englenes tøfler.....

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

5ifamilien

Ja, helt enig - HERLIG bilder :D Og spesielt fra Agia Anna! Det får tankene tilbake til ferien i sommer, hvor vi var 24 stk på tur og "Mor Gorgona" hadde full kontroll på "family 1-5", og alle våre 14 barn ;) Hun gjorde det til et perfekt sted - etter en lang dag på stranden :sol:

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...