Logg inn med Facebook eller Google!

starte øyloffing fra Kreta?

Started by Mariell, 09. Oct 09, 20:57:59

Previous topic - Next topic

Mariell

lurer på om noen har erfaring med å starte øyloffing ut fra Kreta? Tenekr på å ta en uke der før vi drar videre til f. eks Naxos og Paros , Antiparos. tenker å kjøpe charterbilett for den første uka og så hjemreise en stund etterpå på såkalt \"på egenhånd billett\" via samme selskap. Har noen erfaringer å dele??

Anders

Har ingen erfaringer selv utifra Kreta, men kan ikke tenke meg at det skal være så vanskelig? I sesongen går det opptil flere hurtigbåter/ferger fra Kreta til Kykladene hver dag, så det eneste som blir litt \"bakvendt\" er at man bruker så mye tid på en båt i stedet for mellom hus og folk og spennende opplevelser :-)
Lykke til med planleggingen uansett.

Ole

Så kommer det an på hvor flyet lander, og hvor båten går fra. Kjedelig med lange bussreiser.....

Anders

Jo, det er nå så... men Kreta er jo stor, og skal man være der en uke først så kan man jo flytte seg i retning båten litt sånn etappevis?

Mariell

Vi skal isåfall være en uke i Agia marina først, men hvor går egentlig båtene fra??

Anders

Rethymnon og Heraklion stort sett (tror jeg :-) )

Ninette

Båtreisen fra Rethymno til Santorini tar cirka tre timer, det er vel en reisetid du må regne med også hvis du tar utreise fra for eksempel Athen.

Du kan også reise fra Kastelli Kissamos, Kreta, til øya Kythira og videre til Gythio på Peloponnes. Hvordan det er å komme seg videre fra Kythira og ut til andre og mer sentrale øygrupper, vet jeg dessverre ikke.

Svein B kan sikkert hjelpe deg med mer informasjon om fergeforbindelser. Der er han ekspert.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Svein~B

Jeg vil anbefale at dere i så fall tar øyloffingen først og oppholdet på Kreta etterpå. Det er ikke så mange forbindelser mellom Kreta og Kykladene og det er stort sett bare hurtigbåter. De er sårbare for vær og vind, samt at stigende drivstoffpriser de siste årene har fått rederi etter rederi til å innstille ruter fordi de ikke har råd til å betale drivstoffet. Hurtigbåtene bruker mye drivstoff, så det er de rutene som først blir innstilt. De er også de første som blir innstilt når det blåser for mye.

Disse tingene gjør at du må legge inn god margin i forhold til hjemreisen. Det er noe som jeg vil anbefale uansett, men særlig når du skal fly hjem fra en relativt avsidesliggende øy med relativt få forbindelser. Ellers løper du en stor risiko for ikke å rekke flyet hjem-

Ferjene går for det meste fra Heraklion. Derfra har det pleid å gå en hurtigbåt om dagen og noen dager ei stor ferje i tillegg. Det er cirka fire-fem timers bussreise fra Agia Marina. 1-2 ganger pr. uke har det pleid å gå ei ferje fra Rethymnon til De sentrale Kykladene. Rethymnon ligger omtrent to timers bussreise fra Agia Marina.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ninette

Bare en liten korrigering når det gjelder avstander med buss på Kreta. Det tar en time med buss fra Chania til Rethymno, og 90 minutter videre til Iraklion.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

ofriis

Det går jo båt fra Kreta til Santorini. Så hvis du finner en billig billett til Kreta så kan det være et veldig bra utgangspunkt.

Charterselskapene har også enveisbilletter til fantasipriser på enkelte avganger. Vi har akkurat kommet hit på enveisbillett fra Tromsø til kr 348,- pr pers.

Når tid skal dere reise ?

tjo hoooooooooooooo
The farther one travels / The less one knows

Mariell

Takk for fine svar! Siden vi skal være sammen med andre uka på Kreta så må vi nok ta den først, men tenker etter de svara vi har fått at vi jo kan ta båten til Santorini og videre derfra litt rundt og så prøve å få hjemreisebillett med fly fra fra Santorini. Planlegger å dra midt i juni.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...