Logg inn med Facebook eller Google!

Kryssning i Central-Amerika

Started by bengalow, 12. Jun 15, 16:35:01

Previous topic - Next topic

bengalow

12. Jun 15, 16:35:01 Last Edit: 12. Jun 15, 16:39:49 by bengalow
Vi gjorde en inte helt lyckad kryssning från Miami till San Fransisco för en månad sedan. Den varade 17 dagar, men 8 av dem på havet...ganska tråkigt. Miami och Everglades var skit - inget att åka till för att se. San Fransisco var underbar, och dit skulle jag villa åka igen. Costa Rica var otroligt spännande, med en krokodilsafari på riktigt. Cabo San Lucas på sydspetsen av Californiahalvön visade sig vara ett urbilligt, amerikanskt tivoli, med inkastare, tingeltangel och "dödsföraktande" amatörer. Det finns lite fler bilder för intresserade på följande länk
http://s49.photobucket.com/user/bengaslow/slideshow/2015%20Panamakanalen
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Jeg ville ikke lekt med den krokodillen  ???
KariK

kari

Så mange spennende ferier dere har 😀
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

bengalow

Han lekte inte, men matade den med fisk. Denne kallade han Brad Pitt, av någon anledning. Strax efteråt kom den större, och ville också ha mat - Bill Clinton. De var 30 resp. 40 år gamla, och längderna 6 till 8 meter. Det är inte i en djurpark, men från den stora floden som rinner genom Costa Rica, och krokodilerna är helt vilda. I floden bor det ca 25 st pr kilometer, och floden är 170 km...allt enligt National Geografic
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

12. Jun 15, 20:57:41 #4 Last Edit: 12. Jun 15, 21:10:34 by bengalow
Jo, kari, visst har vi det! Att bara tänka sig tillbaka till ungdomen, och fråga sig, om man en gång i livet skulle komma hit eller dit i världen - och sedan realisera det!! Ja, den gången var det bara drömmar.
Vi fick sällskap vid vårt fasta middagsbord av flera norska turister, och det förhöjde kvalitén på umgängen flera steg. Hildes Aage fick bl.a. fotat en val som blåste, och som han var väldigt stolt över. Resor är väl vår "livsidé" för närvarande. Jag har en hel del krämpor att kämpa emot, och det gäller att vidga vyerna. Nästa resa är planerad i september, men det blir ingen "spännande" resa på det viset. Då skall vi glida längs med Rhen från Basel i Schweiz till Amsterdam. En "riktig pensionärsresa", med utflykter till både Frankrike och Tyskland, med Strasbourg, Heidelberg, Rüdesheim m.fl. orter Hoppas att druvorna har blivit "likvida" till den tid...Bilder kommer naturligtvis. Det finns oändligt många fina motiv därnere!
Efter det så får vi se vad hälsan tillåter. Det finns mycket kvar i världen att studera. Vår resa till Zambia och Botswana med Victoriafallen blev inställd, men ett besök därnere ligger väldigt högt på listan. Vi brukar åka med Albatros Travel, som har många spännande resmål - bara att välja.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

polyanna

Har sett bildene dine; det m å ha vært en flott og opplevelsesrik reise (selv om dagene på havet var kjedelig ? :). Sentral-Amerika har jeg besøkt noen ganger, men aldri så omfattende som dere. Er veldig fasinert av menneskene og naturen der. Sumpområdene er spesielle, med en trolsk stemning.

Fia

Flotte bilder, bengalow! Jeg sier som kari - for noen spennende ferier dere har! :) Jeg er enig med deg når det gjelder San Francisco - en herlig by.  Har bare vært der en gang, men skulle gjerne ha reist tilbake!  :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

bengalow

Istället för San Fransisco, som vi gärna återvänder till, så blir det vår favorit del av världen: Sydostasien igen, men inte förrän i januari, vi har inte hittat några julresor som passar oss, så vi får väl bli hemma.
Resan i januari går till Singapore, där vi går på ett skepp, som vi seglat med en gång förut: Celebrity Millenium. Den tar oss till Vietnam (Ho Chi Minh City och Da Nang med Hue, den gamla kejsarstaden), vidare till Hong Kong, manila, Borneo och tillbaka till Singapore. Jag hoppas att vi får lite mer tid i Botaniska Trädgården denna gången - förra turen blev det bara 40-45 minuter, och sedan 2½ timme på ett jäkla varuhus. Hong Kong tror jag blir intressant. Man har läst så mycket om det, speciellt sedan det kommit tillbaka till Kina. Manila blir kanske en tårdrypande historia. Fattigdomen lär vara extrem. Vi har sett kåkstäder i Sydafrika, och det var ruskigt, men här lär det vara värre! Borneo med sina oran gutanger förväntar jag mig mycket av. Vi har vänner som varit där, och bilderna var fascinerande!.
Inte nog med detta...sist i mars går en resa på floden Irrawaddy, från Yangon (Rangoon) till Mandalay. Vi har bokat den, men är lite oense om vi skall med på den. Jag vill, men Anita har opponerat sig. Vi får se vad/om det blir av. Annars är väl Burmas djungler bland det mest spännande man kan komma till, och att se den från båtdäck är inte illa...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Kristian

Quote from: bengalow on 12. Jun 15, 19:47:51
Han lekte inte, men matade den med fisk. Denne kallade han Brad Pitt, av någon anledning. Strax efteråt kom den större, och ville också ha mat - Bill Clinton. De var 30 resp. 40 år gamla, och längderna 6 till 8 meter. Det är inte i en djurpark, men från den stora floden som rinner genom Costa Rica, och krokodilerna är helt vilda. I floden bor det ca 25 st pr kilometer, och floden är 170 km...allt enligt National Geografic


Altså ikke noe badested
Kristian/Planer er til for å utsettes

bengalow

Nej, inte för mig i alla fall, men det beror på vilken läggning man har, hehe. Jag såg Tarzan på bio när jag var 6-7 år, och han brottade ner sådana djur. Fast det duger väl inte idag, med alla rymdäventyr och TV-spel.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Fia

Nok en spennende tur i sikte for dere altså, bengalow, med utrolige kontraster! Hong Kong står på ønskelista mi - jeg liker storbyer! Av de stedene du skal til har jeg vært i Singapore og Vietnam. og sett de stedene du nevner der, pluss noen til. :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

bengalow

Så har tiden flugit fort igen. Lördag morgon kommer en taxi och hämtar oss f.v.b. till Kastrup. Vi flyger till Zürich och därifrån till Basel. Där stiger vi på MS Switzerland 2, som skall ta oss hela vägen till Amsterdam, på Rhein. Det blir lite landgång i Strasbourg, Hildesheim, Rüdesheim, Koblenz och något annat ställe. Där blir det stadsrundturer med lunch. Frukost och middag på båten
Att glida fram på en stor flod, och låta vyerna passera, är underbart rogivande. Att beställa en öl, gärna tysk, är direkt välbefinnande. Turen tar en vecka, som är precis lagom, när man har en hund som väntar där hemma. Visserligen trivs den hos värdfamiljen, men man saknar den själv efter ett par dagar...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...