Logg inn med Facebook eller Google!

Platanias

Started by grækenland, 08. Aug 07, 04:42:52

Previous topic - Next topic

grækenland

Så er der ikke lang tid til vi skal til vores elskede KRETA,vi skal bo i byen Platanias 11 km fra Chania,lejligheden som vi skal bo i har tagterrasse med egen pool.Det bliver dejligt når man vågner om morgenen det første man gør er at tage sig en morgendukkert inden morgenkaffen. zwwhhhhaaaxx  zwwhhhhaaaxx  zwwhhhhaaaxx  zwwhhhhaaaxx
 zqr2333222222  zqr2333222222  zqr2333222222
Mvh
Grækenland

xristina

Åh - det hørtes da alldeles herlig ut... :-D

Heidrun

Hei
Jeg var i denne lille by på en guttetur for ca 10 år siden. Siden det var guttetur så husker jeg ikke jeg noe særlig av denne byen. Sov på dagen og festa på natta.
Var i Platanias i forbindelse med et huskjøp et par kilometer vestover i uka som var. Skal si at byen har vokst på disse 10 årene.
Hilsen Håkon
Yamas til livet og til

imagine

Sukk ja, det hørtes flott ut.

Camillchen

Er det kanskje noen som kan fortelle litt mer om Platanias? Vi skal kanskje dit i mai.

Hvordan er f.eks. Platanias i forhold til Agia Marina, som er et annet alternativ?

Og kan noen anbefale et godt sted for leiebil? Har en mistanke om at det ikke lønner seg å bestille via reiseselskapet. ;-)

Kreta er ukjent land for meg, det er jo Samos som er \"min\" øy, men denne gangen er det andre som får bestemme reisemål, og det er jo alltid kjekt å oppleve nye steder! :-)
Livet er en bok. Og den som ikke reiser, leser bare en side.

Heidrun

Platanias er vel et mere feststed enn Aghia Marina. Kan si at man tilbringer rolige dager på stranden i Aghia Marina for deretter å slippe seg løs på festen i Platanias om kvelden. Når det gjelder leie av bil, så er det ganke greit å leie bil på flyplassen. Sjekk på internett og bestill bil der. Da  venter bilen på deg på flyplassen. Ellers så er Platanias temmelig herlig med forskjellige små byer rundt omkring. Når det gjelder strender, så er muligns Balos helt vest på Kreta noe av det nydeligste jeg har sett.Ellers så er det noe for enhver smak når det gjelder strender i nærheten av Platanias. Men for ikke å glemme Chania. Har vært i mange byer rundt omkring på de greske øyer. Chania er noe for seg selv. Blir liksom aldri lei denne sjarmerende by. Så Platanias med omegn kan jeg gi min varmeste anbefaling
Quote from: \"Camillchen\"Er det kanskje noen som kan fortelle litt mer om Platanias? Vi skal kanskje dit i mai.

Hvordan er f.eks. Platanias i forhold til Agia Marina, som er et annet alternativ?

Og kan noen anbefale et godt sted for leiebil? Har en mistanke om at det ikke lønner seg å bestille via reiseselskapet. ;-)

Kreta er ukjent land for meg, det er jo Samos som er \"min\" øy, men denne gangen er det andre som får bestemme reisemål, og det er jo alltid kjekt å oppleve nye steder! :-)
Yamas til livet og til

cubical

Dette ble muligens alt for langt til at noe gidder å lese det. For å gjøre historien kortere så vil jeg si reis til Kreta, men velg et annet sted enn Platanias selv om mai ikke er så ille der.

Vi bodde der i tre samfulle uker i 2005. I det minste trodde vi at vi skulle bo der i tre uker når vi reiste. Kreta er stor og vi endte opp med noen dager både her og der med betalt hotell to steder. Noen ganger fordi det var for langt til de stedene vi ville se til å reise tilbake til Platanias på en dag, andre ganger fordi det var så hyggelig og vi ikke gadd å reise helt tilbake til hotellet (vårt første møte med Rethymnon endte med en uforutsett overnatting) og mot slutten av de tre ukene fordi det krydde av folk *overalt* og alle du møter er turister eller jobber på en restaurant. Vi var der i 3 uker fra 8. mai eller noe. Vi var faktisk innom der i juni i 2006 også, bare for å si hei til de vi ble kjent med som jobber der. Det jeg trodde var overfyllt i slutten av mai året før var bare barnematen, men de greide å skaffe oss et rom for natten uansett :-). Jeg har inntrykk av at Platanias blir litt større for hvert år som går. Egentlig vet jeg ikke hva overfyllt i Hellas er da vi aldri har vært nedover senere enn med hjemreise mot midten av juli og det var på Samos.

Drøssevis av restauranter (og god mat fikk vi også mange steder) enormt mange barer, en haug butikker som stort sett selger ting vi ikke har interesse av. Av alle smykkebutikkene var det to som var etter vår smak (vi liker de hvor det sitter noen å lager ting selv best). Stedet er ikke sånn spesielt sjarmerende for oss, men folk reiser jo til bake dit i hopetall så det er sikkert vi som tar feil. Masse muligheter for å spise, drikke og bade og stranden er jo langt i fra halvgal med fin sand. Favorittresturantene våre ble Platanos i hovedgaten ca på andre siden av gaten for bensinstasjonen og en fiskerestaurant som heter Nizzos, skilt i hovedgaten og den ligger ut mot stranden. Ah.. vi prøvde noen av restaurantene oppe på toppen også, veldig god utsikt og alldeles fortreffelig mat der også.

Ligger veldig nær trivelige Chania, og Rethymnon er heller ikke avskrekkende langt unna. Og Elafonisi er kun en liten svipptur på en time eller noe sånn unna, i tillegg til mange fine strender vest for Platanias. Ta en tur innom Paleochora også dersom dere setter kursen mot Elafonisi.

Vi har bodd i Kokkari et par uker for noen år siden også, det er etter vår mening en liten idyll. Vi er nok litt mere glade i \"naturlige\" miljøer, steder hvor en som turist ikke overtar hele stedet. Jeg er klar over at setningene over er veldig motstridene, men det forteller deg kanskje litt om hva vi liker i forhold til noe du kjenner til. Pytagorion likte vi også, og av en eller annen grunn synes vi Samos by ble litt vel masete i overgangen juni/juli. Favorittsted i Hellas for oss til nå er faktisk hovedstaden på Lesvos, Mytilini og der er det jo travelt nok :-). Har ikke en anelse om hvorfor en setter pris på enkelte steder mere enn andre når det som gjør at en ikke liker et sted finnes i hopetall andre steder. Det er vel denne smaken og baken igjen.

Om det blir Kreta på oss i år er usikkert, men vi er veldig glade i øya etter bare to besøk. Nå har jeg ikke spurt min kone akkurat i dag, men jeg tror at også hun ville ha valgt byen Rethymnon på Kreta om vi skulle ha reist dit igjen i år. Eller kanskje Paleochora.

Dette ble kanskje litt negativt, men misforstå meg rett da. Den ferien vi hadde det året var absolutt minneverdig og vi ble helt betatt av Kreta, kulturen og historien. Venner av oss reiser tilbake til Platanias hvert eneste år. Et annet vennepar koste livet av seg der mens vi regnet bort på Chios og tildels Lesvos i 2007, det skal vel sies at det ikke var helt tørt på Kreta heller akkurat da.

Agia Marina, er ikke det rett ved siden av Platanias? Sikkert ikke dumt da det er kort avstand til Platanias i såtilfelle.

Vår erfaring med leiebil i Platanias var at de som har lavere pris ofte leier ut eldre biler, plenty av utleiefirmaer. Chania er bare ca en mil unna med buss, knakende fin buss også.

Fillern, jeg glemte å nevne ravinene Imbros og Samaria, vi gikk begge og kommer til å gå dem igjen når vi besøker kreta igjen. Bruk fjellstøvler! Tildlig i mai er sikkert begge ravinene veldig frodige også. Husk kamera, noe å tygge på og vann (var mulig å fylle på underveis). Start tidlig, det kan fort bli varm utover dagen.

Epicuristen

Quote from: \"cubical\"Nå har jeg ikke spurt min kone akkurat i dag, men jeg tror at også hun ville ha valgt byen Rethymnon på Kreta om vi skulle ha reist dit igjen i år.

Ett UTSØKT valg cubical! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Camillchen

Takk for info alle sammen!!

Jeg hadde nok i utgangspunktet valgt et annet reisemål på Kreta om jeg fikk bestemme selv, men det får jeg altså ikke denne gangen. Men uansett er det godt å være litt forbered på hva man kan forvente seg før man kommer ned. :-)

Tur gjennom Imbros-ravinen står alt på programmet. Har fått tilsendt ei bok med 35 fotturer fra resten av reisefølget ;-)
Livet er en bok. Og den som ikke reiser, leser bare en side.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...