Logg inn med Facebook eller Google!

Meget generelle spørsmål om å reise til de greske øyer

Started by Risberg, 31. Jul 18, 10:10:51

Previous topic - Next topic

Risberg

Jeg er helt ny i dette forum. Jeg har reist over hele Verden (uten å fly), med unntak av Sentral-Amerika, Sentral-Afrika og det Indiske subkontinent, men Hellas har jeg kun besøkt en gang; med ferge fra Brindisi til Patra, tog rundt på Peloponnessos, til Athinai, Thessaloniki og hjem over Bulgaria, i 1990.

Nå overveier jeg å reise rundt til de greske øyer i 2019, gjerne også gjennom Korint-kanlen. Jeg vil ankomme Athen med tog og reise rundt i arkipelet med ferger.

Generelt spørsmål 1: Jeg har valget mellom 1) april-begynnelsen av mai, 2) august-tidlig september eller 3) oktober. Jeg setter ikke så fryktelig pris på varmt vær (f.eks. sommeren vi nå har i Oslo), soler og bader ikke. Hva bør jeg da velge, med tanke på rutefrekvens til fergene mellom øyene, hvor meget av hoteller og restauranter som er åpne og klima?

Generelt spørsmål 2: Og sannsynligvis et litt håpløst spørsmål: Hvilke øyer anbefales? Kreta og Rhodos vil jeg ha med meg, men hvilke av småøyene anbefales? Vil oppleve fin bebyggelse, god mat, lokal kultur.

Spørsmål 3: Hvordan er det egentlig med smalsporsbanen på Peloponnessos nå? Er den helt nedlagt, opprustet eller slik den var i 1990?

kaka

Velkommen til Hellasforum :) Så spennende å lese om dine erfaringer, - helt uten fly!
Tanken på tog har fristet menge ganger, men, til ditt siste spørsmål (3):
Jeg mener at noen av linjene på Peloponnes er nedlagt, i hvert fall den ved Kalamata, men, jeg tok tog fra Athen til Korint i vår.
Ang tidspunkt (1), så vil jeg tro at april/mai eller oktober er best klimamessig, men på øyene kan det vel være litt lite aktivitet i ytterpunktene.
April/mai er jo fortsatt vår og frodig de fleste steder (men jeg har mest erfaring fra Peloponnes, som er en åpenbaring om våren!)

Håper du vil fortelle om turen her inne, etterhvert :)
KariK

Risberg

Takk! :) Da blir det april/mai. Godt også å få bekreftet at det i det minste går tog til Korint. (Jeg tror jeg så et annet sted at det også går til Patra, hvorfra jeg tar ferge til Brindisi for å ta toget til Lisboa.)

stein

Hydra i april. Langs veien her er det helt brunt og livløst på sommeren og høsten. Våren er vakker i Hellas når man ikke har behov for å bade.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Svein~B

Hvis Kreta og Rhodos er hovedmålene, foreslår jeg at du starter med Kreta, for deretter å reise via Karpathos til Rhodos. Spesielt Kreta er ei stor øy. Det tar flere timer med buss fra den ene enden av øya til den andre. Disse øyene lever hele året og turistsesongen starter så smått i april. Deretter reiser du nordover i Dodekanesene, det vil si de øyene som ligger nærmest Tyrkia og fortsetter nordover via Samos til Chios og Lesvos, hvis du kommer så langt. Jeg tror du kommer til å oppdage at øyriket er stort og at det trengs flere turer for å utforske alle øyene. Når det gjelder småøyer innenfor denne ruta, vil jeg særlig anbefale Lipsi og Patmos. De andre øyene jeg har nevnt er å regne som store øyer og alle disse er altså øyer som lever hele året. På de mindre øyene har sesongen neppe kommet ordentlig i gang i april og mai. Uansett  hvor langt du rekker har alle disse øyene ferjeforbindelse med Pireus, så du kommer deg dit igjen når det er på tide å avslutte øyloffingen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kritios

Kreta er flott i april-mai.
En blomsterflor uten like som starter allerede i mars og varer ut juni.
Men som Svein sier i innlegget over, Kreta er svæææær, 338 km langs veien fra vest til øst.
Det er 1600 vakre byer og landsbyer som alle fortjener et besøk.
Så en uke eller to blir alt for lite her ser du, du bør ha Kreta som et eget prosjekt mener nå jeg da  ;D
Kjører du bil ? Det er en fantastisk flott tur fra Norge til Kreta med bil, over Alpene og med ferje fra Italia til Patras og videre fra Gythio eller Pireus til Kreta.
Jeg har tatt turen tre ganger, kan absolutt anbefales !!!

For øvrig så vil jeg anbefale deg å ta en titt på denne tråden om våren på Kreta fra medforumist Gooner:
http://hellasforum.net/index.php?topic=10781.0
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Risberg

Jeg var jo klar over at mitt generelle spørsmål 2 var vel generelt. Men i tråden "Bestille eller ikke?" i et annet delforum fikk jeg f.eks. tips om Paros og Parikia. Bilder på Google viser at det er nettopp slike steder jeg er ute etter, små koselige byer med gammel bebyggelse, som samtidig er øyas havneby for fergene. Fler lignende steder?

Svein~B

Jeg mener fortsatt at du bør holde deg i sør og øst og besøke Paros så sent som mulig i ferien hvis du kommer så langt. Pigadia er havnebyen på Karpathos som ligger mellom Kreta og Rhodos. Noen mener Sitia på Kreta er en tilsvarende perle, men Heraklion er en viktigere havneby. Rhodos har Rhodos by. Kos har Kos by. Du har Pothia på Kalymnos. På Leros er det to havnebyer: Lakki og Agia Marina, men jeg mener Pantelii som ligger i sørenden av tettbebyggelsen har en god del mer sjarm enn de før nevnte. På Lipsi er det bare en by og den er selvsagt også havnebyen. På Patmos er det Skala. Samos har tre havnebyer. Jeg tror det er best å bo på sørsida, i Pythagorion så tidlig i sesongen, selv om det er Samos by som er hovedbyen. Chios har Chios by. Lesvos har Mytilini. Limnos har Myrina. Syros har Ermoupoli. Naxos har Naxos by. Alt dette er tilsvarende Parikia på sine respektive øyer.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Quote from: Risberg on 19. Aug 18, 21:21:18
Jeg var jo klar over at mitt generelle spørsmål 2 var vel generelt. Men i tråden "Bestille eller ikke?" i et annet delforum fikk jeg f.eks. tips om Paros og Parikia. Bilder på Google viser at det er nettopp slike steder jeg er ute etter, små koselige byer med gammel bebyggelse, som samtidig er øyas havneby for fergene. Fler lignende steder?


Hva med de Vestre-Kykladene? Hvis du liker sjarmen på Paros, så er det vel enda mer genuint og sjarmerende på de små øyene i de Vestre-Kykladene: Milos, Folegandros, Sifnos, Sikinos osv., og i den fergeruten så kommer man også til Paros, og kan fortsette derfra til Rhodos. Fergene til Rhodos går et par ganger i uka, men det tar ca 12 timer.

Ole og mange flere her i forumet har lagt ut flotte bilder og reiseskildringer fra de Vestre-Kykladene. Se i forumet under Kykladene og også under Reiseskildringer.
Glika i zoi


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...