Logg inn med Facebook eller Google!

Havnepolitiet

Started by staale, 22. Nov 10, 21:22:43

Previous topic - Next topic

staale

Synes det var lenge siden det har vært noen bilder fra Naxos :-)
Når dere ser på dette bilde så vil dere se at det er tre havnepoliti folk som er ute å går. Tidlig på 90-tallet var det vanlig med havnepoliti i hvite uniformer- Nå virker det som de går i mer praktisk blått. Og det virker også som det er de som har politimyndighet over hele øya. Er det noen andre som har reflektert over dette?

IngeS

Quote from: \"staale\"Synes det var lenge siden det har vært noen bilder fra Naxos :-)
Når dere ser på dette bilde så vil dere se at det er tre havnepoliti folk som er ute å går. Tidlig på 90-tallet var det vanlig med havnepoliti i hvite uniformer- Nå virker det som de går i mer praktisk blått. Og det virker også som det er de som har politimyndighet over hele øya. Er det noen andre som har reflektert over dette?

De hvite uniformene går under betegnelsen \"penklær\" og benyttes bare ved spesielle dager og spesielle anledninger
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

JohnS

Er du sikker på at det er havnepoliti?   Det ligna mye på uniformene til parkeringsvaktene som marsjerte i flokk og følge i Naxos by og blåste i fløyter i tide og utide.  Det virka som de var mer ute etter å skremme enn å bøtelegge.

Men kanskje det er havnepolitiet som har ansvaret for parkeringa i området?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Ole

Ja, dette reflekterte jeg rimelig mye over da jeg var i Kykladene i mai. Større klovner enn dette skal man lete lenge etter! Det virket som de stort sett var opptatt av å få tiden til å gå, og dermed bli ferdig med arbeidsdagen. Mye nyttig gjorde de i alle fall ikke! De brukte ivrig sine telefoner til å sende tekstmeldinger (går ut fra at det var private meldinger), de var stadig innom diverse sjapper for å slå av en prat, og var det noen som hadde parkert feil, blåste de i fløytene sine. Kom det ingen og flyttet bilden, blåste de igjen og igjen, helt til sjåføren kom. Noe bot var det aldri snakk om. Men helt enig, Staale, nå var det på tide med et Naxos-bilde igjen! :cheers:

marjana

Nå har ikke jeg noen erfaring med disse blåkledte på Naxos, men jeg følger fascinert med i havna på Syros når det kommer et par ferger inn i havna der samtidig.
Da er det mange hvitkledte uniformerte der, og det virker som de er offiserer, og det er enda flere blåkledte som dirigerer trafikken og blåser i fløytene hele tiden.
Kan de være delt i havnepoliti og trafikkpoliti?

Det er uansett ganske interessant på Syros av og til, for da er det politi overalt! Da har de alle mulige kontroller: I trafikken, i hvert eneste kryss sto det en og blåste i fløyta og viftet med armene. Det som normalt tok fem minutter tok vel nesten 20 minutter med bil gjennom byen da de holdt på.
De var på landeveien, og i hver landsby var det kontroll, og de stoppet innvandrere, de spurte om forsikring av biler, de sjekket barer, de var overalt. De stoppet livekonserter som var klarerte av politiet et par dager før...
Dette var/er helt ferske nyutdannede, unge, greske politigutter fra fastlandet som hadde sin første jobb eller praksis på Syros! Og makan til iver!
Underlige greier når de holder på i hvert fall...
Glika i zoi

staale

Jeg tror vel også at det er offiserene som har de hvite uniformene, men da var det mange flere offiserer før. Jeg så at de har kontor på baksiden av det bygget som Naxos Kitron har utsalg i. Og der sto det Coast Guard på over døren.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...