Logg inn med Facebook eller Google!

Paros - Naxos september 2011

Started by Solgry, 20. Oct 11, 21:53:42

Previous topic - Next topic

Solgry

Ja, vi har alltid vært kjempefornøyd, både med mat og service, hos Gorgona. Det var faktisk ikke før nå i år at vi "fant ut" HVA tavernaen het! Vi kalte den faktisk bare for "Sælllæd" i mange år, pga at når "hu mor" kom med den greske salaten, sa hun "grik sællæd". Så, siden vi ikke husket navnet, kalte vi stedet bare for "Sællæd"! (Godt hun ikke visste det....)

Som skrevet ovenfor, begynte de neste dagene "å ligne på" høstvær, med truende skyer, men heldigvis ingen drypp. Men det ble jo flotte bilder, selvom himmelen ikke var bare blå!





Selv "solnedsgangs-himmelen" får litt flere nyanser, med litt mer skyer:


Lodotter er englenes tøfler.....

Mr.Mythos

Fine bilder Solgry.

3 uker igjen til jeg drar ned i huset vårt på plaka igjen......skal bli deilig å slappe av, rydde i hagen og selvfølgelig inn på Gorgona for å spise Marides, choriatiki og Mythos 8)
Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

Solgry

11. Nov 11, 09:13:38 #74 Last Edit: 11. Nov 11, 09:15:29 by Solgry
Jeg hadde også "tid til foto-session" på Sophias terasse!
Siden jeg tok med noen blomsterbilder fra Kikis terasse på Paros, får jeg vel vise litt av blomserprakten på Summertimes, også. Det er flest kaktuser/sukkulenter, men jamen har de vokst siden vi var der første gang, i 2002!
Fra terassen mot bakgården (til rom nr. 2)

Nærbilde av samme blomst. (Som jeg forøvrig "stjal" meg en liten avlegger av! Og den lever ennå.)

Her er èn til, denne er også fra "bakterassen" til rom nr. 2.

Disse er fra fellesterassen:


Her er også "vannposten", som er kjekk å skylle sandete bein med:


Flotte skillevegger og blomster mellom leilighetene:


Hadde ikke du hørt at det var Sophias far som har lagd disse flotte murene, Anders?

Lodotter er englenes tøfler.....

Anders

Jo, vet jeg har hørt det, men husker ikke hvem som sa det :-)

Tjorven

Nå er jeg oppdatert i tråden din igjen, Solgry, og det er som andre sier: Herlig   :juble: Både bildene og fortellergleden din er helt toppers!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

14. Nov 11, 10:38:08 #77 Last Edit: 14. Nov 11, 10:41:22 by Solgry
Takk for det, Tjorven! :)

I år hadde vi bestemt oss for å ta siste natta i Rafina, istedet for Athen/Pireus, for flyet vårt hadde avgangstid 11.45.
Flying Cat skulle gå fra Naxos lørdag kl. 18.05, og vi visste da at vi "satset alt" på dette, for hvis det skjedde noe, enten med båten, eller med vær og vind, ville vi få det veldig travelt med å rekke Blue Star'n til Pireus samme kveld! Vi har alltid pleid å safe, men i år valgte vi altså å være "litt gærne", og satse alt på ett kort! Skummelt! :P Vi håpet jo å rekke flyet hjem.....

Vi bestilte ferjebillettene, samt hotellrom i Rafina, av "luringen" oppe ved rundkjøringa, og var innom etterpå, minst èn gang pr dag, for å sikre oss at "Cat'n"  ikke var innstilt, eller om det var andre problemer pga den stadig økende vinden!
- Don't worry, be happy! sa han!  ;D Han syns nok vi var litt hysteriske.....

Siste gang vi var innom, så han oss i døra, og før vi fikk spurt, viste han bare "tommel opp"! :--

Han må ha hatt lange arbeidsdager, for han var jo der, både tidlig og seint! Kjempekoselig fyr, men ikke HELT oppdatert på røykeloven.... :-\

Siden rommet vårt på Summertimes ikke var utleid før fra mandag, kunne vi ha rommet til kl. 17.00, da de kom og kjørte oss til ferjekaia,
og det var jo utrolig kjekt!
Det var i grunnen fint å ha hele dagen på Naxos, istedet for å sitte på Blue Star 5-6 timer, også fikk vi oss årets siste bad, og en god, gresk lunsj.

Vi kjørte først til Plaka, men der ble vi "sandblåst" av den fine sanda, så vi kjørte tilbake, og endte opp på Ag. Prokopios, hvor det var litt mindre vind, og litt "større" sandkorn...

Vi oppdaget også at det var en liten del av Ag. Prokopios hvor det var naturister, og det passet oss bra! Vått badetøy er noe herk!
(Hvorfor skal man ha klær på seg når man bader? Vet at det er delte meninger her....)

Her er et par bilder fra Plaka, hvor vi altså ble sandblåst:

Det var utrolig fint og varmt, men desverre litt for mye vind!

Ikke så folksomt, heller.....


På Ag. Prokopios fikk vi oss også årets siste, greske lunsj! Souvlaki og gresk salat på deling + øl og vin. Nam nam!


(Det blir liksom ikke det samme når vi lager sånn mat hjemme.....! Pussig?)


Lodotter er englenes tøfler.....

Anders

"Luringen" oppe ved rundkjøringen antar jeg er han små mørke med briller? Han med minibanken rett utenfor døren? Har visst fått navnet hans noen ganger, men... veldig okay type og handler stort sett alt av fergebilletter der. Og røykeloven har han ikke hørt om nei... kommer kanskje inn på han selv litt senere hen  ;D

Solgry

Ja, det er han, ja! Alltid blid og serviceminded, og ser ut til å ha full kontroll på alle ferjer!
Lodotter er englenes tøfler.....

kaka

Det var nå særs vakkert på stranda, da, Solgry, - i hvertfall på bildet  :)
Knallbilde, det midterste strandbildet.
KariK

Anders

Quote from: Solgry on 14. Nov 11, 19:20:14
Ja, det er han, ja! Alltid blid og serviceminded, og ser ut til å ha full kontroll på alle ferjer!


Uten å vite det ga han meg det største kompliment jeg noen gang har fått i Hellas... kommer kanskje til å fortelle det en gang.
Og at han har kontroll er det ingen tvil om... dessuten tar han ikke provisjon på ordinære fergebilletter!
(eller... det vil si... han har iallfall aldri tatt det av meg)

Solgry

Må også ta med den lille "lodotten" som søkte skygge på tavernaen, mens vi spiste lunsj!


Utrolig skjønn,da!


Etter lunsj ble det et par timer på stranda, og årets siste bad (snufs), før vi kjørte tilbake til by'n. Da vi skulle levere mopeden, var Falcon stengt, så vi satte den fra oss utenfor, med nøklene i, og satset på at det gikk greit! Bare litt trist at vi ikke fikk tatt farvel med Falcon-gutta.... (Ses kanskje neste år?)

Sophia og Giannis tilbød seg, som vanlig, og kjøre oss til kaia, og denne gang takket vi JA, for det er en ganske varm opplevelse å traske, med store sekker, fra Summertimes til kaia. Vi satt igjen vannkokern vår i rom nr. 2, så det blir spennende å se om den blir stående der, til avbenyttelse et annet år! Kanskje du sjekker det opp, f.eks. i påsken, Anders?

Jeg gruet litt for båtturen, med Flying Cat, for det blåste ganske bra utpå der....
Tok et par bilder av Naxos havn, fra piren, mens vi ventet på båten, som skulle ta oss til Rafina.

Vi kommer igjen, kjære Naxos.....!


Flying Cat bølget og skvalpet ganske bra i begynnelsen, ja!  :-X Vi hadde kostet på oss "1. klasse", så vi satt bra, ved vinduet, og med ganske lite folk i de andre setene, så det skulle være kjapt gjort å hente seg en spypose, hvis det trengtes! Bølgene slo mot vinduene, og jeg orket hvertfall ikke å lese! Vi var innom Mykonos og Tinos, og da vi forlot Tinos var det blitt nesten mørkt, men heldigvis var det mye stillere sjø der, så det gikk bra.  :P

Vi kom frem til Rafina ca. 21.15, og ble overrasket, for vi hadde ikke forestilt oss en såpass "stor" by! Det var jo ikke akkurat "småkoselig"! Det var lørdag kveld, og MASSE folk på by'n.

Følte oss veldig som "bønder i by'n", da vi steg i land på kaia, og myste etter hotellet vårt; Auro!
Vi så det store hotellbygget, men hva var korteste vei, tro? Det viste seg, etterpå, at vi ikke akkurat hadde tatt snarveien, men vi fant da inngangen til hotellet..... Vi hadde bestilt rom m/sjøutsikt, for det ville min kjære ha, selv om det kostet 115 euro!
Men det var faktisk koselig å sitte der på terassen, i mørket, og se utover havna:


Utsikt fra rommet - lengst til venstre ligger Flying Cat, som vi kom med.

Godt at vi hadde med litt rødvin (på plastflaske), slik at vi fikk oss et glass, før vi begav oss ut i by'n, for å spise middag.
Men, sjekk det bordet! Synd at duken var pakket langt ned i sekken..... (Ja, vi har med oss duk til Hellas, tenk!)


Det ble forøvrig, en "artig tur på by'n" etterpå, for, som sagt, Rafina var absolutt ikke slik vi hadde forventa oss!



Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Jøje meg, og det betalte dere 115 € for!! Ja, ikke bordet da, men håper resten av inventaret var i bedre stand til den prisen   ;) Vel, ingen Hellastur uten noen "surprices"   ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...