Logg inn med Facebook eller Google!

"Greek Island Hopping"

Started by Tjorven, 29. Apr 12, 17:08:13

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg er litt nysgjerrig på boka "Greek Island Hopping", og lurer på om jeg skal kjøpe den. Det er jo alle øylofferes bibel har jeg forstått, og selv om jeg ikke er en typisk sådan, tror jeg den kan være nyttig å ha. Jeg har Wilma-guiden som jeg har stor glede av, men den dekker ikke alle øyene. Men hva inneholder "bibelen", annet enn båtruter? Beskriver den øyene på en god måte, har den kart osv osv?
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

29. Apr 12, 17:48:29 #1 Last Edit: 29. Apr 12, 17:54:39 by ingaberentine
Jeg har i mange, mange år kjøpt utrolig mange reiseguider om Hellas (jeg har snart halvannen Billy-hylle full) fra mange utgivere som AA Publishing, Baedeker, Berlitz, Cadogan, Fodor, Frommer, Insight, Lonely Planet, Michelin, Rough, Tomas Cook, Aschehoug, Gyldendal, Politikken, Vagabond, Willma og enda flere"¦"¦..

Det finnes mange gode fra disse forlagene, men min opplevelse at "bibelen" er og blir best. Rutetidene er bare en bitteliten del av denne guiden som jeg personlig nesten ikke bruker i det hele tatt for det er beskrivelsen av øyene/stedene som jeg bruker og som jeg synes er nesten er bedre og mer omfattende enn om jeg legger informasjonen fra alle de andre guidene sammen, så vil bibelen være fullt på høyde. Guiden inneholder nesten ingen bilder, det er heller ikke brukt mye spalteplass på anbefaling av overnattingssteder og spisesteder, her er omtrent alle sider brukt til god informasjon om greske øyer og hva man kan oppleve på dem.

Gode kart har i mange, mange år vært et stort problem i Hellas, men i denne guiden finnes et ok, handtegnet kart over øya og gode og de mest korrekte bykart jeg har sett i noen guidebok over den/de største byene på hver enkelt øy. På grunn av vekt så er det ofte at jeg bare har med meg noen få guider til Hellas, Tomas Cooks Greek Island Hopping er alltid med.

Som man sikkert forstår så er jeg en "samler" av reiseguider om Hellas og kjøper de fleste jeg kommer over og kjøper alltid den nye utgaven når denne kommer og med denne bakgrunnen så er det for meg uten tvil denne guiden jeg bruker mest, selv om jeg ofte også blar igjennom Lonely Planet og Roughs guider også.

Kristian

I tillegg får du god oversikt over kommunikasjoner ut til og mellom øyene, samt på øyene. Bussruter skisseres med regularitet etc, men ikke nøyaktige tidtabeller. Det er kart over hver enkelt øy. Det vil nok finnes spesialbøker som gir fyldigere opplysninger om den enkelte øy, men det overskygges av at du finner "alt" på en plass.

Jeg synes den er et must
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Tusen takk for utfyllende og gode svar. Det avgjør saken, "bibelen" skal bestilles.  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Et lite skritt off topic her, men i de senere årene så har det kommet flotte, store, detajerte kart over øyene i Hellas. Jeg kjøpte et over Syros som kostet ca 6-7 euro, og er så stort som en bordduk utbrettet. Kartet er impregnert så man kan tørke av det med en klut.
Skai kartes (www.skai.gr) heter det og er i 1:20.000.
Alle stier og tørre elveløp er med her, så det er ypperlig som vandrekart! Det er nesten like mye informasjon å få fra et godt kart som en bokguide, og tilsammen så er man godt utstyrt!
Glika i zoi

Ole

Bøkene er veldig bra. Det som er negativt, etter min mening, er at de er så enormt omfattende. Det står så vanvittig mye om hver ting, og halvparten kunne i mange tilfeller vært nok.

Anders

Like fullt er det "bibelen"... leser den grundig, men tar den aldri med. Det er den for tung til :-)

Tjorven

Jeg tar heller aldri reisehåndbøkene mine med på ferien, det blir unødvendig vekt (har da nok annet å drasse på)  ;) Men jeg koser meg med disse bøkene hjemme, og leser meg litt opp før jeg drar. Er det noe jeg vil huske, noterer jeg det heller på et ark og tar med.

Anders, den linken til hvor man kan bestille Islandhopping, hvor la du ut den? Kanskje du kan legge den ut her også, slik at andre også kan se hvor den er å få kjøpt.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

Jeg tar meg den frihet å svare for jeg kjøper alltid denne guiden og de fleste andre guidene fra Amazon UK..............

http://www.amazon.co.uk/Island-Hopping-Independent-Traveller-Guides/dp/1848485522/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1335737914&sr=8-1


filhellener

Quote from: Anders on 29. Apr 12, 21:47:07
Like fullt er det "bibelen"... leser den grundig, men tar den aldri med. Det er den for tung til :-)


Jeg tar heller ikke guidene mine med i ferien, men jeg tar i blant kopier av info om den/de øyene jeg skal til og tar med  :) 
Kari

Greece-Traveller

Jeg har også sett "Greek Island Hopping" hos Tanum på Karl Johan.

Selv om du ser de vanlige reisemønstrene skal du ikke legge vekt på tidsangivelser for ferger o.l. - de er ikke oppdaterte for året.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

30. Apr 12, 13:24:02 #11 Last Edit: 30. Apr 12, 13:39:33 by Tjorven
Quote from: ingaberentine on 30. Apr 12, 00:20:11
Jeg tar meg den frihet å svare for jeg kjøper alltid denne guiden og de fleste andre guidene fra Amazon UK..............

http://www.amazon.co.uk/Island-Hopping-Independent-Traveller-Guides/dp/1848485522/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1335737914&sr=8-1





Takk, Ingaberentine. Nå er den bestilt, og prisen var 126 kr, inkludert frakt. Får den vel ikke billigere andre steder, vil jeg tro. Gleder meg til å få den i hendene  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....