Logg inn med Facebook eller Google!

Fersk Hellas Turist søker råd ... :0)

Started by Lisa ^^, 09. Nov 16, 23:39:03

Previous topic - Next topic

Lisa ^^

Hei igjen!

Har sett en god del på alternativer de siste dagene..  Det er klart at Santorini hadde vært det beste utgangspunktet, men det er så mye enklere for oss å ha Athen som tur retur destiansjon fra Oslo.  Direktefly og fine gode tidspunkt å reise på.

Til Santo går det fly bare sent på kvelden og natta, og det er lange stopp på transfer, Stocholm og københavn...

Jeg har sett litt på tidligere priser ift båt. Og det ser ikke ut som det er så veldig dyrt med ferge fra Athen ut til øyene.  Jeg husker ikke når og hvor jeg fant det.... men har skrevet opp her at det koster oss 1300nok å ta en båt som går kl 17.30 fra Athen.. :)  Noe dyrere med lugar.

Barna har tatt colorline til Dk og Tyskland, så de syns nok det er helt ok å ta en ferge..  :)
Evt hvis vi tar en av de store, hadde de gode familiepriser på 4 stk m/lugar. 

Innenriks fly til Naxos koster til sammenligning nesten 6000kr for oss. 

Det er heller ikke et alternativ å ta charterfly med Apollo heller, da de har avreise lørdager, og det ikke passer inn i "reisekalenderen" vår.. 
Så da blirt det nok Athen..

Hvis ikke må vi reise innenlands i Hellas, til Kreta eller Rhodos..  Som det sikkert er enklere å reise til "logistikk-messig"..





Anders

Dere "må ikke" til Kykladene.... hvis der er direkterute Oslo-Athen til vettuge priser så åpner jo det for et utall av muligheter. Fastlandet har mye å by på (etter hva jeg forstår :-) ), og Athen i seg selv er jo en opplevelse. 17:30 fergen antar jeg er Blue Star ut i Kykladene? Vær obs på at annenhver dag går den til Syros først, så man ankommer Paros/Naxos en time senere.... så kanskje et stopp på Syros først noen dager hadde gjort seg? Mange fine strender og mye fint og se. Hermoupolis er en fin by.  Og kort nok fergetur til at lugar er/burde være unødvendig. Så kan man svippe nedom Paros og Anti før man returnerer til Athen. Mange muligheter.... finn ut hva dere ønsker dere før dere bestemmer reisemål.

marjana

Jeg henger meg på her siden Anders nevner Syros. Jeg er der omtrent halve året.

Siden dere har barn 5-9 år så ville jeg ha valgt en mer tilrettelagt øy for barn.

Foreslår at du ser i trådene til Ole med familie, og det er visst fint for familier på Paros.

Det blir en fergetur på ca tre-fire timer fra Piraeus til Paros.

Flybilletter er alltid "ferskvare", og jeg venter til etter jul og følger med på prisene fra da når de starter med kampanjer.

Mange hoteller i Hellas er også stengt om vinteren, så man får ikke svar derfra før til våren, rundt påske.

Tidlig i juli er fortsatt før høysesongen.

Glika i zoi

Svein~B

16. Nov 16, 21:29:05 #15 Last Edit: 16. Nov 16, 21:48:53 by Svein~B
Det er mange muligheter. Bortsett fra at det kan være en fordel å fly direkte til øyriket, er Athen og Pireus det beste utgangspunktet. Grunnene til at jeg ofte nevner 17.30-ferja er at det ofte er fly om morgenen fra Norge som lander midt på dagen i Athen, sånn at det passer bra med den ferja. Og så går den en fin nybegynnerrute. Jeg ville tatt den til Naxos, selv om den ankommer sent og heller tatt Syros som en "eventuelt-øy" på veien tilbake til fastlandet. Det er lurest å ta den øya som ligger lengst bort først, sånn at du har maksimal fleksibilitet mot slutten.

Men fortell oss heller når flyet lander, så skal vi se på mulighetene. Det er mange muligheter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Nå nevner Svein-B også Syros på tilbakeveien, og da er landsbyen Galissas den som er fin for barn. Veldig stor og langgrunn strand, og man kan leie badebåter som man sykler feks. Hotel Delfini er et stort hotell med basseng og med en badesklie for barn, men jeg vet ikke om man må bo der for å få bruke den.
De sier at det ikke er så dyrt å bo der for en familie, men jeg vet ikke om prisene.
Glika i zoi

Lisa ^^

Tusen takk for alle svar  :)

Nå ikveld har jeg hvertfall bestilt flybilletter, til Athen.. Så da har jeg hvertfall kommet så langt :)  Siden jeg bestiller ordninære rutefly så håper jeg at prisene ikke synker.
Vi lander i Athen en tirsdag, kl 12.    (11.juli -> 25.juli)

Ja, jeg mente Blue star når jeg nevnte båt. Den går 17.30.

Jeg har vært inne å googlet litt på Syros. Det ser ut som en nydelig øy. Men det gjør jo forøvrig de andre også. Naxos og Paros har kommet til som destinasjoner etter at jeg har lest tidligere innlegg her, fra dere og andre som har anbefalt barnefamilier de øyene.  Men jeg er åpen for det meste.

- Ideen til en "øyhopping" kom etter at vi skrinla prosjektet om å dra på cruise i sommer. Det, som følge av at destinasjoner på cruise som var aktuelle for oss ikke virket som de kjekkeste for barna på en varm sommerdag. Har lyst på late dager, men også å ha litt variasjon...
- Jeg håper også vi kan få til noen små båtturer, snorkling, eselridning, el annet.. for å bryte opp med "bade-hele-dagen"
- Barna er glade i å bade, og bryr seg ikke så mye om omgivelsene. (selv om de naturligvis er glad i vannsklier) Men jeg elsker å være på vakre strender.. :) For meg er det halve gleden ;D

Jeg skal se og lese litt mer, så kommer jeg gjerne tilbake med enda flere spørsmål. Er takknemlig for at det finnes slike forum som dette. At man kan spør andre som har erfaring, og som tar seg tid til å hjelpe..  :) Takk.

Marjana:  Jeg vet ikke om jeg tørr å vente helt til påske med å bestille hotell. ?  Det er allerede mange som er utsolgt.. Hva mente du da du skrev at noen hoteller har stengt, og at man ikke får svar?  :)

Med vennlig hilsen Lisa   



Lous

17. Nov 16, 01:03:22 #18 Last Edit: 17. Nov 16, 01:06:07 by Lous
Et paradis for barn er jo lille Koufonissi. (Ligger like øst for Naxsos). Frem til for ikke så lenge siden var det nesten ikke biltrafikk på øya. Videre er jo Syros by fantastisk. På en måte er det hovedstaden for kykladene. (Fylkeshovedstad )

Svein~B

Hvis dere ikke har store krav til overnatting, tror jeg at jeg kan garantere at det ikke kommer til å bli fullt overalt på verken Naxos, Paros eller Syros tidlig i juli. Noe av det fine med øyloffing er at hvis du ikke trives et sted, er det bare å dra videre. Så jeg ville ikke ha booket, bortsett fra det første stedet, siden dere ankommer om kvelden/natta.

Tre øyer på to uker er passe. Jeg støtter absolutt forslaget om Koufonissi hvis ferja går dit den kvelden dere ankommer. Det tror jeg vi må vente litt før vi vet helt sikkert, men per i dag, går Blue Star til Koufonissi på tirsdager.

Så en god plan kan være Koufonissi-Naxos-Paros og så eventuelt Syros i reserve hvis en av de førstnevnte ikke skulle falle i smak. Men noe de tre førstnevnte i hvert fall har er vakre strender. Og strendene på Syros er ikke de verste de heller.

Koufonissi blir gjerne trukket fram som den mest barnevennlige øya. Det er lite trafikk og strendene er langgrunne. Det går an å ta båtturer til den ubebodde naboøya Kato Koufonissi og dere kan ta badebåten som går fra byen til strendene på sørkysten. Det går også an å ta dagsutflukt med ferje til Schinoussa.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

17. Nov 16, 07:42:35 #20 Last Edit: 17. Nov 16, 17:12:01 by Svein~B
Det er ikke mange ferjeruter som er lagt ut ennå, men noen er det. Dere kan rekke ei tidligere ferje til Mykonos fra Rafina. Det kan være greit å unngå Pireus som er ei veldig stor havn og heller reise fra Rafina som er ei mindre havn. Mykonos har nydelige strender og muligheter for båtutflukt til blant annet den gamle helligdommen Delos. Den øya regnes vel i grunnen, ved siden av Santorini, som den obligatoriske severdigheten i Kykladene. Og øya passer fint å kombinere med Naxos, Paros og/eller Syros. Til Pireus tar det cirka 90 minutter med buss. Til Rafina tar det bare 40 minutter.

http://www.gtp.gr/RoutesDetails.asp?searchcompany=0,2&SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2003&expanded=&OrigExpand=0&DestExpand=0&SortType=1,2&Intern=0&ForigId=271&FdestId=12183&Oorigid=271&Odestid=12183&routeid=16&schedid=39642266&askdate=11/7/2017&isDep=True&;
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Hotellet i Galissas som har basseng med vannsklie heter Dolphin Bay Hotel, forresten. Det er mange andre steder å overnatte også i Galissas, både med og uten basseng.

Jeg mente at mange hoteller er stengt om vinteren, så det er ikke sikkert at man får svar hvis man ringer eller sender e-mail, men det er jo bare å prøve.
Glika i zoi

Svein~B

Og nå har det blitt lagt ut ei rute til: Det går også ei ferje klokka 15.45 fra Rafina til Mykonos, Naxos og Paros. Da ville jeg dratt til Naxos først.

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

19. Nov 16, 18:53:35 #23 Last Edit: 19. Nov 16, 20:26:16 by marjana
Lisa, du skrev litt lenger opp i tråden at hotellene nesten er utsolgt allerede:

Marjana:  Jeg vet ikke om jeg tørr å vente helt til påske med å bestille hotell. ?  Det er allerede mange som er utsolgt.. Hva mente du da du skrev at noen hoteller har stengt, og at man ikke får svar?  :)

Med vennlig hilsen Lisa   


Nå gikk jeg inn på booking.com og så på hotellene i Galissas. Der står det feks. at de kun har 1 rom igjen, eller er utsolgt. Jeg vet at flere av de rommene der er vinterstengt, så da står det utsolgt. Jeg vet også at det er massevis av rom ledige til en helt ok pris hvis man søker på nettet og tar direkte kontakt.

Jeg sjekket litt på Dolphin Bay Hotel også, og der får man faktisk en veldig god pris som familie, med en god frokostbuffet i restauranten.

Nå virker det som jeg reklamerer noe veldig her, men se selv på internett.

Jeg måtte se litt på bildene mine om jeg kan vise litt mer, så jeg oppretter en ny tråd.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...