Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Antiparos juni 2011 og 2012

Started by Tjorven, 29. Jul 12, 18:49:53

Previous topic - Next topic

Tjorven

Det ble ikke noen reiseskildring fra fjorårets Antiparostur  :-[  (kom ikke lenger enn den første uka på Koufonissi ifjor) så jeg håper dere ikke har noe imot at jeg starter med litt gammelt "nytt" først  ;)

Så, etter ei stille og rolig og akk så deilig uke på vakre Koufonissi, kom jeg tilbake - eller "hjem" - til Anti for tredje år på rad. Etter en lang men kjempefin ferjetur innom Småkykladene og en svipp innom Paros for båtbytte, kunne jeg endelig sette beina på "Antisk" jord igjen  :) Vi var kommet til 12.juni, et par uker senere enn jeg har ankommet tidligere år. Fordelen var at alle kjentfolka mine var der, og middagsavtale var allerede i boks pr sms på ferja over  ;D  Det var bare å hive seg rundt fra første stund! Dessuten visste jeg av erfaring at det kan ta sin tid å komme seg til bestemmelsesstedet. Spesielt første kvelden opp gjennom Main Street, hvor "alle" ønsker en velkommen tilbake  :-* Kjempekoselig!!!  ;D

Tromsøfamilien jeg skulle møte (kjente fra 1.år) skulle dessverre reise dagen etter, så vi var glade for at vi rakk å treffes denne kvelden iallfall. Det ble selvfølgelig lysløypa: middag på Pavlos' Place, en liten avec på Babel der mann og barn tok farvel, før vi to damene fortsatte til Doors  :P  ;)

En vellykka kveld, og det føltes som alltid like godt å ha kommet hjem  :)
Apropos hjem, denne gangen dro jeg faktisk uten noe sikkert bosted å komme til  ::)  Meninga var at jeg jeg skulle bo på Marianos Apartments. Eier Antonis og jeg hadde maila litt, men plutselig hørte jeg ikke mer fra han  :o  Jeg skjønte ikke bæret, og enda mindre da jeg endelig fikk mail, men kun med noen uforståelige linker..... (Det skulle vise seg at han hadde fått virus på pc'n)
Ingen ting var avklart, så derfor lot jeg meg praie på kaia i Parikia. Jeg skulle få en stor 2-roms for 20€ i samme gata som Marianos, så jeg slo til. Mannen holdt hva han lovet, her var stort og pent og rent, MEN dessverre lukta det muggent der. Det hjalp ikke hvor mye jeg lufta, og etter to-tre dager klarte jeg ikke mer  :-[  Veldig synd, når alt annet var helt topp. Ikke noe artig å si til vertskapet at man vil flytte heller, så jeg tydde til en halv hvit løgn om at det hadde ordna seg der jeg hadde tenkt i utgangspunktet. Full forståelse og ingen sure miner, puh!

Jeg visste det var ledige rom på Antiparos Hotel, og planla å tusle ned dit. Litt mellomfornøyd igrunnen, for rommene der virka ørsmå etter den tumleplassen jeg kom fra  :-\  Men jeg pakka sammen Mr. Heavy og trilla ivei. Da dukka skjebnen opp  ;D  Utenfor Marianos holdt en mann på med noe, så på impuls spurte jeg om han het Antonis. Bingo!! "Og du skulle vel ikke være Tjorven, vel?" kommer det med et stort smil. (Han brukte selvfølgelig mitt riktige navn  ;) ) Jøss, jeg ble ganske perpleks. Det ble bingo på 1000 kr-spørsmålet mitt også; etter en sjekk i almanakken sin, og litt ommøblering i skjemaet sitt, hadde han trylla fram rom til meg for resten av ferien  ;D  JIPPI, og NÅ var tøtta fornøyd! Her stortrivdes jeg fra første stund, og siden har Marianos blitt min base. Men akkurat da følte jeg meg litt som Gullhår hos bjørnene - den er for stor, den er for liten, men DENNE er akkurat passelig  ;)

Jeg fikk et fint studio med kjøkken på forsiden, alt var gullende rent og pent. Det sørger mor til Antonis, Katharina, for. Sjefen sjøl gjør også alt for at gjestene skal trives.

Slik bodde jeg ifjor, med en koselig terrasse foran









Man kan ikke se det akkurat her, men havet ligger der mellom Paros og Antiparos. Men gatelivet får man med seg herfra  ;)


 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Slenger på noen stemningsbilder fra terrassen også:







There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Gammelt nytt for deg er som nytt nytt for meg  ;D Så kom igjen med mere!! Jeg koser meg fra første stund !! Og gleder meg til mere  :-*
KARRI

kaka

Nydelige stemningsbilder, Tjorven,
- og den uteplassen: Der kunne jeg likt meg  :)
KariK

Tjorven

Takk skal dere ha, Karri og kaka  :) Da blir dere kanskje med på en liten rusletur rundt i byen også?
Vi starter i havna, 50 m rett nedi veien fra Marianos. Havna begynner ved kirka (bildene over) Det har blitt en del forandringer der, siden første gang jeg besøkte Antiparos, bl. a. disse steinsittegruppene, hvor man kan nyte utsikten fra.





There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

29. Jul 12, 21:29:19 #5 Last Edit: 29. Jul 12, 23:44:05 by Tjorven
Uffda, trykka på feil knapp, her er bildene  ;)






Det skjedde enda flere forandringer mens jeg var der i år, men det kommer jeg tilbake til i denne sommerens beretning. Midtveis i havnegata kommer vi til Main Street, så vi svinger inn til venstre her. Ikke så mye folk her på dagtid, men om kvelden er det liv og røre her.





Denne dagen hadde jeg shoppa litt til de der hjemme, og etterpå smakte det med crepes og vin hos Yannis (men de tomme is-skålene han bærer på er det IKKE jeg som har tømt  ;) )






Vi fortsetter litt gatelangs når jeg har spist ferdig  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Du får nyte maten  :P Ser veldig godt ut!
Det er så fint/klart lys i bildene dine.... nesten så jeg kjenner solen og varmen stråler i mot meg  :)
KARRI

Diddi

Så hyggelig å se de flotte bildene dine,Tjorven :hjerte: Hadde ikke vært feil med en tur til Anti igjen kjenner jeg :juble:
Veldig trivelig rom og uteplass du hadde der også. Gleder meg til fortsettelsen  ;D ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Athina

Alltid like morsomt å lese dine reiseskildringer, Tjorven :goodjob:
Flotte bilder også :blomst:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Tusen takk karri, frudiddi og Athina. Hyggelig å ha dere med  ;D 
Det er koselig å rusle gatelangs på Antiparos. Disse er tatt på vei hjem i noen av sidegatene til Main Street.















Nesten hjemme. Jeg bor rett rundt svingen til høyre i enden av denne gata, og her er Super'n jeg handler på til venstre i bildet. Og hvem er det som kommer trillende nedover, jo min venn Nigel, som også bor like ved der bildet er tatt  ;)



There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Å Tjorven, dette ser så herlig ut! Kjenner varmen og lengter........! (Bare 6 uker til årets Hellas-tur!)
Venter på fortsettelsen! :D
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

30. Jul 12, 13:58:03 #11 Last Edit: 30. Jul 12, 14:00:15 by Tjorven
Ikke fritt for at jeg lengter selv nå, Solgry  8)  Under en måned til jeg er tilbake til AP igjen. Det blir kun et kort opphold på ca 8 dager nå i høst, men vi skal jo ha med oss Sifnos og Milos også  ;D
Men nå et hopp tilbake til 2011  ;)

På bilde nr. 2 fra siste pulje, ser vi et stengt Klimataria, men like koselig utenfor som inne  ;) Spisestedet ligger i en koselig hage i en av sidegatene. Der har de god og rimelig mat, og er et sted jeg trives. Ulempen er at myggen også trives i de frodige omgivelsene der  :(  så jeg går helst på mer luftige steder når det er vindstille og hett, når myggen biter som verst.

Det er alltid mye gjester her, men på bildene under var jeg bevisst på å ikke få med folk, så tok dem etter at folk hadde gått.





Her har jeg fått selskap av huskattungen deres  ;D  Hun var veldig leken, hoppa opp på stolen, på benken ved og under bordet der hun syntes ankel-lenka på foten min var veldig spennende  ;)  Det var lenka på kameraet mitt også, så bildet ble heller uklart da hun beit seg fast i den samtidig som jeg skulle fotografere henne.



Jeg vant til slutt, og straffa ble at hun nekta å la seg fotografere forfra etterpå, men skjønn var hun uansett  :-*



 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...