Logg inn med Facebook eller Google!

Flypllasser i Hellas og spesielt i Chania

Started by Heidrun, 13. Oct 12, 12:17:47

Previous topic - Next topic

Heidrun

Nå overser jeg stort sett kaoset som finnes på flyplassen ved Chania. Men det jeg merka meg var at på grunn av det kaoset som er der. Ja da hørte jeg mange som sa at Chania reiste de ikke tilbake til fordi flylassen var helt håpløs. Kanskje småtteri i den hele sammenheng. Men når man får høre gang på gang ved denne flyplassen at den stinker. Ja da slår det meg ganske enkelt at her mister Hellas endel turister grunnet en dårlig fungerende flyplass.
Så hvorfor er det egentlig slik at de som lage disse flyplassene rett å slett ser bort fra turistenes komfort og mener at så lenge man kommer seg på flyet. Ja da får det holde. Men det er det faktisk mange som risikerer å ikke gjøre. For merking, skjermer og høytaleranleggene er under en hver kritikk. Ihvertfall på flyplassen ved Chania.
Et eksempel fra turen min nå i slutten av september.
Kommer tidlig på flyplassen for å sjekke inn. Møter her et kaos uten sidestykke. Man blir etterhvert henvist til innsjekking midt i avgangshallen. Står i en meget treig kø. Må flytte meg hvert minutt fordi det er folk som skal gjennom til andre innsjekkinger, samt at som jobber med traller der skal forbi. Etter å endelig ha sjekka inn i kaoset. Ja da er det opp i andre etasje for sikkerhetskontroll. Da blir man stående midt i trappa i påvente av å komme gjennom sikkerhetskontrollen. Nok engang kaos da de som jobber inne i avgangshallen bruker samme trapp og man må da flytte seg hele tiden. Endelig gjennom sikkerhetskontrollen. Ja da er det i en avgangshall prega av kaos. Skal man ha noe å spise. Ja da er det som sardin i boks og man har 2 sekunder på å bestemme seg hva man skal spise. Og da tar man bare det som står nærmest. Når man endelig har fått i seg noe på spise. Ja da er merking og høytaleranlegget under enhver kritikk. For jeg ble stående sammen med 4 andre som også skulle til Oslo. Ikke noe på høytaleranlegget eller noe på en skjerm tilsa at nå var det på tide å boarde. Vi holdt derfor på å miste flyet grunnet dette kaoset. Redningen ble at de manuelt ropte opp at nå var det siste boarding.
Så hvorfor kan de ikke gjøre noe med dette problemet som finnes på Greske flyplasser. Og speielt i Chania. Selvsagt kan man bare smile av det og tenke at. Jaja. Er man på ferie og er man på ferie. Man får innrette seg etter Greske måter å drive dette på. Men på en internasjonal flyplass som CHQ er ( Chania flyplass ) Ja da bør de tenke internasjonelt. For en flyplass er en del av selve ferien. Og hvis det man husker fra ferien er den teite flyplassen. Ja da er sjansene store for at man ikke reiser tilbake til dette stedet.
Yamas til livet og til

mouche

Flyplassen har uten tvil blitt for liten i forhold til den store trafikken der, men synes i grunnen at det går nokså greit selv om det er trangt der på travle dager/tider/perioder. Det er planer om utvidelse, men ting tar tid og det er vel ikke så lett å finne pengene til det idag heller i Hellas? Utenom den travleste sesongen synes jeg det går riktig greit på flyplassen.

Ninette

Heidun, jeg tror du reiste hjem til Norge samme dag som meg, en lørdag sist i september. Og da var det kaos som følge av store forsinkelser. Det var problemer med lufttrafikken fra Athen (flygelederstreik?).

Joda, det er liten plass i forhold til den store trafikken, men de fleste gangene jeg er på flyplassen, synes jeg det er helt uproblematisk.

Med den økonomiske situasjonen Hellas nå er i, kan vi vel ikke regne med noen utvidelse av flyplassen.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Turid

Quote from: Heidrun on 13. Oct 12, 12:17:47
Nå overser jeg stort sett kaoset som finnes på flyplassen ved Chania. Men det jeg merka meg var at på grunn av det kaoset som er der. Ja da hørte jeg mange som sa at Chania reiste de ikke tilbake til fordi flylassen var helt håpløs. Kanskje småtteri i den hele sammenheng. Men når man får høre gang på gang ved denne flyplassen at den stinker. Ja da slår det meg ganske enkelt at her mister Hellas endel turister grunnet en dårlig fungerende flyplass.
Så hvorfor er det egentlig slik at de som lage disse flyplassene rett å slett ser bort fra turistenes komfort og mener at så lenge man kommer seg på flyet. Ja da får det holde. Men det er det faktisk mange som risikerer å ikke gjøre. For merking, skjermer og høytaleranleggene er under en hver kritikk. Ihvertfall på flyplassen ved Chania.
Et eksempel fra turen min nå i slutten av september.
Kommer tidlig på flyplassen for å sjekke inn. Møter her et kaos uten sidestykke. Man blir etterhvert henvist til innsjekking midt i avgangshallen. Står i en meget treig kø. Må flytte meg hvert minutt fordi det er folk som skal gjennom til andre innsjekkinger, samt at som jobber med traller der skal forbi. Etter å endelig ha sjekka inn i kaoset. Ja da er det opp i andre etasje for sikkerhetskontroll. Da blir man stående midt i trappa i påvente av å komme gjennom sikkerhetskontrollen. Nok engang kaos da de som jobber inne i avgangshallen bruker samme trapp og man må da flytte seg hele tiden. Endelig gjennom sikkerhetskontrollen. Ja da er det i en avgangshall prega av kaos. Skal man ha noe å spise. Ja da er det som sardin i boks og man har 2 sekunder på å bestemme seg hva man skal spise. Og da tar man bare det som står nærmest. Når man endelig har fått i seg noe på spise. Ja da er merking og høytaleranlegget under enhver kritikk. For jeg ble stående sammen med 4 andre som også skulle til Oslo. Ikke noe på høytaleranlegget eller noe på en skjerm tilsa at nå var det på tide å boarde. Vi holdt derfor på å miste flyet grunnet dette kaoset. Redningen ble at de manuelt ropte opp at nå var det siste boarding.
Så hvorfor kan de ikke gjøre noe med dette problemet som finnes på Greske flyplasser. Og speielt i Chania. Selvsagt kan man bare smile av det og tenke at. Jaja. Er man på ferie og er man på ferie. Man får innrette seg etter Greske måter å drive dette på. Men på en internasjonal flyplass som CHQ er ( Chania flyplass ) Ja da bør de tenke internasjonelt. For en flyplass er en del av selve ferien. Og hvis det man husker fra ferien er den teite flyplassen. Ja da er sjansene store for at man ikke reiser tilbake til dette stedet.


Denne beskrivelsen du gir her av tilstandene på Chania flyplass er ganske lik min opplevelse av Heraklion flyplass da jeg var på Kreta sommeren 2011. Vel og merke er jeg utrolig glad i Hellas, men det er ikke til å stikke under en stol at slike opplevelser fester seg litt i bakhodet med negativt fortegn foran. Det er ikke slik vi ønsker å avslutte ferien akkurat. Og verden må da ha kommet lengre enn som så. Her er det ikke bare snakk om mangel på penger. Her er det rett og slett snakk om mangel på organisering. Og det burde grekerne for sin egen framtids og økonomis skyld greie å rydde opp i.
Det er etter regn at fuglene synger!

JohnS

Jeg synes flyplassen i Heraklion har vært mer uoversiktlig og overbefolket de gangene jeg har reist derfra.  Det har slått meg at lite reisevante folk som har hatt en fin ferie på Kreta, kanskje får en skrekkopplevelse som avslutning på oppholdet, og skremmes fra å dra tilbake.  Sist vi dro derfra, var det umulig å oppfatte noe av det som kom ut av høyttalerne, antagelig på flere språk, så det krevde ganske mye aktivt "detektivarbeid" for å finne ut hvilken gate flyet vårt skulle gå fra, og hvordan vi skulle komme oss dit gjennom en ganske så tettpakka folkemasse som bevega seg i flere retninger.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...