Logg inn med Facebook eller Google!

Er det noen av dere som bor i Hania på Kreta

Started by Heidrun, 06. Aug 07, 13:42:51

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei.
Jeg har nå i en stund og vurdert forskjellige steder å kjøpe meg et feriehus/leilighet. Har vurdert å bruke opp mot 1,5 mill på dette. Ser på nettet at jeg får en 3 roms leilighet for 750.000.- kroner og oppover. Dette skal være i den venetianske havnen, altså så sentralt man kan komme der nede. Da tar jeg følgende regnestykke. Kjøper for 750.000.- kroner og setter det bort for oppussing slik at jeg får en topp moderne leilighet til mitt formål. Høres dette gjærent ut eller er det andre ting å tenke på som f.eks problemer med myndighetene når det gjelder å bygge om en leilighet i sentrale Hania.
Hilsen Håkon
Yamas til livet og til

Mikke

Jag skulle åka ner till Xania och ta kontakt med de skandinaver som bor där och kolla upp hur det går till på den lokala bostadsmarknaden, rent praktiskt och prisbilden på det område du vill bo i. Knalla runt och försöka få nån överblick över utbudet.Har hört att det är lite(?)krångligt, men t.ex Calle å Git bor ju i Rhetymnon sen ca 3 år och i Xania finns det en del skandinaver som säkert vet en del om lokala omständigheter.
Lycka till !
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Heidrun

Takker for all hjelp ang dette. Er for galt å gjøre dette på feil måte hvis risken er stor for at jeg kan kaste bort disse pengene
Yamas til livet og til

Mixelite

Du må være enda grundigere enn meg du pøomme ;-) Jeg liker også å drive med grundige undersøkelser før jeg kjøper noe, men dømme utfra alder på barna dine må det være lenge til du går av med pensjon(?), så du slår meg med mer enn et hestehode  zqr2eeeeeeff

Ellers er jeg helt enig med de rådene du alt har fått, både her og i den andre tråden. Den beste måten å gjøre det på, er å bli kjent i området og finne ut om det er der du vil bo! Så begynner man å sjekke rundt, ledige boliger finner man visstnok like gjerne ved å sitte på kafeonion(spørre seg for) som ved å gå til eiendomsmegler og sistnevnte er det dyreste alternativet.

Lykke til med boligjakten :-)

Mikke

...hm...var det inte nån i Gamla Forumet som skrev uttömmande om att köpa hus i Grekland?? Jag tror t.o.m att det finns böcker i ämnet....Grekisk advokat verkar vara svårt att undvika, men mäklare kan man nog klara sej undan om man jobbar på egen hand och använder redan boende skandinaver.

Hur kommer det sej att du vill bosätta dej  i hamnen i Chania?? Ursäkta min nyfikenhet, men det är ofta intressant att få ta del av argumenten...

Jag tror personligen, utan att ha en susning, att man ska nog bereda sej på att det kan ta tid, dels att ta reda på HUR det rent juridiskt går till, och dels att skaffa sej kontakter, etc....Hyr ett rum i Xania och låt  lägenhetsletandet  ta den tid det tar.Risken är väl annars att man snabbar på processen och sen ångrar sej....

Sannolikt räcker väl pengarna längre ju längre bort  från hamnen du kommer....
Håll oss informerade om hur det går!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Heidrun

Grunnen til at jeg vil bosette meg så sentralt er det med folkeliv etc. Det er selvsagt litt for mange turister der i sommermånedene, men i vinterhalvåret er det passe behagelig i Chania. Jeg var 14 dager der i des. 2004 og fant ut at det var passe med mennesker der på den årstiden. Jeg liker samtidig å ha veldig god tid på å restaurere min evt fremtidige bolig og vil derfor ha best mulig tid på meg
Yamas til livet og til

Kritios

Hei Pøomme !
Det høres i utgangspunktet for billig ut med kr. 750000,- for en 3 roms leilighet sentralt i Chania.....
Så den leiligheten må være et realt oppussingsobjekt.
Her må du gå grundig til verks, og få en fast pris på oppussing / renovering.
Men dette er ikke lett å få her nede !
Husk også på at det kommer minst 17 % gebyrer på toppen av kjøpesummen.
Jeg har en tidligere kollega som kjøpte et gammelt hus i gamlebyen i Rethymno for kr. 600000,-
Renoveringen kom på ca. 1 mill.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Admirala

Bare litt om eiendomsmegler: Det er sant at de skal ha gebyr, men du får mye igjen.
Da jeg kjøpte leiligheten i Nafplio var det gjennom eiendomsmegler (Propertyshop). Min kontaktperson der er britisk, og hun har vært (og er) til enormt bra hjelp. Hun har vært med meg i banken mange ganger for å skaffe riktige papirer, vært med til flere butikker for å velge ut fliser, kjøkkeninnredning osv, deltatt på salgsmøtet, vært bindeledd mellom meg og selger av leiligheten og notaren, sørget for håndverker til en endring jeg ville ha i forhold til standard (leiligheten er under bygging), etc etc etc.
Det er for oss nordmenn mange ukjente regler for huskjøp i Hellas, og man kan ikke regne med at alle dem man må ha kontakt med i prosessen kan engelsk. Dermed er det uhyre viktig med en kontaktperson som er så hjelpsom.
For dette skal Porpoertyshop ha 1,9 prosent av salgssummen, og det betaler jeg med glede.
For øvrig sjekket jeg boligprisene grundig før jeg slo til, og ingenting tyder på at en bolig solgt via megler er dyrere enn en som selges uten.

For øvrig MÅ du ha advokat når du kjøper hus i Hellas. Du bør også ha en regnskapsfører som kan ordne med skatten.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...