Logg inn med Facebook eller Google!

Pyrgos Psiliroudu eller hva det heter

Started by Heidrun, 01. Dec 07, 07:01:41

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei.
Nå har jeg og min kone kjøpt oss en prosjekt i denne lille landsbyen, som ligger mellom Gerami og Maleme. Koselig lite sted som har det man trenger til det dagligdagse opphold.
Til mitt spm.
Vi må nå lete etter møbler og ting man skal ha i dette lille huset.
Hva er det billigste og enkleste. Jeg forestiolte meg  det faktum at man dro på IKEA og bestilte for så å la de sende dette nedover når innflyttingsdatoen næremer seg. Men så var det dette med det praktiske da. I dag våknet jeg med følelsen av det beste må vel være å kjøpe møbler i en butikk på Kreta for så å la de sende dette til huset på en bestemt dato. Fikk for meg at de møblene man kjøper der nede er mere tillpasset klimaet på Kreta.
Så jeg trenger deres erfaringer med slikt
Yamas til livet og til

Måne

Jeg må bare sjekke: du snakker i så fall om å kjøpe møblene på IKEA i Athen, ikke i Norge, ikke sant? =) I så fall ville jeg vurdert å leie en henger av noe slag og ta båt over med møblene. (Ikke prøvd).

snoknud

Oj oj oj, dette har jeg prøvd.  

Det er ett sant helvete, glem IKEA.  

Vi gjorde store undersøkelser på å handle på Ikea i Aten, sendte mail og spurte om vi kunne bestille, men blankt nei.  Deretter dro vi personlig til Ikea, like ved siden av flyplassen i Aten.  Ingen mulighet for annet enn å handle kontant, eller med kort.  Dessuten var det slik at bare halvparten av de artikklene vi skulle ha som fantes i butikken (vi hadde gjort jobben med å finne de Greske nr, som er en smule forskjellig fra de norske).

Derette måtte varene pakkes selv og fraktes til Pireus og så videre.

Vi fant ut at den beste metoden var å kjøpe møblene i Neoset i Rethymno, du finner adressen på www.neoset.gr (på gresk), men butikken ligger sørøst i byen like før rundkjøringen på gamleveien ut av byen.  Det er 1 mnd leveringstid.

Ellers finnes det mange møbelforretninger med håndlagde møbler og ditto priser.  Disse er stort sett ikke Ikea stil.

Det er faktisk slik at prisene stort sett er høyere enn hjemme.  El artikkler f eks, mye dårlig kvalitet, og høye priser.  

Ikke regn med å kunne gjøre alt på en tur, og planlegg veldig nøye, også hva du trenger av verktøy, skruer, plugger (ikke minst).  Ting tar tid der nede.

Og nå regner jeg med å få pepper for at jeg er ganske negativ, men det er jeg ikke, sett igang, det er en utfordring, som gjør en veldig glad når en sitter i egen stue og mimrer tilbake.......

Lykke til, og jeg kan gi flere råd om de trengs.
snorre

Liv

Jeg skal ikke gi deg pepper....
Jeg har for lang fartstid på Kreta til og si at du er negativ.
Opplevd mye rart i forbindelse med husbygging,innkjøp etc.

Men for en service når man først får tak i det man skal ha!
Levering av vaskemaskin innkjøpt i Rethymnon imponerte meg. Behøvde ikke betale depositum,skulle betale dem når de kom med den.De fikk kun navnet mitt,skulle ringe når de kom til landsbyen som ligger 20 km unna. De ringte samme ettermiddag,fortalte de stod på torget og ville ha rettledning av veien videre. Deretter bar to menn vaskemaskina inn,monterte,tok med all papp etc tilbake uten å måtte betale noe for levering.
  Samme service har vi også fått på andre gjøremål og ting.
Men når systemet ikke funker,så funker det ikke, for å si det på den måten.
Har du noen erfaring med å ta med/sende større ting fra Norge?

Hvor holder du til på Kreta?

snoknud

Quote from: \"Liv\"Jeg skal ikke gi deg pepper....
Jeg har for lang fartstid på Kreta til og si at du er negativ.
Opplevd mye rart i forbindelse med husbygging,innkjøp etc.

Men for en service når man først får tak i det man skal ha!
Levering av vaskemaskin innkjøpt i Rethymnon imponerte meg. Behøvde ikke betale depositum,skulle betale dem når de kom med den.De fikk kun navnet mitt,skulle ringe når de kom til landsbyen som ligger 20 km unna. De ringte samme ettermiddag,fortalte de stod på torget og ville ha rettledning av veien videre. Deretter bar to menn vaskemaskina inn,monterte,tok med all papp etc tilbake uten å måtte betale noe for levering.
  Samme service har vi også fått på andre gjøremål og ting.
Men når systemet ikke funker,så funker det ikke, for å si det på den måten.
Har du noen erfaring med å ta med/sende større ting fra Norge?

Hvor holder du til på Kreta?

For det første, jeg har også mange fine opplevelser med levering av møbler, av grus til hagen etc, men også som du sier, er det feil, ja så er det feil, og da kommer stoltheten deres inn, og  setningen \"it is better for you....\" ligger veldig nær.

Men stort sett, har ting gått bra.

Vi holder til ved Rethymno.
snorre

agisilaos

Til Liv,

Du spurte om å sende større ting til Kreta.
Jeg sendte 4 store kasser med fraktebåt til Heraklion for en del år siden, jeg husker ikke navnet på båten, men forhør deg på reisebyråene som har frakt-gods til Kreta.
Det tok ca 3 uker, og var billigt den gangen. Alt var like helt, helvete begjynnte i Heraklion da jeg skulle hente godset og traff verdens j.... toller. Han forlangte toll på alt eletrisk utstyr jeg hadde, jeg betalte nermest i blinde for å bli kvitt han, dagen hadde han jo ødlagt for meg alikevel. På en annen side var jeg glad det kom helt frem.

Agi
agi

( greske reker svømmer best )

Liv

Takk for svar.  :flower:

Vi har hørt at det er toll på elektriske ting, og at noen tollere kan være vanskelige å ha med å gjøre.
Med frakt + toll,så er det ikke så mye vits å ta med  elektriske ting,skjønner jeg. Det tror jeg vi dropper.

Men du betalte ikke noe toll for f.eks møbler?
Har noe hjemme,som vi ønsker å ha på Kreta.

agisilaos

Hei igjenn,

Nå sendte ikke jeg møbler nedover, det kjøpte og ikke minst fikk vi når vi giftet oss, så jeg vet ikke om du må betale toll på det. Alle andre ting jeg hadde pakket ned oversåg den snille tolleren. Men, den stakkars gamle barbermaskinen min skulle han ha toll for,det er jo noe som heter tollfritt til privat bruk, men den dagen var det for varmt til at jeg gadd å krangle med han.

Agi
agi

( greske reker svømmer best )

Liv

Skjønner deg.....
men jammen kunne han ha latt deg få med deg den.  :colors:

Nå har vi litt tid på oss til planlegging, blir ikke før til sommeren vi får sendt/kjørt noe.
Setter pris på svar,ok å høre andres erfaring.

Heidrun

Da er det bestemt. Alt kjøpes inn på Kreta. Orker ikke alt dette rotet og vil ta med meg vaktmesteren på prosjektet for å la han stå for avtale om levering og praktiske ting m. mere
Yamas til livet og til

Calle

Hej!
Jag beställde musik-utrustning från Sverige för några år sedan. Transport-företaget \"Combi-Trans\" levererade mina 65 kilo med lastbil från Malmö till Aten på bara några dygn. Väl i Aten lastade dom om instrumenten till en personbil med takräcke och körde ner till hamnen i Pireus. Lastbilar utan biljetter/fraktsedlar får inte köra in i hamnområdet, därför denna \"abrovinkel\" med byte till personbil!
Chaffisen körde ombord på båten, lastade av allt i fraktutrymmet på bildäck. Jag gav båtens \"frakt-ansvarige\" 10 Euro under bordet eftersom man inte får ha mer än 40 kilo med sig om man bara har köpt däck-plats. På morgonen så mötte Git samt 3 av mina musiker-vänner upp på kajen i Rethymno med \"säcka-kärra\" och hjälpte mig hem med allt!
Så, allting går! Transporten Sverige-Grekland kostade några tusenlappar (svenska) och jag slapp allt besvär förutom att ta en tur och retur med färjan Rethymno-Pireus! Och det var bara trevligt!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Liv


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...