Logg inn med Facebook eller Google!

Limnos

Started by Svein~B, 04. Dec 14, 18:56:37

Previous topic - Next topic

Svein~B

04. Dec 14, 18:56:37 Last Edit: 17. Apr 16, 15:48:38 by Svein~B
Limnos er ei forholdsvis stor øy i det nordlige Egeerhavet. Øya har internasjonal flyplass, men det går ikke fly hit fra Norge. Jeg mener å huske at Ving hadde turer hit for noen år siden, men jeg tror det bare var én sesong. Nærmeste flyplass med fly direkte fra Norge er Kavala på fastlandet. Derfra tar det fire og en halv time med ferje.

Øya ser ganske karrig ut når du nærmer deg sjøveien, men den har, som det står i en annen tråd her, en veldig fin atmosfære og flotte sandstrender. Her er vi på vestkysten av øya, litt sør for havnebyen Myrina. Det er de ubebodde Diavates-øyene vi ser.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Havnebyen Myrina ligger på øyas vestkyst. Det er gode ferjeforbindelser først og fremst med Kavala på fastlandet og øyene Agios Efstratios, Lesvos og Chios. Det er også forbindelse med Thessaloniki og Lavrio på fastlandet, samt øyene Psari, Samos, Ikaria og Syros.

Myrina har to ferjekaier, en gammel kai som ligger på bysida av havna og en nyere kai som ligger på motsatt side. Her er den nye kaien. Det er den som for det meste brukes, men den gamle brukes når det er mye vind. Beslutningen om å bruke den gamle kaien tas eventuelt samme dag som ferja skal anløpe. Det er 800 meter å gå fra den nye til den gamle kaien.

Det er billettkontorer og kiosk på kaien. De er bare åpne i forbindelse med ferjeanløp. Det er også et venteskur med benker. Taxier og turistbusser er på plass ved ferjeankomst.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi gått i land på den gamle ferjekaien, for været var litt rufsete denne dagen. Vi går innover langs havna mot gamlebyen som ligger foran oss. Til venstre ser vi rådhuset.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er et av de mest sentrale stedene i byen. Vi er innerst på havna. Her starter den viktigste shoppinggata. Den går gjennom gamlebyen og videre nordover.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Byen Myrina har fått sin egen tråd, her:
http://hellasforum.net/index.php?topic=10283.0

Det er tre fine strender i selve byen, men også flere rundt byen. Dette er den nærmeste stranda videre nordover langs vestkysten. Det er cirka én kilometer til denne stranda fra den nordlige delen av Myrina.

Stranda heter Avlonas. Den er cirka én kilometer lang og består av fin, lys sand. Det er solsenger, parasoller og serveringstilbud i den søndre delen av stranda. Der ligger det også et hotell med høy standard: Porto Myrina Palace. Hotellet har egen hjemmeside:

http://www.portomyrinapalace.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg vil si at øya er for stor til å utforske med moped og jeg har prøvd. Du trenger bil. Det er lite trafikk på øya, bortsett fra i deler av Myrina. Holiday Car Rental har kontor to steder: På havna og på flyplassen. Det er også Holiday som representerer de internasjonale selskapene hvis du bestiller gjennom dem. Selskapet har egen hjemmeside:

http://www.holiday-lemnos.gr/

Her er kontoret på havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

hakon57

Jeg liker scooter og helst 125 -200 ccm. Starter gjerne kl 9 og kjører til kvelden. Tror du det ikke går på Limnos?
Er forøvrig veldig spent på øya og dine bilder gjør ikke spenningen mindre. :)

Svein~B

Quote from: hakon57 on 12. Apr 16, 20:31:40
Jeg liker scooter og helst 125 -200 ccm. Starter gjerne kl 9 og kjører til kvelden. Tror du det ikke går på Limnos?
Er forøvrig veldig spent på øya og dine bilder gjør ikke spenningen mindre. :)


Jo da, det går, men jeg synes det var for store avstander til at det var komfortabelt. Men når det er sagt, det går fint an å holde seg rundt Myrina. Jeg kjørte så langt som til Moudros, men droppet østkysten og nordkysten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

16. Apr 16, 10:58:54 #8 Last Edit: 16. Apr 16, 11:51:29 by Svein~B
Evgatis er ei strand på sørkysten av øya, 7,5 kilometer øst for Myrina. Stranda er cirka 1,5 kilometer lang og består av lys, fin sand. Det er et hotell ved stranda.

http://www.hotel-evgatis.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

10. May 16, 19:26:39 #9 Last Edit: 13. May 16, 16:38:34 by Svein~B
Thanos-stranda ligger på sørsida av øya, litt nedenfor byen Thanos, som vi ser i bakgrunnen, 6,5 kilometer sør for Myrina. Stranda består av lys, fin sand. Det er solsenger og parasoller her, men også store områder uten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

12. May 16, 19:10:09 #10 Last Edit: 13. May 16, 16:37:45 by Svein~B
Bussene på øya er dessverre ikke innrettet mot turistene. De går fra de forskjellige stedene rundt omkring på øya til Myrina om morgenen og tilbake om ettermiddagen. Om du bor i Myrina og vil se øya, er altså ikke bussene til mye hjelp.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Plati-stranda ligger i ei stor bukt på vestkysten, rett sør for hovedstaden, Myrina. Den ligger cirka 1 kilometer fra byen Plati og 2,2 kilometer fra Myrina. Det er flere bosteder her, så dette er et godt alternativ til å bo i byen, hvis du både vil bo nærmest mulig den fineste stranda og samtidig ha nærhet til byen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...