Logg inn med Facebook eller Google!

Kretas ville veier

Started by snoknud, 31. Jul 10, 21:20:40

Previous topic - Next topic

snoknud

Det har tidligere vært en lenke her, hvor veien fra Frankokastello, eller Kapsadasus til Kalikratis betegnes som den  luftigste.
Vi er nettopp hjemkommet, og prøvde veien fra Aradena til Likos.  Den frarådes, både grunnet luftighet, og veiens beskaffenhet....grus/grov pukk og fjell.
se nøye på dette bilde:



og følg veien.... (ikke den inntegna mot Loutro);-)
snorre

Ninette

Huff, dette hørtes ikke ut som noen tur jeg vil ta i bil....  

Jeg kun kjørt til Anopolis, som også er en svingete og noe luftig vei, men på langt nær av en slik forfatning som den veien du snakker om.

Veien opp mot Kalikratis er bratt og svingete, men veistandarden for øvrig synes jeg var var veldig bra. Veien ned på andre siden, fra Kalikratis til Asi Gonia synes jeg er vel så ille med knappe svinger og bratte partier.

Den verste veien jeg har vært ute for på Kreta er en noe vi fikk anbefalt som en \"snarvei\" mellom Paleochora og Elafonissi/Xrissokalitissa. Den er svært luftig, og kan i beste fall klassifisers som en dårlig anleggsvei. Tror ikke det er mange som kjører der, vi møtte i alle fall ingen. Men jeg skulle gjerne hatt tak i han som anbafalte den veien, for så skjelven har jeg sjelden vært, som da vi kjørte der.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

snoknud

Det er mange dårlige, les farlige veier, på Kreta, og denne veien jeg kjørte som kona ikke turde være med tilbake på er altså skolevei for 3 (snart 4) unger.

Har ikke prøvd veien mellom Paleohora og Elofonissi, men jeg kan tenke meg....
snorre

valentinokia

Vi nordmenn kommer jo ikke akkurat fra et land med høy vegstandard, og det er nok av farlige og/eller elendige veier eller krøtterstier i kongeriket også.

Får dessverre ikke sjansen å leie bil ennå, på grunn av transportstreiken. Vi er på Kreta nå, og skal hjem 7.8. De få bensinstasjonene som har bensin, står det lange køer utenfor, og vi tar ikke sjansen på å betale leie for en bil under slike omstendigheter. Ja, ja, med full tank kunne vi jo leid bil for et par dager og kommet oss rundt. Men det ville blitt vanskelig å få levert bilen tilbake med full tank, og slikt tar bilutleierne seg normalt godt betalt for.

Men ellers har vi det helt konge!!!

snoknud

Quote from: \"valentinokia\"Vi nordmenn kommer jo ikke akkurat fra et land med høy vegstandard, og det er nok av farlige og/eller elendige veier eller krøtterstier i kongeriket også.

Får dessverre ikke sjansen å leie bil ennå, på grunn av transportstreiken. Vi er på Kreta nå, og skal hjem 7.8. De få bensinstasjonene som har bensin, står det lange køer utenfor, og vi tar ikke sjansen på å betale leie for en bil under slike omstendigheter. Ja, ja, med full tank kunne vi jo leid bil for et par dager og kommet oss rundt. Men det ville blitt vanskelig å få levert bilen tilbake med full tank, og slikt tar bilutleierne seg normalt godt betalt for.

Men ellers har vi det helt konge!!!
Streiken er nå avblåst, men har forståelse for at det tar noen dager å få ut bensinen.
Fortsatt god ferie....
snorre

kassja

Så sant som det er skrevet.

Jeg har kjørt rundt mange steder i Hellas ( også Kreta ) med bil og motorsykkel. Mange av veien er i dårlig forfattning. Men hvis en kjøper et detaljert kart, kommer det ganske godt frem hvilken vei typer som finnes.
 
Men det er riktig vi har mange dårlige veier i Norge også. Har prøvd det.
Evig opptimist !

valentinokia

Streiken ble heldigvis avblåst, ja, og vi har nå leid bil fra onsdag til fredag.

Skal inn til Chaniá i morgen og få tak i et brukende kart, pluss billader til mobilen, slik at vi kan ha GPS på underveis. Skal overlate til andre å bruke GPS, for jeg får mer enn nok med å se på veien.

Så får vi håpe at dette her går bra. Får finne litt ut om \"greske\" trafikkregler før vi legger ut på veien.


EDIT:

Jaja, så er onsdagen kommet, og vi skal snart hente bilen. Den blir levert og hentet på hotellet (Triton Apartments i Chryssi Akti/Agii Apostoli). Bestilte gjennom Apollo, og utleiebyrået heter Apollonia.

Har lest en del om bilkjøring i Hellas de siste par døgnene, og det har vært mye nyttig å lære. Dermed er man mer forberedt på hva som venter. Men dersom Hellas er i et så stort økonomisk uføre, bør et av de første tiltakene være å kjøre på med UP og fotobokser og annet. Det er nesten ikke vits med trafikkregler, dersom de er så til de grader overlatt til personlige tolkninger, og det i et land som ligger på ulykkestoppen i Europa. Her er det tydeligvis masse å hente i bøter, for bøtene er ganske høye i utgangspunktet.

Vel vi får la det der ligge, og legge ut på kjøreturer med friskt mot.

Tenkte å holde oss mest mulig vekk fra \"motorveien\", og heller besøke små landsbyer sør for denne i området mellom Chaniá og Maleme.Tror ikke vi kjører f.eks til Elafonisi. Vi begynner forsiktig, i det små.

Forhåpentligvis kan jeg komme tilbake med noen erfaringer...

Jeg har blandede følelser før jeg setter meg bak rattet senere i dag, men satser på at det går bra.


EDIT 2:


Vi er nå kommet hjem fra Kreta, og det vil si det samme som at vi overlevde. Bilkjøringen? Den gikk kjempefint, den! Jeg er en meget erfaren sjåfør, men likevel... Var jo på fremmede veier, om det nå er Kreta eller hvor som helst. Norge for den saks skyld. Det gjelder å begynne forsiktig, venne seg til ting og lære. Hele veien!


Vi fikk ikke Poloen som vi hadde booket, for representanten for utleiebyrået hadde med seg en Peugeot 307 i stedet. En større bil, men prisen var den samme. Etter å ha kjørt bilen en stund, begynte vi å trives svært så godt i Peugeot! Vår 13 år gamle sønn ble utstyrt med min mobil, med GPS\'en påslått, pluss et bra kart over Kretaveiene. Han skulle vise seg å være kartleseroppgaven meget voksen!

Første dag, (onsdag 4.8)  vi hadde den, dro vi litt rundt om i nærområdet rundt Agii Apostoli, og holdt oss til landeveiene. Fant oss vel til rette i trafikken, blant annet takket være at vi på forhånd hadde lest sidevis med info om bilkjøringen i Hellas. Var innom koselige Galatas og hadde noe kaldt å drikke på kafeen ved kirka. Den engelske vertinnen vi husket fra besøket innom der med tog-sightseeing i 2008 var det fremdeles. Herlig å høre skikkelig engelsk! Turen gikk videre til den mer pregløse bygda Vatolakkos, før vi dro tilbake til Triton, via Galatas.


Senere på dagen kjørte vi i retning Sougia. Veien var svingete og bakke opp og ned, men for en nordmann var det ikke noen big deal. Men vi så ikke så mye av landskapet rundt omkring, egentlig. Kjørte et par mil, før vi tok oss noe å drikke ved en liten landsens taverna hvor engelskkunnskapene var minimale, men smilene satt løst og hjertelig. Det var et eldre ektepar som drev tavernaen, og kona snakket i vei på gresk. Hun viste stolt fram et bilde av dattera si (som nå var voksen - og ei nydelig jente, forresten) og ville ha dattera vår på fanget. Det fikk hun jo, og hun smilte og lo, så det varmet oss langt inne i sjela. Klikk, så hadde vi de to lagret på kameraet. Så bar det hjem til Triton. Dette gikk jo skikkelig bra! Så bare fram til neste dag - på greske veier.





Dagen etter ville vi kjøre litt mer langs hovedveien utover mot Maleme eller lengre. Vi kjørte gjennom kjente steder fra ferien i 2008; Kato Stalos, Agia Marina, Gerani og til Maleme. Denne gang i \"egen\" bil, og ikke buss.

Kjørte videre til småbyen Kolymbari, og slappet av med kald drikke og tur ned mot fiskerestaurantene ved rullesteinsstranda. På veien så vi et par store, nye hoteller under bygging.

Så tilbake til Maleme, der vi etter å ha sjekket på internett endelig fant den store, tyske gravlunden der ca 4500 soldater ligger gravlagt. Gravplassen ble opprettet av tyske myndigheter på 70-tallet, og deres jordiske levninger hviler nå her. De fleste ble drept i 1941, og ganske mange var kun i begynnelsen av 20-åra da de ofret livet for det kjære landet sitt, men samtidig Føreres meningsløse forsøk på verdensherredømme, som kostet utallige liv og lidelser. Det var ganske sterkt å se alle gravene med unge menn som aldri skulle få oppleve mer enn å være unge. Uansett ligger gravene plassert på en høyde med nydelig utsikt over havet, med duft av oliventrær. Det er disse guttenes paradis. To-tre mil lengre øst, i Souda,  hviler unge menn fra de allierte styrkene, også i vakre omgivelser. Vi får ta turen dit på en annen reise, for å vise dem den største respekt.

Det er ellers mange minnesmerker fra andre verdenskrig på Kreta. Kreterne kjempet ytterst tappert, og ofret seg heroisk i kampen mot tyskerne, slik de tidligere hadde gjort mot tyrkerne og andre som prøvde å invadere deres kjære øy.    

Etter å ha vært innom et lite informasjonssenter med bilder og masser av oppfordringer og bønner om forsoning og fred i verden (\"Vi vil ha fred\"), forlot vi den tyske gravplassen, fulle av ettertanke, mens svetten silte.



Etter dette var det en god del igjen av dagen, og vi ville kjøre litt innover i landet. turen gikk i retning Paleiochora. Det ligger helt på sørkysten, og vi var helt nord. Veien vestover var av mye bedre standard enn den mot Sougia dagen før, men vi bestemte å stoppe i landsbyen Voukoulies, der innvånerne tydelig gjorde seg klare til et utendørsarrangement den kvelden.

Så skulle vi hjem igjen. Men hvorfor ikke kjøre litt lengre? Kanskje var veien bra videre også? Det var den! Vi kjørte oppover langs svingete og bakkete veier, men av meget god standard, og mer masse utsikt. Dette var gøy! Og så masse fjell! Kanskje vi skulle kjøre til vi så Det libyske hav i sør? Vi fortsatte i dette ville, vakre landskapet med små landsbyer og ikke minst bittesmå grender til vi kom til landsbyen Kandanos, med sin vakre kirke. Koselig sted! Vi kom i snakk med ei hyggelig servitrise på en taverna, og spurte hvor langt det var til Paleiochora. Hun kunne ganske godt engelsk, og sa at det bare var 15 minutters kjøring. Dermed var det ingen vei tilbake: Vi skulle jammen få med oss hele turen til Paleiochora.

Turen over øya fra nord til sør hadde vært utrolig vakker, og vi var imponert av veien, som tydeligvis var av nyere dato, med tidvis brede veiskuldre. Etter en lang strekning nedover, gjennom en kløft nådde vi målet, som først bare var en liten drøm. Peugeoten ble parkert, og vi gikk rett ned på rullesteinsstranda, og vasset ut i Det libyske hav. Etter å ha roet oss ned der, fant vi ut at vi måtte ha oss noe å spise, og gikk langs strandpromenaden til vi fant en pizzarestaurant. Etter herlig pastarett og Perrier måtte vi hjem før det ble mørkt, noe vi visste ville bli umulig.

Tilbaketuren ble gjennomført, denne gang uten air conditioning, og i stedet med vinduene åpne. Det var ikke så dumt, for vi kunne puste inn de herligste lukter av oliventrær og andre vekster. Noe så skjønt, kombinert med det utrolig flotte landskapet!

Om ikke all kjøringen hadde vært utfordrende nok på greske veier, riktignok med lite trafikk, fikk vi med oss mørkekjøring også. Da vi kom til hektiske Platanias var det helt mørkt. Turister i hopetall, biler, busser, mopeder og whatever var en stor utfordring. Men vi kom oss gjennom det, og en stund senere kunne vi svinge inn på veien ned til Triton.



Vi hadde kjørt i Hellas. Vi hadde klart oss flott. Vi hadde kommet oss rundt på egen hånd. Vi hadde fått med oss masse flotte opplevelser. Det hele ble feiret med nok en middag på Triton, etter at bilnøklene var levert i resepsjonen.

På vår tredje reise til Kreta ble endelig drømmene om å leie bil realisert, og lykken var stor. Neste gang vi reiser nedover, blir det nok bil igjen. Vi kjørte forsiktig, og var forberedt på hva som kunne vente. Vi valgte landeveier, eller den mye mer trafikkerte veien vestover mot Maleme og Kolymbari når vi var blitt varmere i trøya. Men motorveien holdt vi oss helt unna. Det får vente. Uansett er det ikke tvil om at når man kjører selv, velger man rute og stopp etter ønske. Bil er frihet.


Sendte underveis mange varme tanker til bilutleier, som kom med Peugeoten. Den var flott å kjøre, selv om den var 5-6 år gammel. Er selv lykkelig annengangs Skoda-eier, men... ja, vi lar det ligge.


Turen til Paleiochora - i bil - var feriens høydepunkt.


Likevel har vi i løpet av tre ferier på Kreta kun sett deler av øya. Chania og enkelte områder vest for denne, samt områder rundt Rethymnon. Det er så mye mer, og da snakker vi fremdeles bare om Kreta. I tillegg kommer masse andre øyer og så fastlandet. Her er det nok til masse ferier. Et herlig land hvor man føler seg hjemme, og kan nyte livet - med eller uten bil...

zerlina

For to ukers tid siden kjørte jeg og mannen min fra Kalikratis til Frankokastello. Det var mildt sagt en høytsvevende opplevelse jeg ikke vet om jeg tør å gjenta noen gang. He er litt bilder fra turen som startet fra Rethymnon.



http://www.boxerinord.com/IMG_4581.jpg-for-web-large.jpg

Det siste bildet viser gåsegribb som vi så mange av i området rundt Asi Gonia. De lå og fløt på lufta rett ved bilen og det var en fantastisk naturopplevelse å få oppleve de.
Selv om jeg hadde hjertebank og følte meg mindre trygg på vei ned til Frankokastello så er det jo slike opplevelser som dette man husker i ettertid:)
Kristin

kaka

For en løype, zerlina!
KariK

bengalow

Herreje, vilken väg! Det måste ha varit en upplevelse att ha gåsegribben så nära inpå. Hoppas att ni stannade för att fotografera. Det finns visst en ytterligare gam i Spanien som är lite större, men denna är inte att förakta. Grattis till den fina bilden!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...