Logg inn med Facebook eller Google!

økende kriminalitet

Started by tavronitis, 14. Mar 10, 10:36:19

Previous topic - Next topic

tavronitis

som følge av de økonomiske problemene i hellas kan det nå virke som om kriminaliteten er økende.
Jeg skal være forsiktig med å generalisere for mye, men området vest for Hania på Kreta hvor vi har vårt ferie hus har i hvertfall fått merke at noen er begynt å ta ulovlige middler i bruk for å skaffe penger.
Det begynte tidligere i vinter da to av våre fastboende naboer hadde uvedkommende på besøk i huset mens de sov. Tyvene var tydeligvis først og fremst ute etter penger og lett omsettelige verdisaker som smykker etc. Det var mange som opplevde det samme i dette området, også grekere.
Etter noen rolige uker har det nå startet igjen.Natt til onsdag var det inbrudd hos oss og fire andre hus.Dørene er brutt opp og ødelagt, noen er blitt frastjålet tv er og etc. Dette er en lite hyggelig utvikkling i ett område som tidligere har vært spart for sånne problemer. Nå får vi bare håpe at trenden snur igjen slik at vi får tilbake vårt fredelige ferieparadis.

ofriis

Dette var ikke hyggelig, nei. Kreta har jo vært kjent for sin lave kriminalitet, jeg leste et sted at kriminaliteten lå på 2-3% av det man har i England.
Vi får håpe at forholdene bedrer seg og at turistene ikke svikter Kreta, for det er vel den beste måten å holde maskineriet i gang og å skaffe arbeid til folk.
The farther one travels / The less one knows

valentinokia

Enig i at dette ikke er hyggelig!

Det skal vel litt til for at turistene skal svikte Kreta. Det er jo populære turiststeder rundt om som har adskillig mer kriminalitet, men dersom problemet øker, vil de som utøver kriminaliteten lage ris til egen bak. Eller pisse i buksa for å holde varmen, for å si det slik.

Er man først blitt utsatt for innbrudd, ran eller lignende, vil man kanskje sterkt vurdere et annet sted å reise neste ferie. Minkende turisme er ikke det Kreta eller Hellas trenger, og jeg håper og tror de greske myndighetene ikke vil ta lett på noe(n) som er med på å ødelegge for den svære viktige turismen.

På den annen side er det jo adskillig mer penger i omløp i turistsesongen, mot nå når det er roligere og mindre å ta seg til, også for å tjene penger. Og dersom innbruddene skyldes desperat pengemangel, vil jeg dermed håpe at dette bedrer seg... hmmm... for så å forverres igjen etter endt turistsesong. Eller?

Tjorven

Huff, dette må ha vært en uhyggelig opplevelse for dere, Tavronitis. Det er bare å håpe på at det blir slått hardt ned på, og at dere ikke skremmes vekk fra Kreta og det koselige huset dere har der.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anne

Har vel en liten mistanke om at de som utfører dette ikke er grekere. Dere blir vel plaget av det som hele Vest-Europa har fått merke de siste årene. Det var en sånn raid på Skiathos for et - to år siden også. De brøt seg inn i hus,tavernaer og hoteller ...og det var kun penger de tok for da var det ikke noe som kunne knytte dem til innbruddene. Dette var folk som \"kom fra land vi ikke har hatt besøk fra før\" sa lokalbefolkningen..og det stemte for nå var det plutselig biler med \"kjente skilt\" der nede også. Vær oppmerksom på biler som \"sniker rundt\" i ommrådet. Her har folk begynt og ringe politiet når de ser noe mistenkelig..og i flere tilfeller har de blitt tatt med tyvgods i bilene. Håper det stopper hos dere for disse bryr seg ikke engang om det er folk i huset...jeg vet mange her som har blitt utrygge i sitt eget hjem p.g.a. disse menneskene..og i området her jeg bor har vi alltid ytterdøra låst nå...hele døgnet..Det skal ikke være sånn at tryggheten blir tatt fra deg på den måten. :crybaby:
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

tavronitis

Helt enig Anne. Mistenker at tyvene er tilreisende fra nærliggende land som kommer til kreta for å jobbe om vinteren. Det har visst nok vært lite oliven på trærne denne vinteren og dermed vanskelig å få jobb som plukker. Disse tilreisende arbeiderne faller vel også utenfor trygde ordningene i hellas og blir dermed nødt til å klare seg selv som best de kan. Jeg vil også anta at den økonomiske situasjonen i landet gjør grekerne selv mer interessert i å påta seg arbeid som tidligere ble utført av fremedarbeidere. Konklusjonen blir at høyere ledighet gir mer kriminalitet.
Vi gleder oss uansett til å reise ned til vårt ferieparadis den 29 april. Dette blir femte sommeren i huset og vi er like råklar til å komme oss nedover som alltid.

Anne

Da ønsker jeg dere en riktig god tur og et godt opphold i paradiset deres. Vi gleder oss også til og innta huset vårt snart. Sommeren står for døra og der er HELLAS. Alltid spennende og se hva sommeren har på lur til oss.
:-) Hilsen Anne :-)
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...