Logg inn med Facebook eller Google!

økonomiske prblem.

Started by ingevel, 20. Mar 10, 11:30:44

Previous topic - Next topic

ingevel

hva skjer i kreta?
noen som vet hvordan det er der nede nå?
vi skal dit i mai, er det noen forhands regler vi bør passe på?
kan hllas bli kastet ut av euro sammarbeidet?
hva vil skje da?

ElleNida

Kom til Kreta for fire dager siden, og kan ikke si jeg merker noen forskjell fra hvordan midten av mars var tidligere år. Mellomlanding i Aten gikk bra, masse folk på farten også grupper av greske ungdom. Bilutleie fungerte prikkfritt, de var, ikke stressa med å få betaling, men helst i cash, da. Som før.
Vår lille landsby har åpen butikker og restauranter, lite folk da det er lite turister. Mye oppussing og renhold på hoteller og utesteder, det er klart de venter og håper på storinnrykk av turister i sesongen som pleier å åpne til påske.
Ellers er det deilig vår, herlig varmt i sola om dagen og kalde kvelder.
Frukttrærne er i blomst og fuglene synger muntert.
-Etter en økt med beskjæring av trær i hagen, slappet vi av på solsengene på terrassen,  :colors: -i bikini! Lunsjen inntas også utendørs.
Euroen er på et rimelig nivå, og jeg tror du ganske visst kan glede deg til en ferie på Kreta i år også! :flower:

ofriis

Det er ingen ting som tilsier at man skal ha betenkeligheter med å reise til Kreta. Om Euro-samarbeidet skulle ryke, så blir det nok ikke i år.
å er Euro billig. Det betyr at feriebudsjettet rekker lengre og det blir flere Euro til alle de som lever av turistene. De er nok minst like opptatt som før av at vi skal ha det bra under Kreta-oppholdet.
Ingen grunn til bekymring.
 :flower:
Vi er nok i Rethymno om en måneds tid.
Hvor skal dere ?
The farther one travels / The less one knows

marjana

Helt enig med ofriis, det er nå vi skal reise til Hellas og bruke penger der.
Vi kan jo prøve å begynne med litt \"oppdragelse\", der vi skal be om kvittering!
Glika i zoi

Mixelite

Quote from: \"marjana\"Helt enig med ofriis, det er nå vi skal reise til Hellas og bruke penger der.
Vi kan jo prøve å begynne med litt \"oppdragelse\", der vi skal be om kvittering!

Jeg kan faktisk ikke huske en eneste gang jeg ikke _har_ fått kvittering, jeg!

Ole

Helt enig! Reis til Hellas og bruk masse penger! Min erfaring er at kollektivtransporten og tavernaene alltid gir kvittering. De \"kvitteringene\" som håndskrives på en blokk er kanskje ikke så mye verdt i et rekneskap, så utskrift fra kassa er vel det beste. Kvitteringer fra taxi, rom, hoteller etc. hører med til sjeldenhetene for min del.

marjana

De kvitteringene som håndskrives på en blokk virker seriøst, men blir ikke nødvendigvis oppgitt skattemessig av utskriveren. Dette vet jeg som har sett store bæreposer med \"regnskap\", og fikk svarte penger rett i lomma da jeg jobbet en sommer i Hellas.
Men nå er det visst påkrevet av alle å gi kassakvittering per enkelt salg, pluss at man som kunde må kunne vise disse kassalappene ved en eventuell kontroll.

Alle korttransaksjoner blir jo registrert dobbelt, i din bank og hos kortmaskineieren, så der er det vel litt vanskelig å unnalure?
Hellas er nok med i den moderne verden, tross alt, selv om de helst vil ha sin egen økonomi.
Glika i zoi

ingevel

vi skal reise til agia marina den 1 mai...
gleder oss noe veldig..

IngeS

Hadde alle som feilparkerer bilen blitt bøtelagt og pengene hadde gått rett i statskassa, ville Hellas vært blant de rikeste landene i Europa
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Morten

Quote from: \"marjana\".... Men nå er det visst påkrevet av alle å gi kassakvittering per enkelt salg, pluss at man som kunde må kunne vise disse kassalappene ved en eventuell kontroll.

Ja dette opplevde jeg også forrige uke på Kreta. De fleste uteresturangene var veldig påpasselig med at jeg måtte ta med meg kvitteringen. Jeg skjønnte jo ikke dette helt før jeg fikk høre det du skriver her Marjana - så får vi se hvordan kontrollen av oss turister er tenkt gjennomført.

- En riktig god tur til Kreta Ingevel.
Chania - Agia Marina og Platanias var under \"opp pakking\" når jeg var der forrige uke. Mye maling og vasking til sessongen startet. Så fra min side så det mere ut som en oppgangstid enn noen nedgangstid.

En bareier sa prisene var øket med 20%, slik at de måtte øke sine priser igjen. Men det var ikke noe gjengs. Buss fra Platanias - Chania 1,70 Euro - samme som i fjor.

Euroen er jo billigere for oss i år enn i fjor... så  reis til Hellas alle sammen og nyt de fantastiske stedene øyriket kan by på.   :flower:
Κρήτη στην καρδιά μου.

Tjorven

Ehh... nå spør jeg kanskje dumt her, men hvilken kontroll av oss turister mht kvitteringer er det vi kan bli \"usatt\" for, overfor hvem, hvor og når? Det vil nå bli jæ.... mye papir å holde styr på når man skal være der i 1 mnd sammenhengende ferie   :bounce:
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Om man säger så här Tjorven. Om bu betalar mot en \"handskriven\" räkning, så har du begått ett brott. Du är därmed delaktig i restaurantens/taxichaufförens/handlarens  \"bristande bokföring\". Jämför med att köpa en \"pirat\" CD-skiva på gatan. Det är köparen som åker dit - inte säljaren. Man kan säga som så - man uppmuntrar till brott, genom att inte begära kvitto, dvs svarthandel. Glasklart??
Kontroll av turister? Tja...det gäller kontroll av den handel som genomförts. Om inte registrering genomförts i kassaapparat, så är t.ex. inbetalning av mervärdesskatten obefintlig. Det hade du inte gillat i Norge, eller hur?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...