Logg inn med Facebook eller Google!

Turer til andre øyer fra Chania/Gouvia

Started by Heidrun, 10. Feb 08, 12:23:04

Previous topic - Next topic

Calle

Hej!!
\"Cruise\"-skutan till Santorini från Rethymno har de senaste åren seglat tisdag samt lördag tidig morgon med återkomst cirka 23.00 till Rethymno.
Övriga dagar i veckan seglade hon Iraklio-Santorini.

Både 2006 samt 2007 gick det även en \"Flying-Cat\" modell större från Rethymno till Santorini vissa dagar.

Nellie (Nel-Lines) hade premiärturen i maj förra året. Seglade efter tre olika turlistor beroende på vilken månad det var. Juli/Augusti självfallet högsäsong och med dagliga turer (förutom när studenterna en kväll satte den i \"blockad\"!). Båten heter Aeolos Kenteris I

Anek seglar varje tisdag, torsdag samt söndag från Rethymno till Pireus. Även här sätter vädret (som denna helgen) samt ibland strejk käppar i hjulet.
Båten heter Prevelis, men ersattes under någon månad eller två under sommaren (juli-augusti, jag reste själv över då) av Lerapetra V från Lane Sea Lines medan skorven Prevelis låg på varv eller något! Det är Lerapetra V som ses på fotot i Epis inlägg. Lane är som jag förstår det delägt av Anek (Lerapetra seglade tidigare under Aneks färger, logotype).

Såväl Nel-Lines som Anek seglar non-stop till Pireus. Nel-Lines tar cirka 5 timmar och Anek 9,5-10 timmar om det inte är kö till inloppet till Pireus hamn!

Rekordbästa med bil från gamlebyn i Rethymno till Hania är för mig drygt 40 minuter och då med min vän Spyros bakom ratten!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Svein~B

Quote from: \"Calle\"Rekordbästa med bil från gamlebyn i Rethymno till Hania är för mig drygt 40 minuter och då med min vän Spyros bakom ratten!

Men hvor lang tid bruker rutebussen?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Epicuristen

Quote from: \"Calle\"Både 2006 samt 2007 gick det även en \"Flying-Cat\" modell större från Rethymno till Santorini vissa dagar.

??? Hvor gikk denne fra? Hvilken brygge altså? Og hvordan ser den ut? Kan ikke minnes å ha sett denne båten sist sommer i alle fall. Og når på døgnet anløp den Rethymno?

Quote from: \"Calle\"Rekordbästa med bil från gamlebyn i Rethymno till Hania är för mig drygt 40 minuter och då med min vän Spyros bakom ratten!
Calle!

Ja det skulle ikke være uoverkommelig om man gikk inn for det. Det er jo bra vei, og snitthastigheten blir jo ikke mer enn 90km/t. Nå går det jo noe saktere akkurat i utfart og innfart til byene, men i nitti prosent av tiden ligger man jo mellom nitti og hundre... I alle fall som turist... Men vi har jo vært med grekere, som virkelig kjenner veien, og da luktes det ofte på hastigheter på 140-150km/t... Spesielt av taxi-sjåfører som driver å kysser heftig på krusifikset dem har hengende i speilet... Personlig liker jeg å tro på at også disse har en familie hjemme :lol: Nå kjører jo ikke bussene like fort da, men det går oftest i tempo hvor Volvo-sekseren ikke orker stort mer!
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Men Svein! Ut fra timetabellen, når skulle denne båten anløpe Rethymno? Jeg ser en mulighet til hvorfor jeg ikke har registrert den! :wink:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Svein~B

Quote from: \"Epicuristen\"Men Svein! Ut fra timetabellen, når skulle denne båten anløpe Rethymno? Jeg ser en mulighet til hvorfor jeg ikke har registrert den! :wink:

Klokka 08.30 fra Rethymnon og tilbake 19.15 og altså bare én gang i uka, bortsett fra et par uker i fjor sommer da den gikk både tirsdag og torsdag.

Men la meg si en ting: Det at dette har vært rutetidene de siste par somrene, betyr ikke nødvendigvis at det blir det samme nå til sommeren. Trådstarter må sjekke rutetidene når det nærmer seg avreise og finne ut hvilke tider som gjelder i år. Men altså, det har ikke vært noen rute direkte fra Chania til noen øyer de siste årene og da er det lite sannsynlig at det blir det i år heller. Fra Rethymnon, Heraklion, Agios Nikolaos og Sitia derimot har det vært ferjer til Kykladene så lenge jeg kan huske og da regner jeg med at det blir det i år også. Rethymnon er altså nærmest Chania, Heraklion er nest nærmest. De to andre havnene ligger forholdsvis langt unna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Siste: Nå har jeg oppdaget enda ei ferje fra Heraklion til Kykladene: Dimitroula gikk også der sist sommer, så da er det altså fire ferjer som går fra Heraklion, ei fra Rethymnon, men fortsatt ingen fra Chania.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Epicuristen

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Epicuristen\"Men Svein! Ut fra timetabellen, når skulle denne båten anløpe Rethymno? Jeg ser en mulighet til hvorfor jeg ikke har registrert den! :wink:

Klokka 08.30 fra Rethymnon og tilbake 19.15 og altså bare én gang i uka, bortsett fra et par uker i fjor sommer da den gikk både tirsdag og torsdag.

Jeg skal ikke banne på at du ikke har rett her Svein. Var jo bare to uker, og vi fartet jo litt rundt på øya. Det kan jo ha vært slik at den var innom den kvelden vi overnattet i Matala for eksempel... Og det var jo en annen morgen vi dro opp til Mili for å rusle kløften derfra... :grin:

Eller kan det være slik du påpeker, at min estetiske sans har skjermet mine små grå for å unngå en dyp depresjon? :wink:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Calle

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Calle\"Rekordbästa med bil från gamlebyn i Rethymno till Hania är för mig drygt 40 minuter och då med min vän Spyros bakom ratten!

Men hvor lang tid bruker rutebussen?

Hej!
Ungefär en timme från Rethymno till Hania buss-station, om det inte kör en massa långsamma gamla lastbilar framför som bromsar upp!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Svein~B

Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Calle\"Rekordbästa med bil från gamlebyn i Rethymno till Hania är för mig drygt 40 minuter och då med min vän Spyros bakom ratten!

Men hvor lang tid bruker rutebussen?

Hej!
Ungefär en timme från Rethymno till Hania buss-station, om det inte kör en massa långsamma gamla lastbilar framför som bromsar upp!

Calle!

Og til Heraklion da?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Epicuristen

Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Liv

Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"Liv\"\'\' Chania is 60 km from Rethymnon, 138 km from Heraklion.
It takes 30 - 45 minutes to drive from Chania to Rethymnon, 2 hours from Chania to Heraklion .

Rethymnon is 78 km to Heraklion.
 You will need 1.5 hours to drive to Heraklion.\'\'


At ovennevnte tid Chania-Heraklion er oppgitt raskere enn når man legger sammen tiden fra Chania til Rethymnon,og så videre til Heraklion,har nok sammenheng med at man kjører \'\'motorvegen\'\' som går utenom Rethymnon. Sparer mye tid på å kjøre den vegen og ikke gjennom Rethymnon. Kjører man selv eller taxi velger man som regel å kjøre utenom Rethymnon.Bussen går innom R. Når jeg har brukt den,har det tatt som dere har oppgitt 1.5 t Heraklion-Rethymnon, og så 1 t videre til Chania.

Calle

Quote from: \"Epicuristen\"??? Hvor gikk denne fra? Hvilken brygge altså? Og hvordan ser den ut? Kan ikke minnes å ha sett denne båten sist sommer i alle fall. Og når på døgnet anløp den Rethymno

Hej!
Den gick från samt ankom precis till vänster om \"Nellie\" ute på piren (du vet där alla mopedister/motorcyklister försöker sätta fartrekord!)!
Den kom in mellan 19.15-19.30, släppte av passagerarna och \"pep\" sedan iväg igen. Den är blå och röd till färgen (och lite vit om jag minns rätt!).
Även Anek seglade från samma plats under en dryg månad förra sommaren när ordinarie hamnbassängen rustades upp.

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...