Logg inn med Facebook eller Google!

Førstegangsreisene til Chania. Trenger Tips

Started by Tozva, 24. Jul 12, 09:00:33

Previous topic - Next topic

Tozva

Hei, vi har bestilt oss tur til Chania. Pakkereise med Ving.

Hotelet ligger i gåavstand til Platanias sentrum, og 15 minutter med bil til Chania.

Har søkt litt rundt på hva man kan gjøre her, og vi har veldig lyst til å besøke Balos Beach. Hvordan kommer man seg hit? Blir vel dyrt med Taxi fra hotellet til der man må gå fra? Går det noen buss dit? Og er det enkelt å forstå bussystemet nede der?

Hvordan er maten her nede? Og hva slags mat er bra. Noen tips til gode restauranter? Har vel aldri spist noe særlig Gresk mat, så er litt nysjerrig her. Har jo hørt om gresk salat, men salat er ikke noe for meg.

Drar sammen med kjæresten min, så kanskje noen har tips til noen romantiske utflukter? Er det mulig å finne sin egen strand bukt i nærheten?


Har sikkert flere spørsmål, men får se om jeg får noe svar på dette først. Er veldig takknemlig for all hjelp :)


Anders

Var det ingen som kunne hjelpe her da? Det må da være noen med godt kjennskap til Chania/Platanias- området? Jeg har bare bodd der en gang, og det er såpass lenge siden at jeg knapt husker :-)

Anita

Vi har vært i Chania to ganger. Har bodd i Agii Apostoli og Kato Stalos. Er dermed ikke så kjent i Platanias, men vi har vært og spist på en veldig god/idyllisk restaurant i Platanias sammen med gode venner - anbefales:

http://www.plataniaschania.com/olive_tree/

Balos Beach har vi ikke vært, men Ving/Apollo/Star Tour arrangerer turer dit og det er enkleste måten å komme seg dit på.

Chania by er også et must å reise inn til. Den gamle delen fra havna og innover er utrolig sjarmerende... bare tusle rundt og kikke... nyte livet. To Xani er en restaurant vi kan anbefale å spise inne i gamle byen.

http://www.tripadvisor.co.uk/Restaurant_Review-g189415-d1450659-Reviews-TO_XANI_RESTAURANT-Chania_Town_Chania_Prefecture_Crete.html

Vi leide bil sist gang vi var der nede i fjor høst. Da kjørt vi til Elafonissi Beach

http://www.google.no/search?q=elafonisi+beach&hl=no&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4-8OUJb7LsSM4gS9gYGgCg&ved=0CFQQsAQ&biw=1024&bih=461

Ellers så er det mange web-sider om Chania/ Kreta:

http://www.we-love-crete.com/chania-crete.html

Kreta er en stor øy og det er ikke så mye en rekker på en ferie, en må plukke ut det en ønsker å se på forhånd.

Ha en riktig fin tur til en herlig øy  :D

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Morten



Hei og velkommen til Hellasforum Tozva !

Og Anders, du må ikke ha det så travelt"¦  Vi må da tænk oss om litt da vettu  før vi skriv nån ord.
Det va derre med den  romantisk utflukten som gjor at æ fikk litt vanskelig med å skriv. Der e æ litt blank.

Men et nydelig måltid i solnedgangen kan vel også gå som romantisk utflukt?
Da er det flere Tavernaer som ligger ovenfor hovedgata / hovedveien i Platanias som har utsikt mot solnedgangen. Gå oppover bakkene fra Torvet/Taxi holdeplassen i Platanias. 

Gå opp mot den Gamle delen av Platanias.  Tørr ikke å nevne noen spesielle, fordi det er noen få år siden vi også har vært der.

Balos beach må dere få med dere ja. Det arrangeres turer fra de fleste reiseselskapene også de lokale reisebyråene i Platanias.
Buss til Kissamos og båt , først til Gramvousa  hvor dere kan gå opp til restene av festningen fra 1500-tallet.
Videre kjører båten til Balos lagunene hvor det blir mulighet å bade en 2-3 timer før båten går tilbake til Kissamos og buss tilbake til Platanias igjen. Reiser i 8-9 tida på morgenen og er tilbake 6-7 på kvelden. Mat og drikke kan kjøpes på båten.
Vi var med denne turen nå i Juni , veldig fint. Litt "kø gåing" på av og på stigning, men ellers bra.

For å komme til Gramvousa må dere med båt, men til Balos kan en komme med bil "¦ da 4x4 er å foretrekke.
Halv dårlige grusveier hele veien. Er ikke sikker på om noen taxi vil kjøre denne. Jeg har ikke kjørt, men blitt fortalt.
Ved stoppestedet er det et sti ned til Balos, antar det tar 30 min å gå ned til Balos.
Kjempefin strand i Balos lagunen

Se på bildene i link til Gramvousa.com:    http://gramvousa.com/

Når det gjelder maten på Kreta så er det et å si"¦ namm-namm.
Jeg foretrekker Gresk mat og da først og fremst forskjellige forretter. Men også kjøtt og fiske retter.
Vil dere prøve ut nye matretter, så spørr kelneren hva de har å by på. Fisk eller kjøtt eller typiske Greske retter.
Kanskje får dere også tilbud om å bli med på kjøkkenet å se maten "live".
De fleste Tavernaene i  Platanias har også tallerken retter med alt i ett (norsk variant) da med forskjellige varianter av potet og saus hvis det er ønskelig.
Så avsluttes alle måltider med en Tsikoudia og en enkel dessert / frukt som er "on the house" 
Den må prøves. Ikke sikkert dere synes Tsikoudian er så god, men den "renser" opp litt.  Fullt mulig å la den bare stå igjen urørt....

Som Anita skriver - dere må ta dere inn til Chania by. Bussen går ca hver 45 min begge veier. koster ca 2 euro.
Stopper på alle stoppesteder inn mot Chania. Gå ned til havna i Chania og de nærliggende gatene / smugene og nyt livet.
Eller taxi ca 17-20 euro fra Platanias.


Ønsker dere også en riktig fin tur til Kreta.



Κρήτη στην καρδιά μου.

Frost

Jeg synes maten i Hellas er veldig god. Forsøk lokale retter, det er de spesielt gode på. Biff er som oftest ingen hit. Anbefaler å starte med en gresk salat og Tzatsiki. Spar litt til hovedretten, for det pleier å være lite tilbehør til hovedretten, slik vi er vant til. Kleftiko, Stifado, Moussaka, Giovetsi, Pastitsio er gode retter. Forsøk å spise Meze til hovedrett. Noen restauranter pleier å ha satt sammen slike småretter til en hovedrett. Står det ikke på menyen er det bare å bestille flere småretter selv av det man har lyst på. Anbefales.
En tur til Chania er et must. Veldig koselig by. Strandutflukttur til Elafonissi, eller Fallasarne( som er mye nærmere) er flott om man har lyst til å oppleve fantastiske strender.
En tur opp i gamlebyen er veldig koselig. Da vi var der for ca 7 år siden var alle retaurantene vi spiste på av veldig god kvalitet. Vi likte oss veldig godt der oppe, og dro helst dit før solnedgang sånn av vi kunne oppleve den fra restauranten. Astrea ligger helt på toppen. Den restauranten har jeg anbefalt for venner og familie, og har fått gode tilbakemeldinger fra dem som har vært der nylig. Vi spiste på en veldig god pizzaretaurant på nedsiden av veien på torget i Platanias. På torget finnes det også en stor Spar matbutikk. Den oppdaget ikke vi før rett før vi skulle reise hjem.
God tur til Kreta. :)

JohnS

Kan bare istemme når det gjelder maten, de  typisk greske rettene er best, mens dere skal finne en restaurant i de aller øverste prisklassene hvis dere vil ha en biff som ikke er mishandlet  ;).  Prøv gjerne med noen småretter i stedet for den "norske" måten å spise på, med en forrett og en hovedrett til hver.  Ta gjerne en hovedrett og 3 - 4 småretter, som alt settes midt på bordet og deles, slik grekerne pleier å gjøre.

En enkel, grei måte å få sett litt av området hvis det er første gang på de kanter, er å ta det lille toget fra sentrum i Platanias, som går litt forskjellige ruter.  Makelig, passe sakte og uten stress.  Jeg kan anbefale turen til Therisso, først langs kysten i retning Chania, og så inn i landet og gjennom ei av de kløftene som særpreger Kreta. Men også turen til Meskla er trivelig. 

Bussrutene er veldig enkle å finne ut av, og det finnes greie kart og tabeller hvis du søker på KTEL Chania på nettet.  Husk bare at dere ikke bør stole helt på tidtabellene som står på nettet uten å sjekke på stedet, (særlig ikke når det gjelder siste buss for kvelden!) , men mange hoteller pleier ha tabeller som er ajour.


At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Morten


Hei igjen

... Her er en oversikt over badestrender på Kreta / Chania:
http://www.cretanbeaches.com/Beaches/Chania/

Badestranden i Platanias er ok, følg eventuelle henvisninger fra Badevaktene. Det kan være dager med bølger og litt understrøm enkelte steder. Da kan det være roligere mot Agia Marina. Fint å gå på stranden hele veien fra Platanias mot Agia Marina og enda videre.
Κρήτη στην καρδιά μου.

Ninette

Tips til romantisk utflukt ...

Pakk for en overnatting og ta kjæresten med til sørkysten. Den nærmeste idyllen er Sougia, og hit kommer du med leiebil eller buss (2 timer) fra busstasjonen i Chania. Sougia er en nydelig liten by med noen tavernaer og utleierom, rett ved havet. En halvannen times tur til fots fra Sougia ligger vakre Lissos, med utgravinger fra minoisk tid og en fin liten badestrand. Vil dere ikke gå, kan dere ta taxibåt.

Loutro er også en vakker idyll. Men turen til Loutro er noe lenger, med halvannen time i bil/buss og så en liten båttur på et kvarter.

Eller du kan ta med kjæresten til Falasarna, der dere kan nyte solnedgangen. Falasarna har et lite utvalg utleierom.

Ønsker dere en flott ferie!
vh Ninette
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...