Logg inn med Facebook eller Google!

Nå skal jeg være ordentlig konseravtiv ang mat i Chania

Started by Heidrun, 29. Mar 08, 11:28:00

Previous topic - Next topic

Heidrun

Syns det er deilig å sitte der å nyte en halvliter med det nye lokale ølet (husker ikke navnet på det. Ikke Mythos, men et helt nytt lokalt øl) på en av de små restauranter og se på folkelivet på ettermiddagen/kvelden
Yamas til livet og til

JohnS

Hvis jeg skjønner bengalow riktig, er det Nea Chora-området det er snakk om.  Turistene har nok funnet dette området også, selv om det var langt flere grekere å se på restaurantene der enn i sentrum.

En mulighet er også å gå innover i byen. passere fotballstadion og byparken (hvor det forresten er en liten lunchrestaurant hvor jeg aldri har sett turister), inn mot Venizelos-plassen, tror jeg den heter.  Sist jeg var der, fantes det fortsatt et par små steder uten meny, hvor lammehodene hang over grillen, og ingen kunne et ord av andre språk enn gresk.

Vær også oppmerksom at enkelte populære steder helt forandrer karakter utover kvelden.   Turistene går gjerne ut og spiser  kl. 19 - 20. og er ferdig klokka 22.   Da begynner grekerne å ankomme, og på sen kveldstid dominerer de lokale fullstendig.  Dette gjaldt for eksempel vår tidligere absolutte favorittrestaurrant, Myrovolos.   Sist vi var der, hadde de dessverre fått en ny kokk :-(  Men verdt et besøk likevel.

Ellers slutter jeg meg til de positive kommentarene om Karnagio!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

Så är det JohnS, Nea Chora hette området....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Tror jeg kommer til å bli temmelig feit hvis jeg skal prøve alle mulige restauranter i Chania. Har desverre bare 4 dager til rådighet i Chania minus 1 dag som jeg har tenkt å besøke våre fastboende i Rethymnon nemlig Git og Calle.
Men jeg tar imot alle anbefelinger.
Yamas til livet og til

The_Captain

Quote from: \"Heidrun\"Blir nok bare meg på denne turen.
Hvor ligger denne i Chania da. Skal jo spise ute flere ganger, så trenger jo å utvide min gastronomiske horisont
Quote from: \"The_Captain\"\"To Karnagio\" er et meget bra gresk sted i Chania, populær blant både grekere og turister, og er man flere bør man nok bestille bord. Ypperlig mat, ypperlig service, og her får man spesialiteter som er vanskelige å oppdrive andre steder. Anbefales på det varmeste!

\"To Karnagio\" ligger på Plateia Katehaki 8, inne i gamlebyen, og nær havnen, og ikke så langt unna det gamle tyrkiske kvarteret som heter Splantzia. Dette er på motsatt side av byen i forhold til Nea Hora.

Frost

Ela er en veldig bra restaurant i Chania. Den ligger helt øverst til venstre i den stikkveien der det er en utekiosk ved nede ved havnen.
Om kvelden er det alltid musikere der som spiller nydelig gresk musikk.

Ninette

Jeg vil jeg anbefale en taverna i den gamle landsbyen Agia Marina, i gangavstand fra Platanias. Den gamle dlandsbyen Agia Marina ligger litt opp i åsen, over \"nye\" Agia Marina.

Her er det tre fine tavernaer, og spesielt vil jeg anbefale Zorbas. Det er en del turister som finner veien hit, men maten er garantert kretisk og hjemlaget.

Og i tillegg er gamle Agia Marina en vakker liten landsby. God tur!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Heidrun

Må takke for alle innspill her. Skal garantert prøve Zorbas og 2 eller 3 i Chania. Oiiiiiiiiii som jeg gleder meg til å bli feit
Yamas til livet og til

Gro

Quote from: \"The_Captain\"
Quote from: \"Heidrun\"Blir nok bare meg på denne turen.
Hvor ligger denne i Chania da. Skal jo spise ute flere ganger, så trenger jo å utvide min gastronomiske horisont
Quote from: \"The_Captain\"\"To Karnagio\" er et meget bra gresk sted i Chania, populær blant både grekere og turister, og er man flere bør man nok bestille bord. Ypperlig mat, ypperlig service, og her får man spesialiteter som er vanskelige å oppdrive andre steder. Anbefales på det varmeste!

\"To Karnagio\" ligger på Plateia Katehaki 8, inne i gamlebyen, og nær havnen, og ikke så langt unna det gamle tyrkiske kvarteret som heter Splantzia. Dette er på motsatt side av byen i forhold til Nea Hora.

Jeg fant en link med bilder og omtale av denne restauranten  :cheers:
http://www.crete.tournet.gr/Karnagio-sm-1281-en.jsp


Eller kanskje det var feil :la:

Kanskje det er denne

http://www.chania-guide.gr/dn/dyn/templ1en.jsp?id=33 :roll:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Frost

http://www.chania-guide.gr/dn/dyn/templ1en.jsp?id=26

Og her er Ela. Det er en fantastisk bygning full av historie. Det er ikke tak, så man kan treffes av solstråler inne. Begynner det å regne må de trekke over et tak manuelt. Det skjedde en gang vi var der.

Eneste triste med at vi ikke skal til Kreta i år er at vi ikke skal besøke Ela. :(

JohnS

Jeg har også en del gode minner fra ypperlige måltider på Ela, som er blant de tavernaene som har spesielle retter på menyen som ikke er så vanlige på de typiske turiststedene.

Av mer spesielle minner fra Ela er den kvelden det ble et voldsomt leven  i en krok.  Vi skjønte ikke hva gjestene ved hjørnebordet og et par av kelnerne holdt på med, men det viste seg at en due (!) hadde forvillet seg ned i en svær golvurne/vase.  Vasen var smalere oppe enn på midten, og den var smalere i åpningen enn vingspennet på fuglen, så den greide ikke å fly opp igjen.  Den var heller ikke særlig vennligsinnet overfor hjelpende hender, men ble til slutt fanget, og ble fremvist rundt hele restauranten, før den omsider ble seremonielt sluppet midt i restauranten og fløy opp mot det fri.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Frost

Her er bilde av  inngangspartiet som jeg har i bildegalleriet.



Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...