Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Telendos

Started by Astri, 13. Mar 07, 18:04:03

Previous topic - Next topic

Astri

Telendos er en liten øy som det tar 5 minutter å komme til med båt fra havnen i Mytries på Kalymnos. På vinteren er det ca 20 fastboende der, men fra påske av og ut sesongen kommer folketallet opp i ca 80 fastboende. Så det er en fantastisk liten fredlig plett i det greske øyriket.
Når du kommer av båten er det to restauranter som ligger vegg i vegg du først kommer til. Det er Rita`s taverna og Uncle George. Begge disse to leier også ut rom og hos Rita har de også 2 kjempefine studior for utleie.
Strendene på Telendos er småstenete, men et fantastisk isklart blått vann.
Går man til venstre når man går av båten, rett frem kommer du til restaurant Zorba som også leier ut rom, men gå til høyre inn i en liten grend hvor det ligger en vakker liten kirke på høyre side og en restaurant som heter Barbar Stathies Bar og Grill på høyre side. Forsett videre til husene tar slutt og hvor stien som er kantet med vakre busker og blomster fortsetter. Etter ca 200 m kommer du til en topp og da kan du se utover stranden Hohlaka Beach. Det er mange trappetrinn ned til stranden hvor det er utleie av solstoler og parasoller. Hvis det blåser mye vil jeg anbefale de andre strendene.
De andre strendene på Telendos, da må du gå til høyre når du går av båten. De siste 2 årene har de lagt masse sand og prøvd å lage en fin strand rett etter de siste bolighusene. Denne stranden blir mest brukt av grekerne som er på dagstur over til øya. Hvis du fortsetter forbi On the Rocks Cafe og Port Potha Hotell (de er de eneste som har svømmebasseng) så er det strendene Plaka og Potha og helt bortest ligger Paradis beach som er en naturiststrand.
Det er mange gode restaurenter med ekte gresk hjemmelaget  mat på Telendos. Det er en øy som passer til mennesker som liker stillhet og ro.
Det finnes ikke en bil på øya, kun en trehjuling som samler søppel hver morgen og en mann i elektrisk rullestol.
Båten begynner å gå ved 8 tiden hver morgen og siste båt går rundt klokken 24, men hvis de er gjester som ikke er ferdige med å spise eller har en fest derute stiller alltid Giannis seg til disposisjon med sin båt Regina og venter. Han tar ikke noe mer betalt enn ordinær betaling. Det har kostet 1,5 euro de siste årene.
Har du noen dager til overs av ferien din kan denne lille øya virkelig anbefales!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...