18. Apr 24, 17:27:50


Logg inn med Facebook eller Google!

Heraklion

Started by eirasol, 17. Apr 11, 22:32:01

Previous topic - Next topic

eirasol

Har veldig lyst til å reise til områdene rundt Heraklion. dette på grunn av at vi vil se bla Knossos,  Spinalonga,mm og ikke orker lange dagsturer i bil for å å komme dit. Noen som kan anbefale fine plasser i nærheten ikke så langt fra stranden? Har sett så mye på ulike nettsider nå, men finner ikke helt fram i jungelen, til noe som har charter til steder vi vil. Orker ikke overfyllte partysteder. Nå reiser vi i mai/juni, så er ikke midt i sensongen

Bondegårdsferie har vi også lett etter, men vanskeig å finne noe som samsvarer med tid, prisklasse og ønsker for ferien, Ikke lett å få til alt på en gang nei, men en vil jo så gjerne se og gjøre så mye...

Noen som vet hvor lant tid det tar med buss/bil fra Rethymnon til Heraklion?

Takknemlig for svar  :icon_smile:
Christos anesti

marjana

Det er ikke langt mellom Heraklion og Retymnon, det er motorvei på nordkysten. Det er lenge siden jeg har vært der, så Ninnette i dette forumet er den du bør få mer info fra.

Men du bør også huske at det er stengt fra klokken 14-17 i Hellas. Jeg klarte omsider å dra til Knossos, bare for å se at det var stengt midt på dagen.

I mai/juni er det jo bare fint og lite folk. Jeg hadde Retymnon som base og tok lokalbuss derfra. Nordkysten på Kreta er veldig byaktig, og strendene er tilsvarende. Sydkysten er bratt og noen steder kommer man bare til med båt, eller til fots, men renere og bedre, synes jeg.
Paleochora er en mindre by på syd/vestsiden av Kreta. Noen av charterselskapene har reiser dit. Men derfra blir det langt til Heraklion igjen da.
Glika i zoi

Ninette

Hei!

Kysten i området rundt Iraklion er svært utbygd, og alt er dessverre ikke like tiltalende. Men det finnes heldigvis unntak, og Analipsi er et av dem.

Analipsi ligger cirka en mil øst for Iraklion, og er et fint lite turiststed, godt tilbaketrukket fra den trafikkerte motoveien. Analipsi har ennå litt av den gamle greske landsbysjarmen intakt, til tross for at det er bygd en rekke hoteller nede ved stranden. Analipsi kan absolutt anbefales både for voksne og barn, men festglade ungdommer vil ikke finne noe tilbud her.

Rethymno ligger litt langt unna hvis du skal utforske Øst-Kreta. Det er anslagsvis syv - åtte mil mellom Rethymno og Iraklion. Men veiene er fine, så det går fort å kjøre.

Hvis dere er interessert i landsbyferie på Kreta, kan jeg anfebale Milia http://www.milia.gr/english.html Nå ligger denne landsbyen helt vest på Kreta, langt fra havet, men det kan være verd å ta en kikk på nettsiden deres.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

eirasol

Tusen takk for svar og tips :icon_smile:

Analipsi hørest beldig fint ut ift våre ønsker, har lest litt om plassen nå.
 Ser at det bla annet er en stall der, Arion Stables, som virker som et flott tilbud for oss som har ei hestegal jente, også er det visstnok flere dyr der som lilljenta på to sikkert vil like å besøke.

PÅ Milia så det helt fantastisk ut! Passer mine økologiske interesser, men ligger desverre for langt fra havet, noe som er et must for ungene. Men kankje en annen gang.

Får leite videre etter overnattingsplasser i Analipsi. Noen tips? Har sett på Tsalos Beach,men ikke så supergode anmeldslser der akkurat.. Finnes nok av store hoteller, men vi liker best mindre leilighetskomplekser.
Christos anesti

Ninette

Hei!

Jeg skal finne fra litt informasjon om Analipsi i løpet av påsken, slik som tips til overnatting samt noen bilder.

Vi har vært der flere ganger, og synes alltid det er hyggelig å komme tilbake.

vh Ninette
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

bengalow

Bara en liten varning...Knossos är en av världens största förfalskningar från antiken. Engelsmannen Arthur Evans byggde och målade upp det som själv trodde på hur det såg ut. Men stirra er inte blinda på moderna betongpelare och nya muralmålningar. Det är säkert en upplevelse att se det han har åstadkommit, även om det till 95% är hans egna fantasier om hur det en gång såg ut. Han t.o.m. köpte tomten/grunden för att utföra det han själv tyckte var en historisk gärning. Det hade inte gått för sig idag.

Som sann älskare av grekisk kultur kommer jag inte att sätta min fot där.....Det är skapat för, den gången engelsk, och nuförtiden amerikansk massturism.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

eirasol

Tusen takk Ninette :flower:

bengalow: Ja, jeg har lest om dette angående Knossos. Veldig synd at det skjedde.
Men vi ønsker  alikevel og besøke stedet, samt det arkeologiske museumet. Jeg har barn som er opptatt av mysteriet i Faistos skiven. De funderer på hva det betyr og syns det er spennede med et \"hemmelig språk\" Da vi var på det arkeologiske museumet i Chania i fjor, kom jenta på 7 ut med en drøm om å bli arkeolog. Tiden vil jo vise hva det blir av det, men er uansett spennende å oppleve nye ting når man er på tur og tilegne seg kunnskap om landet. Så må en jo bare si det til barna også, at slike ting har skjedd, så kan de gjøre sine egne refleksjoner rundt det.
Vi er enda i startfasen med å bli kjent på Kreta og tenkte at dette var en spennende ting å gjøre der denne gangen. Har også tenkt at vi kan få til et besøk i Malia, hvor jeg har lest at det også er et palass og oltidsby.
Christos anesti

bengalow

Klart att ni skall besöka Knossos, men ta gärna en tur ner till Faistos också, där skivan hittades. Jag har själv varit där en het dag för 25 år sedan. Det blir mycket varmt i solen när man går omkring...men otroligt intressant.
Förr hade vi en medlem här i Forum, som påstod sig ha löst mysteriet med Linear A skriften...hehe
Lycka till med er Kreta-tur!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ninette

Hei!

Beklager at du ikke har faatt svar tidligere. Jeg er naa paa Kreta, og har ikke tilgang paa bilder, men hotell kan jeg gjerne anbefale.

Her finner du et nettsted med en del informasjon om Analipsi http://www.analipsi-village.gr/site/index.php/en

Vi har bodd flere ganger paa Maro Apartments (tidligere Elena, men samme eiere og konsept), og anbefaler gjerne dette stedet. Se likevel under om trivsel for barn.

Paa Maro er det rent og pent, studios og leiligheter er alltid i tipp topp stand, selv om kjokkendelen kan vaere litt daarlig utstyrt (litt lite kopper og kar). Her er ogsaa en liten lekeplass for barn.

Hotellet ligger i et rolig omraade naert stranden, utenfor den traffikkerte delen av Analipsi. Det tar ti minutter aa gaa til det lokale sentrum.

Anlegget er som sagt veldig veldrevet og ordentlig, og (eller men ..) har mange regler som har som formaal aa sikre trivsel for gjestene. Disse reglene er en fordel for alle andre enn de som har smaa barn som liker aa utfolde seg i vilter lek :-)

Jeg har ogsaa bodd paa Tsalos Beach, selv om det begynner aa bli en stund siden naa. Da jeg bodde der, var ikke standarden fullt saa bra som paa Maro, og Tsalos ligger ogsaa i et mer travelt omraade, med noen kaffeer og barer rundt. Men det er svaert hyggelig stemning paa Tsalos, ingen tvil om det.

Forovrig anbefaler jeg en kveld paa Archistelios Taverna. Hyggelig vertskap og god mat. Ligger litt bortgjemt, rett utenfor landsbytorget.

Haaper dere finner dere et hyggelig sted aa bo, og at dere finner dere godt til rette.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

eirasol

Takk for det bengalow!

Ninette, er bare så takknemlig for svar og tips jeg :icon_smile:

Hørest bra ut på Maro, men tror ikke jeg tar sjansen side vi har barn ned til to år.
Tsalos beach ser jeg de har på pakkereise på solfaktor. og syns ikke det virker så galt egentlig. Kanskje det blir det... Hørets gøy ut med stallen som er der i nærheten.
Reiser i uke 22. men begynner og kikke litt på Georgioupoli også nå, virker flott der også, men da blir det litt langt til Heraklion/Knossosi, så det får da bli neste tur. Ikke lett å bestemme seg, vil jo alle steder når en sitter og surfer på nettet.
Syns egentlig det er litt lite tilbud/muligheter med charter til områdene rundt Heraklion.
Kanskje likegreit å bare bestille, så er en ferdig med det og kan slå seg til ro med avgjørelsen.

Sikkert dumt å si det, men håper du har det flott på Kreta :icon_smile:
Christos anesti

Ninette

Georgioupolis er også en trivelig liten turistby, og er på mange måter lik Analipsi. Men det er som du sier, langt unna Knossos og de andre attraksjonene lenger øst.

Du har rett i at det ikke er så mange trivelige turiststeder på kysten rundt Iraklion. Nå har selvfølgelig ikke jeg vært overalt, men jeg synes uansett at Analipi er et godt valg. Og jeg tror sikkert dere vil trives på Tsalos Beach, om dere velger å bo der.

Og tusen takk for hilsen Jeg har det veldig fint på Kreta :-) Akkurat sitter jeg på kafe i Rethymno og drikker frappe, 21 grader, sol og litt lettskyet :-) Deilig!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...