Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøre fra Agia Marina til Elafonisos

Started by eirasol, 18. Mar 12, 21:50:26

Previous topic - Next topic

eirasol

18. Mar 12, 21:50:26 Last Edit: 19. Mar 12, 09:00:32 by eirasol
Hei
Vi skal til Agi Marina i midten av mai og tenkte vi skulle være så vågale å leie bil et par dager 8) Har aldri kjørt i Hellas før så bare det kan jo bli spennende nok egentlig...
Så ser jeg på mitt nyinnkjøpte kart over Kreta og lurer på hvor ferden skal gå. Har kjempelyst til å oppleve Elafonisos, men det er jo et stykke å kjøre .Noe som vet hvor lang tid det ca tar fra Agia Marina (2-3timer?), og er det best å kjøre bort til vestkysten og sørover langs havet, eller er veien over fjellet fra ca Kissamos god å kjøre? Da får en jo oppleve innladet også på turen , og det hadde også vært fantastisk å se og oppleve

Ellers tar jeg gjerne imot andre tips og info om avstander/kjøretid til kjøreturer i området...
:)
Christos anesti

mouche

Andre kan gi deg mere, og sikkert også bedre, råd mht hvilken vei du skal kjøre, men ikke vær redd for å leie bil på Kreta. Joda, folk kjører fort, men det er ikke så mye trafikk så bare hold godt til høyre og la de kjøre forbi. Den heltrukne linjen på høyre siden av veien kan du krysse uten å gjøre noe galt, kanskje heller tvert derimot. I mine øyne er det å leie bil på Kreta et absolutt "must" da man får se en helt annen side av øya enn ved å kun oppholde seg ved sjøen.

En kikk på kartet sier at det er rundt 65/70 kilomter å kjøre, men du vil sikkert føle for å stoppe mange ganger på veien for å se, høre, lukte og smake! Jeg ville ha kjørt til den ene veien og den andre veien tilbake og ta det som en god dagstur med innlagt lunsj og middag på veien

På flyplassen (Chania) vil jeg råde deg til å kjøpe et kart som er i 1:100.000 og er plastbelagt så det tåler både litt vann og kan brettes mange ganger uten at det går i stykker. Denne kartserien deler øya i tre så du kjøper den delen som dekker hele den vestlige delen av øya og til  Rethymno. Koster 8/9 euro. Du får det i kiosken helt til høyre i teminalen når du kommer ut med bagasjen.

Lykke til!


buste

Hei!
Har kjørt fra Agia Marina til Elafonisos hver sommer de siste 3 sommerene, første gangen kjørte vi langs kysten det var kjempe langt med mye dårlige veier, tror vi brukte nesten to og en halv time + bilsyke barn.
etter denne turen har vi kjørt over fjellet ved Kissamos mener vi bruker ca. en god time.
Det passer med en pause med forfriskninger oppe i fjellet  :)
God tur  8)

eirasol

Tusen takk for tips om kart mouche :) og gleder meg litt mere til å kjøre bil der nå etter dine anbefalinger, ja, en må jo bare hive seg uti det og gjøre det...

Vi tenkte også å kjøre østover  til Rethymno en av dagene.
Å, bare sitter her og gleder meg til å absorbere øya igjen. Lenget, lengte....

Buste; takk for tips om veien :) på kartet jeg har er ser det ut som om veien langs kysten er den beste, men det var jo betraktelig korterer tid da. Har også ei jente som blir fort bilsjuk :o
Så veien over fjellet er ikke kjempesvingete høyt oppe i fjellsiden med bratte skråninger rett ned på andre siden ? Det er det jeg ser for meg..., og lider litt av hødeskrekk

Men forfriskninger oppe i fjellet hørest fantastisk ut så må nok bare prøve den veien :sol:
Christos anesti

Anita

Vi kjørte til Elafonissos i fjor i august. Kjørte over fjellet ut til stranda og via vestkysten tilbake.

Hvis du lider av litt høydeskrekk er de helt klart best å kjøre over fjellet - ta av ved Kissamos. Var vel egentlig bare en plass som det var bratt ned... der var det også en tunell med traikklys  ??? fordi veien var litt smal. Husker ikke hvor lang tid det tok over fjellet, men det var helt klart kortere/mindre tid.

En kjempefin tur som jeg virkelig anbefaler  :)

Vi bodde i Kato Stalos og leide bil i to dager. Den andre turen vi tok var til Georiopollis som er på vei til Rethymnon. Da kjørte vi National Road som er hovedveien, kjempefin å kjøre på ... ingen problemer. Selvfølgelig var der noen fartsglade Grekere... men det har vi i Norge også - mener fartsglade Nordmenn.

God tur og kos dere... Elafonissi er helt nydelig - fineste stranda jeg noen gang har besøkt  :D

mvh
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Kritios

Quote from: eirasol on 19. Mar 12, 22:51:34
Tusen takk for tips om kart mouche :) og gleder meg litt mere til å kjøre bil der nå etter dine anbefalinger, ja, en må jo bare hive seg uti det og gjøre det...

Vi tenkte også å kjøre østover  til Rethymno en av dagene.
Å, bare sitter her og gleder meg til å absorbere øya igjen. Lenget, lengte....

Buste; takk for tips om veien :) på kartet jeg har er ser det ut som om veien langs kysten er den beste, men det var jo betraktelig korterer tid da. Har også ei jente som blir fort bilsjuk :o
Så veien over fjellet er ikke kjempesvingete høyt oppe i fjellsiden med bratte skråninger rett ned på andre siden ? Det er det jeg ser for meg..., og lider litt av hødeskrekk

Men forfriskninger oppe i fjellet hørest fantastisk ut så må nok bare prøve den veien :sol:


Hei Eirasol !

Det er veien langs kysten som er skumlest, den er smal, svingete, og terrenget utenfor stuper rett ned i sjøen fra 100-200 meters høyde.
Dette gjelder strekningen fra Sfinari og til dit veiene møtes igjen ved Kefali.
Jeg vil absolutt anbefale veien over fjellet.
Ta en stopp ved den lysregulerte enveiskjørte tunnellen og gå opp i grotten som er der.
Spektakulært !
Og et stopp i Elos for en kaffe og en is er et must !
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

eirasol

Hørest skummelt ut med så langt rett i havet, har de ikke autovern da, burde jo hatt det. Lurer på om det skjer ulykker hvor folk kjører ned jeg...

Men, men, takk for tips og vi tar definitivt veien over fjellet. Gleder meg som en unge, reiser om fem dager :)
Christos anesti

Kritios

Vel, det er jo autovern da, men allikevel ser det skummelt ut :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

eirasol

Uff vet ikke hvordan jeg tenkte, jeg :o  men selvfølgelig har de jo det ja...noe annet ville jo  være risikosport...
Christos anesti

eirasol

Hei:-)

Jeg vil bare takke for gode tips jeg har fått som svar på sprøsmålet mitt her. De var veldig nyttige :-)
Er tilbake fra ei fantastisk fin uke i Agia Marina. Det beste var de to dagene da vi leide bil! Fantastisk å kjenne på den frihetsfølelsen av å kunne kjøre der vi vil når vi vil. Det ble slik vi hadde planalgt. over fjellet til Elafonissis første dagen. En utrolig opplevelse. Fjellene og landskapet, landsbyene, lukten av urtene, gjeitene i veien, stopp for å kjøpe honning av lokale, besøk på kloster, og selvfølgelig nydelige Elafonissis. Må si at det å komme tilbake til turistmylderet (som vi jo også er en del av) etter den dagen, var egentlig forferdelig... lengtet bare tilbake opp i fjelllene, så blir det feriehus på Kreta en gang, blir det i en fjellandsby.
Andre dagen kjørte vil til Rethymno, nydelig by, mye mindre tursiter en i Chania,  lettere å puste her. Var også innom Georgioupouli og Kournas innsjøen denne dagen. Flotte steder!
Neste Kretatur blir det ingen transfer men leiebil hele perioden, det er hvertfall sikkert. Dette ga mersmak!

Mvh eirasol
Christos anesti

karri

Det hørtes ut som en fin tur!! Nesten så jeg kjenner lukten av urter selv her jeg sitter ;D
KARRI

mouche

Har vært alle de stedene du nevner, og vel så det, siste ukene og er her fortsatt. Kan bare nikke til hva du skriver og vi er jo også så utrolig heldige å ha et feriehus her, men ikke i en fjellandsby og ville heller ikke ha valgt det siden vi ønsker å være her på alle tider av året og i lengre perioder og da er det greit å ha litt infrastruktur rundt seg og åpne butikker og tavernaer. Vi føler at vi har fått i både pose og sekk ved vårt valg, stille og fredelig med hester som vrinsker, haner som galer, fugler som synger og katter og bikkjer, men kun fem minutter å gå til en landsby som lever hele året og tyve minutter å gå til sjøen/stranden og "turismen".

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...