Logg inn med Facebook eller Google!

Enda en biltur på Kreta

Started by JohnS, 24. May 11, 00:10:37

Previous topic - Next topic

JohnS

Etter noen kjølige dager i første ukapå Kreta kom omsider varmen, og strandlivet la beslag på mine medreisende dag etter dag, så vår planlagte biltur ble utsatt flere ganger, i påvente av en skyet dag.  Mellom krimbøkene fikk jeg god tid til å sitte i skyggen med min frappè og prøve å pønske ut fine ruter for turen, men fant ingen bedre enn den jeg hadde planlagt hjemme..

Omsider opprant dagen da alle var innstilt på å forlate havet, og siden vi har utforsket mye av Kreta-kysten før, var det et ønske om å komme seg inn i landet og opp i høyden.  Siden vårt faste reisefølge-par hadde med seg ei søster/svigerinne ble vi 5, og måtte gå opp en størrelse i bil.  Vi fikk en Citroen som bare hadde gått 8 000 km og nesten ikke hadde bulker, men med ødelagte støtdempere og slitt clutch.  En leiebil på Kreta lever nok et tøft liv, og de få kilometrene hadde ikke bare vært tilbrakt på flate veier med fast dekke, er jeg redd for.  Etter litt prøving og feiling fant sjåføren teknikken for å håndtere bilens skrøpeligheter, og den oppførte seg eksemplarisk hele turen.

Vi starta fra Aghii Apostoli og kjørte i retning Omalos, forbi Fournes og til første stopp, den botaniske parken, som vi aldri hadde besøkt før.  Etter en stor skogbrann i 2003 er det bygget opp et flott anlegg med all verdens blomster og trær.

Da jeg var sterkt hjemsøkt av ryggplager noen dager, våget jeg ikke å gå hele runden på 2,5 km, men begrenset meg til en liten runde i starten på parken. (I parantes bemerket var mine mest behagelige spaserturer i denne perioden - ihvertfall fysisk sett - mellom reolene i det store I.N.K.A.-markedet, med handlevognen som en slags rullator, så jeg var sterkt fristet til å prøve å lure med meg en vogn til utendørs bruk også.)  

Entusiastiske kommentarer og noen hundre bilder fra de andre, som gikk hele løypa, overbeviste om at parken så absolutt er en tur verdt.  En runde tar mellom halvannen og to timer hvis man skal få med seg det meste.

Tilbake til Fournes, og inn på veien mot Meskla, som vi på forhånd hadde utsett som et mulig sted for lunch.  I Meskla var alt ved det samme som da jeg sist besøkte byen for en del år siden.  Den gamle kirka ser stadig like forfallen ut, og virker som den skal ramle sammen omtrent på trappa til den staselige nye kirka når som helst.
 
Vi titta innom den nyeste kirka, som var låst sist vi var her, og ble som vanlig imponert over hvor mye ressurser man har brukt på kirkene selv i avsides og sikkert ikke spesielt rike landsbyer. Særlig dekorasjonene er imponerende, med malerier på alle vegger og tak, til og med i hele kuppelen.  Døra til den gamle kirka stod åpen, og det var aktivitet innenfor, kvinner med malerruller på lange stenger gikk på med liv og lyst.  Det viste seg at de ikke malte, men vasket, og at det fortsatt var en del ikoner og annet i det gamle kirkerommet.  Vi fikk ikke kontakt med noen som kunne fortelle oss mer på et språk vi skjønte, så vi ble til sist nødt til å konsentrere oss om å finne et sted som var åpent for lunch, siden sesongen åpenbart bare var i sin spede begynnelse her.
 
Under noen enorme trær, med en vannkanal som rant forbi og gjorde stedet utrolig frodig, fant vi vår drømme-taverna.  Utenfor stod appelsintrærne på sitt aller vakreste, bugnende av modne frukter, samtidig som de lavet av de hvite blomstene som skal bli til neste generasjon appelsiner.

Det hadde skyet over og begynt å blåse, og her oppe blant fjellene ble det ganske hustrig, så det var en åpenbaring å komme inn på tavernaen og se at de hadde fyrt på peisen, selv om varmen ikke helt hadde fått taket der inne ennå.

Vi fikk forklart at menyen var forholdsvis begrenset, og bestod av ei lammegryte og ei stor form med boureki (ovnsbakte poteter, grønnsaker og ost).  Han kunne selvfølgelig også slenge på grillen noen hamb"¦..   Lengre kom han ikke før samstemt hoderysting gjorde at  han skjønte at det ikke var spesielt interessant.  Valgets kvaler var ganske uproblematiske, og vi bestilte en av hver av begge de tilgjengelige rettene, sammen med en gresk salat og tzatziki.

Mens vi ventet på maten, ble vi selvfølgelig sittende og se inn i peisilden, som tok seg opp etter hvert.  Jeg oppdaget noe blått mellom veden som jeg ikke hadde lagt spesielt merke til da jeg tok bilde, og da jeg begynte å tro mine egne øyne, skjønte jeg at de fyrte opp ved å legge en blåselampe med propanboks for full fres inn mellom veden.  Nå brant det lystig, og det var like før jeg beordret full evakuering, da far sjøl kom farende og pirka blåselampen ut av flammene med en vedpinne.  Han hadde nok glemt seg da de plutselig fikk gjester, og gliste litt unnskyldende mens han bar lampen på dør på pinnen, og etter hvert greide å slokke den.
 
Maten kom på bordet med nybakt brød til, og det ble et fantastisk måltid selv om det var meget enkelt, kanskje høydepunktet i hele ferien.  Det skadet heller ikke at vertsfamilien satte seg ved nabobordet og disket opp for seg selv med et identisk måltid.  Etter maten var det tid for dessert, og fullmodne appelsiner ble hentet på treet utenfor og servert, en til hver av oss. De var så saftige at da vi skar en av den over, fossa saften bokstavelig talt ut på asjetten og laget en stor dam med en utrolig vakker gulfarge, og selv jeg som ikke er spesielt glad i appelsiner måtte innrømme at det var noe av det beste jeg hadde fått av den sorten.

Etter å ha erlagt en ganske beskjeden godtgjørelse for måltidet, satte vi kursen videre opp i fjellet, til Zourva og videre mot Therisso.  Jeg hadde hørt nokså forskjellige beskrivelser av veien der, og delvis blitt advart mot å kjøre den, men på tavernaen i Meskla fikk jeg beskjed om at veien var asfaltert og OK å kjøre.  Og det viste seg å stemme.  Riktignok var veien anlagt lenge før alle EU-direktiver om stigningsgrad og kurveradius, men med god tid og et førstegir i godlune, var det ingen problem med å klatre oppover i høyden.  Ved Zourva, i anslagsvis 7 - 800 meters høyde, fikk vi en storslagen utsikt over den nordvestlige delen av Kreta, og utover havet.  Et fantastisk syn, selv om det som vanlig var en liten dis som begrenset sikten.

Nedstigningen mot Therisso var like uproblematisk, og etter behørig avfotografering av heltestatuen av Elefterios Venizelou, var det kaffepause på en taverna som utrolig nok også hadde fyr på peisen.

Etter den overveldende utsikten fra fjellet, var kontrasten enorm da vi fortsatte videre nedover Therisso-ravinen, hvor sjåføren flere ganger lurte på om det virkelig gikk vei ut av kløften, som av og til så ut som den stoppet rett i fjellveggen foran oss.  Men hver gang var det en krapp sving som avdekket fortsettelsen på veien.  Denne ravinen er en naturopplevelse som er like fantastisk selv om jeg har kjørt gjennom den før , og jeg skulle gjerne kjøre den flere ganger også og oppleve mye nytt hver gang.

Våre medreisende hadde vært i Platanias for vel 10 år siden, så på hjemveien hadde de lyst til å se om stedet hadde forandret seg, og vi tok omveien dit.  Selv har vi kjørt denne veien flere ganger seinere, men ble likevel litt forskrekket over hvor ille utbyggingen har blitt etter hvert, og vi skjønner hvordan Platanias-området på en måte for mange har blitt ett av symbolene på hvordan områder kan ødelegges av turisme.  Bare så synd at så mange utvider disse holdningene til å gjelde hele Kreta, som mange tror er totalt ødelagt av masseturismen.  
 
Vår lille biltur var ganske beroligende i så måte.  Selv om vi ikke kjørte så mange mil, fikk vi oppleve et Kreta som fortsatt er noe helt annet enn barene og souvenirbutikkene langs de verste strendene.  Alt i alt tror jeg ikke vi kjørte mer enn ca. 8 mil på den flotte rundturen vår, som jeg kan anbefale på det aller varmeste.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Dette var artig lesing, JohnS. Du skriver så morsomt og godt at jeg synes jeg  \"ser\" forskjellige situasjoner.

Jeg hadde ikke hatt noe imot den turen, tror jeg (selv om jeg nok hadde blitt alvorlig bekymret inne i kløften )
KariK

Tjorven

Det er 25 år siden jeg og dattera mi var på biltur på Kreta, sammen med en annen liten familie. Vi kjørte også på \"ville veier\" oppe i fjellene, og stoppet i små koselige landsbyer. Du skriver jo så levende, så det var som å være tilbake igjen, JohnS  :D  
I Platanias-området har jeg ikke vært, og har ingen intensjoner om å dra dit heller,  ;)  men Kreta forøvrig kunne jeg godt tenkt meg å besøke igjen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Spedt forsøk på bildebrev



Den nye og den gamle kirken i Meskla



Skyggefullt og frodig miljø



Appelsintre utenfor tavernaen i Meskla



Avansert opptenning på peisen.  Da jeg tok bildet, oppfattet jeg det blå som et papir eller noe sånt.....




Tja.... ble jo ikke helt ille det.... Kanskje jeg skal driste meg til å prøve noe sånt en annen gang også?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Moro å se bilder også, JohnS, selv om du er en god forteller

De trærne virket enorme, når jeg ser mennesket mellom de.

- og den peisoppvarmer`n! Den fine plassen i fluktstolen ble jo en høyrisikoplass.
KariK

Ninette

Artig å høre om rundturen din på den greske landsbygda. Og med fortellergleden din blir det ekstra spennende!

Dette er et flott område, og turen er også også ypperlig å ta på sykkel, da det er lite trafikk langs disse veiene.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Annlaug

Du er en god forteller og bildene forsterker historien din. Flott å få være med deg på denne turen i et område av Kreta jeg ikke har vært. Den peistenneren kunne laget stor skade så der var dere heldige.
Synes absolutt du skal \"prøve deg på noe sånt en annen gang også\". Veldig bra:)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...