Logg inn med Facebook eller Google!

Flyplassen i Chania og krigen mot Libya

Started by Heidrun, 23. Mar 11, 11:00:29

Previous topic - Next topic

Heidrun

Er det noen som vet noe om denne flyplassen kan bli stengt på grunn av at flyplassen er brukt mye som militær flyplass. Etter det jeg skjønner så er de norske F-16 flyene stasjonert der. Og da er det sikkert flere andre land som har sine krigsfly stasjonert der også
Yamas til livet og til

bengalow

Den militära NATO-flygplatsen ligger på Stavros-halvön, öster om Chania. Den civila ligger väster om Chania, så det är nog ingen risk...Om du går in på Google Earth och tittar så hittar du bägge flygplatserna. NATO\'s är lite \"mörkad\", men du ser banorna...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Kan det være riktig da? Sikker på at du ikke bytter øst og vest her???

Pjokken

Quote from: \"Anders\"Kan det være riktig da? Sikker på at du ikke bytter øst og vest her???

Hentet fra military.com

The U.S. Naval Support Activity (NSA) Souda Bay is located on the Hellenic (Greek) Air Force Base by the village of Mouzouras, 17 kilometers (approximately 10 miles) east of the city of Hania. NSA occupies an area of approximately 110 acres on the North side of the air base, which is home of the Hellenic Air Force\'s 115th Combat Wing flying A-7 aircraft. The airfield also serves as the civilian airport for the Hania region of Crete. However, be aware that the civilian terminal is located at the opposite end of the runway and is not within walking distance. We are physically located on the large, circular shaped Akrotiri Peninsula, which forms the northern face of the Souda Harbor. A Hellenic Naval Base occupies a large portion of both the North and the South coast of Souda Bay along with the port village of Souda.

Morten

Riktig som det Pjokken siterer. Flyplassen fungerer både som militær og sivile flyplass. Mens terminalene er adskilt.
Ser ofte jagerfly som tar av og lander den tiden en er på flyplassen i påvente av avreise.
Militæret har \"forkjørsrett\" hvis det skulle oppstå hendelser. Men håper selvsagt at flyplassen ikke blir stengt Heidrun. Det kan vel også hende at de sivile flyene blir omdirigert til Heraklion.

Hørte akkurat på Dagsrevyen at Norges nærvær kan bli forlenget utover de 3 månedene som er i utgangspunktet.

Synes nesten det blir litt for nært nå når de er stasjonert på \"vår\" øy.
Κρήτη στην καρδιά μου.

bengalow

Vad heter då flygplatsen vid Tavronitis, väster om Chania...?
För många år sedan vandrade vi runt Stavros(Akrotiri) och kom fram vid flygplatsen. Jag har inga fotografier, eftersom det var \"Kryssad kamera\" på vägskyltarna. Dengåmgen fanns det bara landning på Irakleions flygplats för civila plan.
Jag visste inte att NSA\'s flygplats vid Soudabukten nyttjades av civilflygplan...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Det er vel den gamle flyplassen ved Maleme det bengalow. Og den ble vel bomba istykker under annen verdenskrig
Yamas til livet og til

bengalow

Den ser i varje fall inte sönderbombad ut på Google Earth...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Tror den er retta opp til bruk for småfly . Men har til gode å ha sett et eneste fly ta av fra den lille rullebanen
Yamas til livet og til

Kritios

Quote from: \"Heidrun\"Tror den er retta opp til bruk for småfly . Men har til gode å ha sett et eneste fly ta av fra den lille rullebanen

Deler av området Maleme flyplass ligger på er åpnet for publikum, blant annet stranden lengst øst mot Louis Creta Princess.
Det har vært en del snakk om å åpne flyplassen for småflytrafikk, men vet ikke om det er noe hold i ryktene.

11 februar 1981 nødlandet forøvrig et russiskbygd Libysk Mig 23 der nede.
Rullebanen var litt for kort, og flyet havnet utenfor rullebanen.
Flyet ble levert tilbake til Libya 14. februar samme år.

Et bilde over området tatt fra mine leiligheter der nede:
http://www.kretaferien.no/Utsikt.jpg
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...