Logg inn med Facebook eller Google!

Komme seg til Chania med Båt fra Athen

Started by Heidrun, 09. Sep 07, 15:22:23

Previous topic - Next topic

Heidrun

Sitter og grubler over å ta et fly nedover til Athen for så og ta båt til Chania på Kreta. Er det noen her inne som har gjort dette. Etter hva jeg skjønner så går båtene fra Pireus ut til øyene. Er det for langt med Taxi fa flyplasen i athen dit. Er dette en enkel og billig måte og komme seg til Chania på.
Yamas til livet og til

Ole

Dette er en tungvint måte å reise til Chania på, hvis det bare er til Chania du skal. Det er mulig det er litt å spare på det i kroner og euro, men man taper jo mye tid. Kanskje må man overnatte i Athen/Pireus begge veier også. Da er det heller ikke lønnsomt økonomisk. Jeg har ikke reist denne ruten, bare til Pireus. Taxi fra Flyplassen utenfor Athen til Pireus koster ca. 35 euro. Hvor lang tid det tar varierer etter trafikken. Bussen tar ca. 90 min og koster nesten ingen ting. Husker jeg ikke feil, så var det 6 euro (?). Du kan også ta metro til Athen og så skifte linje til Pireus.

Jeg leste for litt siden her i forumet at hurtigbåt til Kreta (Chania?) tar 5 timer. Sjekk rutenene på www.gtp.gr eller en av de andre søkemotorene.

Liv

I forhold til tid og penger så lønner det seg å ta fly fra Athen til Kreta.

Jeg fløy sist mai fra Chania til Athen.Mener jeg betalte 30 Euro ett eller annet...Men da hadde jeg bestilt billetten ei stund på forhånd.
Aegean Airways har ofte tilbud til 19 Euro + skatt på innenriksrutene sine.

snoknud

Ta gjerne båt fra Pireus til Chania eller Rethymno.  Til Hania går Anek lines og til Rethymno går Anek lines ( www.anek.gr )  og Nel lines ( www.nel.gr ).  Turene er hyggelige, spesielt utenfor sesong, de er ikke billige.
Anek går på kvelden med ankomst neste morgen, mens Nel går om morgenen og er framme kl 14.
På nattferje med Anek bør man ta lugar.  Fordelen på Anek er at man bare sover til man våkner, og så kommer seg videre med buss eller taxi.
Å komme seg fra flyplassen til Pireus er ikke noe problem, det går direkte buss, og turen går stort sett langs sjøen, så det er masse å se på.  Det går også t-bane, men der er det mye kjedeligere, selv om det går raskere, men hvem har det travelt når en ferierer.
God tur......  jeg tar gjerne turen igjen.
 zxcqqqaa
snorre

Kritios

Hellenic seaways har også en helt ny ferje som går fra Piraeus til Chania daglig.
Avgang fra Piraeus kl. 16.00, ankomst Chania 22.15.
http://www.ferries.gr/hfd/highspeed5.htm
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

snoknud

Quote from: \"Kritios\"Hellenic seaways har også en helt ny ferje som går fra Piraeus til Chania daglig.
Avgang fra Piraeus kl. 16.00, ankomst Chania 22.15.
http://www.ferries.gr/hfd/highspeed5.htm

flott å få vite, så har vi flere alternativer til årets juletur... og 16.00 skulle gå i forhold til ankomst fly fra København...
snorre

Mikke

...om du ändå flyger till Athen så kan du väl kolla med Aegean och Olympic vad det kostar att flyga till Xania....skulle gissa att det ligger runt 50-70 Euro och så spar du tid om planet dit går inom rimlig tid, d.v.s du stannar helt enkelt kvar på flygplatsen och flyger direkt till Xania.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Calle

Hej!
Om man ska ta båten från Pireus till Hania (Anek) så går den dagligen och kostar 30€. Men bokar man returbiljetten samtidigt så får man 30% rabatt på retur-resan. Nel-Lines till Rethymno går dagligen (fram t.o.m slutet av September). Anek seglar månd, onsd, fred från Pireus till Rethymno, 29€.
Tar man båten till Hania så hamnar man i Souda en liten bit öster om staden. Åker man i stället till Rethymno så lägger båten till precis vid Venetianska hamnen. Landsvägsbuss (15 min gångväg från hamnen)  Rethymno-centrala Hania kostar drygt 6€ (Maj 2007).

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Mikke

...har nu kikat lite på < www.olympicairlines.com > och det går t.ex fem avgångar söndag 14 okt och det billigaste priset var 70 Euro +(79cent)Måndagen därpå gåre fyra plan.... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Liv

Min erfaring er at som regel er Aegean billigere enn Olympic.

Mikke

Helt sikkert Anemone, för eg kolla litt flye fra Samos te Athen i slutte av oktober og Aegean var litt billiger,men nå kommer eg ikkje vider ikvell me fusk-bokninga.... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

snoknud

Jeg ser ingen problem med fly, utenom at det går for fort, greit på lange distanser, men de få timene til Kreta, eller andre øyer er greie med båt, mye hyggeligere også.....
snorre

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...