Logg inn med Facebook eller Google!

Naxos-tips

Started by xristina, 08. May 09, 06:43:59

Previous topic - Next topic

xristina

Jeg er jo klin kokos i år og bruker nesten en uke i Hellas på andre steder enn Kos... Først tre dager i Athen og så tre dager på Naxos. Vi gleder oss veldig til det - alle fire!

Tre dager er jo ikke så veldig mye, og vi kommer nok ikke til å se oss mer rundt enn det vi klarer på beina (les: gå). Vi skal bo på Spiros hotel ved Ag. Georgios stranda. Jeg har i hovedsak tenkt å slappe helt av på stranda hele dagen (eller ved bassenget når gutta ønsker det) og få lest noen bøker jeg ikke har rukket enda.

På kvelden blir det å se seg omkring, samt spise godt. Og spørsmålet er om dere har noen tips til spisesteder man bør få med seg - enten ved hotellet eller mer sentralt i Chora?

meze

Klin kokos, nei. Det var meget fornuftig med en liten Naxos tur. Det ser forresten ut som om vi er der samtidig, vi kommer 6. juni. Det kryr av fine spisesteder. Jeg syns de beste ligger inne i gamlebyen, det er bare å velg og vrake. Hvis du har med deg ungdommer, vil de kanskje ha noe annet enn gresk mat innimellom, og da kan jeg anbefale den meksikanske restauranten Picasso. Hvis du bor i nærheten av Ag. Giorgos, kan du ikke unngå å se den på vei til byen. Den ligger midt i bakken før \"the square\".
Lykke til! Kanskje vi sees....

xristina

Takk for tips. Da ses vi kanskje. :-)

Sjøløve

Jeg skal ikke påberope meg veldig kjennskap til Naxos\' restaurantverden.  

Men da vi var der i fjor spiste vi en aldeles nydelig stifado på denne restauranten - Lucullus - inne i Chora\'s trange smug.




Vi avsluttet et par middager med et lite glass på Naxos Cafe inne i de samme smugene - lite og intimt sted.
(Litt annerledes i kveldsmørket enn i sol og dagslys som på dette bildet)



Jeg regner forøvrig med at vi drar tilbake til Naxos i september - bl.a. for å prøve ut flere av alle de fristende spisestedene inne i gamlebyen.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

meze

Meget gode forslag begge deler, Sjøløve. Og her er et bilde fra Kafe Naxos på kveldstid.

xristina

Gleder meg veldig til å rusle rundt i disse trange gatene! Ser veldig koselig ut. Kaffe og metaxa på Naxos cafe tror jeg også at jeg vil takle... :-)

Tzasiki

:flower:
Du kan virkelig glede deg Xristina!! :kitty: . Jeg har vært på Naxos to ganger, sist gang øyhopping i 3 uker  kombinert med Mykonos. Bodde i Agia Anna, et stykke utenfor byen.
Nydelig å gå i de trange gatene i Naxos by,  ordentlig kykladisk!!. vakkert...Dette  er jo det vakreste av det vakreste for meg egentlig da, de kykladiske øyene!!! :compress:

Anders

Quote from: \"meze\"Klin kokos, nei. Det var meget fornuftig med en liten Naxos tur. Det ser forresten ut som om vi er der samtidig, vi kommer 6. juni. Det kryr av fine spisesteder. Jeg syns de beste ligger inne i gamlebyen, det er bare å velg og vrake. Hvis du har med deg ungdommer, vil de kanskje ha noe annet enn gresk mat innimellom, og da kan jeg anbefale den meksikanske restauranten Picasso. Hvis du bor i nærheten av Ag. Giorgos, kan du ikke unngå å se den på vei til byen. Den ligger midt i bakken før \"the square\".
Lykke til! Kanskje vi sees....

Mener også at et stopp innom Naxos absolutt er på sin plass  :cheers:
Nesten helt nede i den \"kirkebakken\" som meze nevner ligger Taverna Meltemi på venstre hånd når man går oppover. De serverer god mat i koselige omgivelser, og man kan bli sittende noen timer... tvers over gaten ligger Mama\'s hvis man bare vil ha noe kjapp-kjapp-mat til en litt rimeligere penge. Videre opp i bakken ligger Susannah på høyre hånd, hvis digre pizzaer ved grove langbord er målet :-)
Picasso skrått oppover serverer masse ulikt av meksikansk mat, jeg har spist der et par ganger og vet fortsatt ikke hva jeg har spist, men at det smakte og at servicen var god, det vet jeg :-)
Og helt oppe ved skveren ligger et supermarked på høyre hånd. Gå rundt det og ned den andre gaten noen meter, så finner dere Nico\'s, hvor mange grekere spiser. Det er jo et godt tegn? Iallfall fikk vi god mat og god servering :-)

Går dere mesteparten av \"strand\"promenaden utover finner dere Promponas kitron-butikk. Sving opp der og gå inn i gamlebyen (\"Old Market\"). Den restauranten Lucullus som Sjøløve viser til og har bilde av har rykte på seg som noe av det \"bedre\" når det gjelder kjøkken på Naxos. Det er et ganske lite og særdeles \"intimt\" sted, og det kan også være kamp om de få plassene der inne. Det er ett av de få stedene mitt reisefølge har klart å få meg til å bli \"dristig\" i mine valg på menyen :-)

Noen meter bak ryggen på Sjøløves fotograf mener jeg å erindre at der skal gå en trapp ned til venstre... ned i noe som ligner enslags bakgård. Byens beste Moussaka hvis \"mor\" er i humør og lager porsjoner i leirskåler i stedet for digre kakebrett som porsjoneres ut etter hvert og man kan være uheldig og få et av de siste stykkene før noe nytt brett lages til...

Ellers har jeg faktisk litt dårlige erfaringer med de mer typiske turist-tavernaene litt lengre oppe... de som har utsikt \"og greier\"... fikk en rå biff en gang, selv etter TRE undertrekninger av at den skulle være well done... jeg syns personlig mange av de der roof-garden-stedene er unødvendig dyre, og man får lite av mat og service som oppveier forskjellen i pris.

På selve squaren er jo Scirocco turist-stedet fremfor noen. Maten er grei, og servicen også, men det ligger et sted (som jeg aldri husker navnet på) skrått over squaren som er mer besøkt av grekere. Igjen et signal?

Inne i byen finnes thai-mat og indisk mat og fiskemat i store mengder, så det er som meze sier... bare å velge og vrake.

Selv regner jeg med å være tilbake på Naxos 4 juni, etter en svipp over til Antiparos for å feire Tjorvens bursdag :-)
Så kanskje man snubler over hverandre?
God tur uansett, og lykke til med valget (av øy!)

Anders

Og Atle skal jo være der også... nesten opplegg for et lite forum-treff dette :-)

Anders

Vet dette blir litt \"off-topic\", men det er vel ingenting til hinder for at Tjorven kan \"joine\" oss også :-)

Tjorven

Joiner gjerne jeg, hvis dere ønsker et lite treff  :)
Ellers syns jeg det er på tide at du også får oppleve litt kykladisk sjarm, Xristina. Tror neppe du vil angre på dagene på Naxos, og spesielt vandring i de trange gatene i gamlebyen, spesielt på kveldstid. Kanskje du heller vil angre på at dere ikke blir der lenger  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Atle

Vil og ikke anbefale \"tavarnaene\" som ligger langs havne promenaden. Her kan du være heldig med maten, men syntes selv at de fleste ganger vi har spist der har ikke vært noe særligt. Ellers så er jeg enig i det som er skrevet over og fikk selv et tips om Lucullus som skal prøves denne sommeren.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...