Logg inn med Facebook eller Google!

Tips Naxos

Started by siljeae, 18. Jun 14, 22:42:13

Previous topic - Next topic

siljeae

18. Jun 14, 22:42:13 Last Edit: 27. Aug 14, 18:12:51 by siljeae
Skal en uke til Naxos i september. Har funnet mye informasjon via google, hellasforum mm, men har fortsatt et par spørsmål jeg håper noen er villige til å hjelpe med :)

Det er første besøk på Naxos for alle sammen. Vi gleder oss stort :) Når det gjelder å se litt av øya har jeg lagt merke til disse navnene: Chalki, Apiranthos, Apollonos og selvfølgelig byen med gamlebyen og Portara (bor i Plaka). Er det en fin rundtur? Event hvilke andre steder bør sees?

Hvilke dagsturer er bra?

Er det et stort supermarked et sted? Altså ikke de de vanlige små, men ett som byr på litt mer. Litt ala Eurospar på Chios? ;)

Alt av tips og anbefalinger mottas med takk :)

Greece-Traveller

Gamlebyen og Portara er begge i byen.

Rett på vei ut av byen finner du øyas største supermarked.

Chalki, Apeiranthos og Appollonas er alle på den tradisjonelle turen rundt øya. For å få et inntrykk og beskrivelser av de forskjellige landsbyene kan du sjekke denne linken:

http://www.tripadvisor.co.uk/Travel-g189431-c163441/Naxos:Greece:Naxos.Villages.html

Leiebil er å anbefale - det lar deg stoppe der dere finner noe interessant, og dere er ikke avhengig av bussenes avgangstider. Ellers er det også nye tilbud på turer m.v. fra og med i år på Naxos:

http://tinyurl.com/n46vm6m

Hvilken øy som er mest fristende for en dagstur er mest avhengig av hva som interesserer dere mest. Er det sjø\bad, historiske steder, få et inntrykk av andre kjente øyer ?

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Anders

Koutelieris som G-T viser bilde av er vel det eneste "supermarkedet" på øyen hvis man tenker litt norsk :-) Det ligger langs veien mot flyplassen/Agia Anna. Letteste måten å finne det (hvis dere kommer fra byen) er kanskje å gå til enden av bystranden Agios Georgios og svinge opp ved Flisvos Sport Club. Oppe i hovedveien tar dere til venstre ca hundre meter.

Jeg vil absolutt anbefale et stopp i Filoti for en lunsj. Veien går tvers gjennom byen, er overvokst og "tunnellaktig" et stykke, og et svalende sted å sitte. Pluss at selve landsbyen har endel fint å se på :-)

Ang. leiebil vil jeg anbefale noen av de "store" hvis dere har spesielle krav til bil. Mener både AVIS og andre har kontor nede på havnepromenaden. EuropCar har kontor på squaren (tversover Scirocco/Soulatso)

Apiranthos er nesten et "møst". Litt usikker på om Apollonas er det samme. Langt ned dit, og dere bruker en litt uinteressant time langs kysten tilbake
til byen. Uansett... hvis dere kjører fra Apiranthos og til Apollonas så vil jeg si at det er best å velge den ruten via Mesi kontra den mye lengre (men muligens mer spektakulære?) via Koronida.
I samme rennet.... kjører dere fra Filoti og opp mot Apiranthos så kommer dere til dit bakkene slutter og verden åpner seg. Der ligger en restaurant på venstre hånd som heter Rotunda (åpnet ifjor?). Har ikke vært der selv, men etter skrytebildene og dømme må det være noe av den beste utsikten man kan ha gjennom et lunchmåltid.


Greece-Traveller

Det er mulig å ta en dagstur til Paros ved å benytte vanlige ferger. Ellers er hvilken øy dere evtl. skal besøke avhengig av hva dere er mest interessert I.

Delos er et stort utendørs museum (kjent som øya der Apollo ble født). Turen dit kombineres med et tre timers besøk i Mykonos by.

Delos:

http://tinyurl.com/bhf8ad

Mykonos by:

http://tinyurl.com/bh22dt

Paros - Parikia:

http://tinyurl.com/avekhe

Paros - Naoussa:

http://tinyurl.com/b2nycp

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

siljeae

Ang dagsturer: Vi har fått anbefalt en dagstur over til Paros fra flere hold. Hvis vi skulle begi oss ut på det er det greit å vite følgende:
- Er det kun båtene på sider som gtp.gr som går, eller finnes det flere å velge i over dit? De er stort sett blue star ca 9.30 og hjem igjen i 23-24tiden på kvelden jeg finner. En annen i ny og ne. Kan hende det fort blir litt vel sent.
- Parikia og Naoussa (går vel buss el l?) som er mest verdt å få med seg?

Anders

Såvidt jeg vet driver Alexander og Naxos Star og "alternerer" om de dagsturene Naxos-Naoussa-Delos-Mykonos. Går i halv-ni tiden? Tilbake fra Naoussa i seks-syv-tiden. Sjekk med reisebyrå på plassen.

siljeae

Ser ut som om Aegean Speed Lines går i åttetiden på kvelden noen av dagene. Vet ikke helt hvordan jeg overså det i stad  ???

Disse båtene/reisebyråene du nevnte, de finner jeg i havna?

Har reservert billetter videre med blue star (til Santorini), sto vi kunne hente de på ZAS travel i havna. Er den enkel å finne?

Anders

Du finner dem på etthvert reisebyrå, egentlig. Og nedi havna finner du alle..... hele strekket :-) Undres om ikke ZAS har to kontorer der nå?

Greece-Traveller

ZAS Travel (hovedkontoret) ligger rett inn fra havna:



De har også denne filialen litt lenger inn langs havna:



Mht. reise tur\retur Naxos - Paros med Alexander eller Naxos Star bør du sjekke på forhånd (Alexander har eget kontor i samme bygg som Promponas; Naxos Star kan du kjøpe i ethvert reisebyrå).
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

siljeae

Det virker jo slettes ikke vanskelig å finne :)

Takk for hjelpen :) Begge navnene er notert.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...