Logg inn med Facebook eller Google!

Santorini

Started by SiwH., 04. Nov 07, 16:02:15

Previous topic - Next topic

SiwH.

Dette er en øy som vi har veldig lyst til å besøke.
Er det noen som kan fortelle oss hvor i Santorini hvor man
bør bo?  :flower:

Svein~B

Det spørs jo litt hva dere ønsker å oppleve. Hvis dere vil bo ved fin strand, skal dere bo i Monolithos. Hvis dere vil ha orkesterplass til solnedgangen hver kveld, skal dere bo i Oia eller langs kalderaen. Hvis dere vil ha litt liv, så skal dere bo i Kamari eller Perissa. Kamari har en lang og koselig strandpromenade, men ikke noe særlig til strand etter min mening. Den består stort sett bare av stein. Perissa har finere strand med grovkornet sand. Det er et mer landlig sted, altså mer spredtbygget. Det er også litt mer partysted, mest i betydningen beachparty. I Kamari er det mer barer. Både Kamari og Perissa har gode bussforbindelser med Fira der busstasjonen ligger. Det går selvfølgelig også an å bo i Fira, det er et bedre utgangspunkt hvis dere vil bruke bussene til å ta dere rundt på øya. Ellers blir leiebil nærmest obligatorisk, i hvert fall hvis dere skal bo i Monolithos, for dit går det ikke busser, så vidt jeg vet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

SiwH.

Har funnet ut at vi skal bo i Kamari. Vi liker å bo i byer som det er litt liv i. Vi kommer til å leie bil og skooter for å dra rundt på øya. Er det noe vi bør få med oss?  Er det kun Apollo som selger reiser til Santorini?

Svein~B

Quote from: \"SiwH.\"Har funnet ut at vi skal bo i Kamari. Vi liker å bo i byer som det er litt liv i. Vi kommer til å leie bil og skooter for å dra rundt på øya. Er det noe vi bør få med oss?  Er det kun Apollo som selger reiser til Santorini?

Jeg har skrevet et innlegg tidligere om hva man kan oppleve på Santorini. Du finner det her:

http://hellasforum.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=237

Jeg har ikke oversikten over hvem som selger reiser hvor til neste år. Tidligere år har i hvert fall Star Tour også hatt reiser dit.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kari

Hei!

Da vi var på santorini var vi med på båtttur ut til vulkanøya; den lille øya som ligger midt i krateret. Da var det bading nedenfor øya i svovelgult vann som luktet pyton, tur opp til vulkanen der det smårøyk ut av bakken og luktet svovel. I tillegg så vi måleinstrumentene som passet på den sovende kjempen. Til slutt var det badestopp på øya på andre siden av vulkanøya (jeg husket ikke navnene på de forskjellige øyene lenger) Dette synes vi var en spennende tur, spesielt spennende for våre to barn som da var mindre.
Ellers var vi selvfølgelig og så på solnedgangen fra Oia. Flott skue, men du er ikke aleine som tilskuer.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Svein~B

Quote from: \"kari\"Hei!

Da vi var på santorini var vi med på båtttur ut til vulkanøya; den lille øya som ligger midt i krateret. Da var det bading nedenfor øya i svovelgult vann som luktet pyton, tur opp til vulkanen der det smårøyk ut av bakken og luktet svovel. I tillegg så vi måleinstrumentene som passet på den sovende kjempen. Til slutt var det badestopp på øya på andre siden av vulkanøya (jeg husket ikke navnene på de forskjellige øyene lenger) Dette synes vi var en spennende tur, spesielt spennende for våre to barn som da var mindre.

Vulkanøya er Nea Kameni. Øya på den andre sida er sannsynligvis Thirassia, hvis du tenker på den øya som ser ut som Santorini, bare mindre? Eller er det den andre øya midt i det store krateret du tenker på, Palea Kameni?

Kamari Tours har utflukter til disse øyene. De har også mange andre utflukter.

Quote from: \"kari\"Ellers var vi selvfølgelig og så på solnedgangen fra Oia. Flott skue, men du er ikke aleine som tilskuer.

Og hvis du har sett solnedgangen fra toppen av et fjell i Vesterålen eller på Vestlandet, så blir du kanskje ikke så veldig imponert heller.  :-)

Men Oia er absolutt verdt et besøk, ikke bare for solnedgangen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Som Svein sier, så er ikke solnedgangen noe vakrere på Oia enn andre steder der du kan se sola gå ned i havet. Jeg måtte flire litt for meg selv da det ble stor applaus fra alle frammøtte idet sola forsvant i havet. Men Oia er en fin by, så er man først på Santorini, så bør man jo ta seg en tur. Når sola har gått ned i havet skal alle plutselig tilbake til Fira, så det er lurt å være rask til bussen (hvis man tar buss), eller bare ta det helt med ro, hvis man ikke liker å stå i endeløse busskøer.

Svein~B

Quote from: \"Ole\"Som Svein sier, så er ikke solnedgangen noe vakrere på Oia enn andre steder der du kan se sola gå ned i havet. Jeg måtte flire litt for meg selv da det ble stor applaus fra alle frammøtte idet sola forsvant i havet.

Ole, de som klappet har sannsynligvis aldri sett noe så vakkert før. Det er annerledes for oss som har sett det mange ganger før, særlig de av oss som har vokst opp på Vestlandet eller i Vesterålen. Det er vi som er bortskjemt og de som er de normale. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Ole\"Som Svein sier, så er ikke solnedgangen noe vakrere på Oia enn andre steder der du kan se sola gå ned i havet. Jeg måtte flire litt for meg selv da det ble stor applaus fra alle frammøtte idet sola forsvant i havet.

Ole, de som klappet har sannsynligvis aldri sett noe så vakkert før. Det er annerledes for oss som har sett det mange ganger før, særlig de av oss som har vokst opp på Vestlandet eller i Vesterålen. Det er vi som er bortskjemt og de som er de normale. :-)

Jepp, det forstår jeg....

bengalow

Ungefär som när man reser med ett danskt resesällskap då. Då klappar alla i händerna, när man landat med flygplanet. Fråga mig inte varför!?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kari

Jo, det er de to øyene du nevner jeg tenker på. Den i midten, og den på motsatt side som ligner på santorini i fasong.

JA, du har nok rett med det med solnedgangene, men Oia er en trivelig liten by åkke som. Kan anbefale og være igjen lenger enn alle solnedgangstitterne. Når bussene har forlatt byen, blir den roligere og enda triveligere.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

SiwH.

Takk for gode tips!  :sunny:

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....