Logg inn med Facebook eller Google!

Samos

Started by Svein~B, 05. Jul 08, 11:53:42

Previous topic - Next topic

Svein~B

Så spørs det da, om Samos-elskerne i forumet vil sette like stor pris på å se øya si gjennom mitt kamera som det Xristina gjorde. Jeg har tenkt å kjøre en tråd om Samos generelt, men det blir sannsynligvis også noen andre tråder parallelt, i hvert fall en om Pythagorion og sannsynligvis en om Kambos-området (kalt Votsalakia av charter-selskapene), en om Kokkari og en om Samos by (også kalt Vathi, det skal jeg komme tilbake til). Det er fritt fram for saklige kommentarer og bilder fra andre.

Her er vi på flyplassen. Jeg ankom med charterfly, direkte fra Oslo. Her står reiselederne og tar imot sine gjester.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Renate

Gleder meg til fortsettelsen.
Var i Votsalakia i fjor i mai i fjor, og skal tilbake i september. Stortrivdes selv om stedet ikke var direkte sjarmerende ved første øyekast. Men vi fant sjarmen ved Votsalakia etter hvert.
Kokkari var vi bare innom på dagstur, men neste gang tenker vi å bo der. Vi er blitt hekta på Samos:)
Er du der nede nå?

Svein~B

Quote from: \"Renate\"Gleder meg til fortsettelsen.
Var i Votsalakia i fjor i mai i fjor, og skal tilbake i september. Stortrivdes selv om stedet ikke var direkte sjarmerende ved første øyekast. Men vi fant sjarmen ved Votsalakia etter hvert.
Kokkari var vi bare innom på dagstur, men neste gang tenker vi å bo der. Vi er blitt hekta på Samos:)
Er du der nede nå?

Takk for hyggelig kommentar, Renate  :-)

Jeg forstår helt hva du mener med at Votsalakias sjarm ikke er så lett å få øye på. Likevel er det noe ved stedet som jeg absolutt likte. Jeg var også bare innom Kokkari, men falt litt for det stedet, så det er stor sannsynlighet for at jeg kommer til å bo der senere en gang hvis jeg kommer tilbake til Samos. Jeg ble ikke akkurat hekta, men det skal litt til for å hekte meg.

Nei, jeg var der i juni og juli i fjor. Jeg gjenopplever fjorårets ferie ved å poste bilder og kommentarer her. Du kan gjerne gjøre det, du også, hvis du vil.

Ellers var jeg en del turer rundt omkring på hele øya. Jeg hadde bil hele oppholdet. Jeg var blant annet innom Pythagorion, som du ser på bildet under, stort sett hver dag, til dels flere ganger om dagen.  Var du der, Renate?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Renate

Var en tur innom Pythagorion på dagstur. Det var fint der, men likte oss faktisk enda bedre på de andre stedene. Blir nok å dra innom i år også.
Votsalakia ja. Selv om vi falt for stedet er det ikke akkurat en plass jeg vil anbefale til hvem som helst. Jeg husker enda skuffelsen da bussen begynte å svinge ned mot Votsalakia da vi ankom i fjor, og jeg tenkte at neeeei, nå har vi valgt feil sted. Førsteinntrykket var at dette var ei usjarmerende, tacky charter-stripe langs stranden. Men da vi hadde funnet roen og sett oss litt rundt, så passet stedet oss perfekt. Men det er absolutt ikke plassen for fest og fart, og hvor det skjer mye, for de som ønsker det. Men så var vi tidlig i sesongen da.

Svein~B

Votsalakia er først og fremst ei enorm strand. For noen er det viktigst. Jeg dro dit på slutten av ferien, først og fremst for å slappe av, hadde jeg tenkt. Da passet det meg perfekt med et rolig sted, stranda rett på den andre sida av veien og til og med svømmebasseng rett utenfor døra.

Men du har helt rett: Det skjer ikke mye i Votsalakia. Det er noen barer der, men det er nok ikke noe sted der festen tar av. Det er nok aller mest familier som reiser dit, så jeg følte nærmest at jeg ble sett rart på fordi jeg reiste dit alene. Det ligger også litt avsides i forhold til å utforske øya, for det meste er samlet i øst. Men jeg likte denne delen av øya. Videre vestover ligger perlene på rekke og rad og jeg synes også at selve Votsalakia var greit nok i massevis. Man bør nok ha bil eller moped hvis man skal gjøre noe mer enn å ligge på stranda.

Jeg må også nevne at da jeg var der, så var vannet veldig skittent på stranda rett nedenfor der jeg bodde. Først kom det bobler på overflaten, så skum og så ble hele vannet grumsete. Noen svensker jeg snakket med fortalte at det samme skjedde hver dag på ettermiddagen. Da var det ikke særlig fristende å bade der mer. Det er noe av grunnen til at jeg fartet så mye som det jeg gjorde. Jeg bodde veldig langt øst i Kambos-området, langt unna selve Votsalakia, så det kan godt hende at vannet var rent i Votsalakia selv om det ikke var det hos meg.

Her er stranden fotografert fra Estiatorio Votsalakia.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Jammen, den stranda så da skikkelig fristende ut. På bildet iallfall......
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: \"Tjorven\"Jammen, den stranda så da skikkelig fristende ut. På bildet iallfall......

Det har du rett i Tjorven  :-)

Turid nevnte Psilli Ammos-stranda i en annen tråd. Den ligger som hun sa cirka tre kilometer vest for Votsalakia. Den er helt nydelig, med gylden, finkornet sand. Det er litt stein på visse partier der også, men først og fremst er det sand. Atkomsten dit er litt kronglete, det er ganske langt ned fra veien og ganske bratt. Det er dusj på selve stranda, eller ingen fasiliteter. Det er en taverna oppe i bakken. Det så ut til å være finest på den delen som jeg viser bilde av her, det er den østligste delen av stranda, men den var fin ellers også.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Samos har tre havnebyer. Jeg har nevnt i en annen tråd at det går ferjer fra Pythagorion på sørkysten til Dodekanesene. Det er to havnebyer på nordkysten også, Samos by i øst og Karlovassi i vest. Samos by kalles Vathi i rutetabellene. Jeg tror at alle ferjene som går mellom Samos og Pireus (forstad til Athen) på fastlandet går innom begge byene på nordkysten, både Karlovassi og Samos by (Vathi). Når det gjelder ferjene som går fra Dodekanesene til De Nordegeiske øyene eller bare mellom De nordegeiske øyene, så går de innom enten Karlovassi eller Samos by (Vathi), som regel ikke begge.

Her er et bilde fra havna i Karlovassi. Den ligger noen kilometer vest for selve byen. Bildet er tatt fra ferjekaien mot byen. Man kan si at den bymessige bebyggelsen ved havna er en forstad til selve byen, men da må man også si at Gamle Karlovassi ligger i området rett ovenfor havna og at den byen som i dag kalles Karlovassi er av nyere dato.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det som taler imot Karlovassi som ferjehavn er at den ligger litt avsides. Likevel virket det som det er ei veldig trafikkert havn. Det er billettutsalg på kaien, jeg tror de er agenter for alle rederiene som trafikkerer den. Det er kafé med relativt apetittlige toaletter. Det er rikelig med bord og sitteplasser både inne og ute. Kaien er ganske stor og velorganisert, så du ser ikke alle de nesten-ulykkene som du ser på andre ferjekaier i Hellas. Den er også ganske værsikker, selv om den ligger på nordsida av øya, for den har en stor molo og åpningen vender mot øst.

Her er det like før Samothraki legger til kai.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg har nevnt i en annen tråd at de fleste severdighetene på Samos ligger i og omkring Pythagorion. Den største severdigheten ligger omtrent ni kilometer vest for den gamle hovedstaden. Det er Heras tempel, Ireon eller Heraion på gresk. Søyla på bildet er en av 147 slike søyler langs veggene på tempelet som var fire ganger så stort som Parthenon i Athen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Heras tempel ble påbegynt cirka 650 før Kristus. Byggingen pågikk i perioder helt opp til romertida, men bygget ble aldri fullført. I dag er det bare ruiner igjen og den søyla jeg viste på det forrige bildet, er den eneste som står igjen.

Hvis du skal dra dit, bør du ha med en guidebok eller en guide, slik at du kan forstå hva det er du ser.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

I antikken var det brolagt vei de ni kilometrene fra Pythagorion til Heraion. Veien gikk blant annet der som det i dag er rullebane på flyplassen. Den ble kalt Den hellige vei. Rester av denne veien ser du, som på dette bildet, i Heraion.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....