Logg inn med Facebook eller Google!

Vasking av klær

Started by Linaa, 11. Aug 08, 13:08:16

Previous topic - Next topic

Linaa

Hei!

Skulle egentlig bare høre om noen vet mulighetene for å vaske klær på Kreta ferie? Vi skal bo ganske nært Rethymnon.. hadde vært greit å vite før man reiste, da trenger man mindre klær hvis det finnes plasse man kan få vasket klær ;)


Mvh Lina :flower:

JohnS

Vi har liggende noen porsjonspakninger av Bio-tex i reiseapoteket, eller skrinet med det rare i, som våre venner kaller det.  Spesielt hvis man bor i leilighet, er det ganske enkelt å vaske opp noen skjorter og sånt et par ganger i løpet av ferien.  Legger det i Biotex-vann når vi går ut, skyller  det når vi kommer hjem, og passer på å vaske det som tørker fortest.  Det skal ikke så mye til, det er jo ikke arbeidstøy man skal vaske.

Ellers er jeg ganske sikker på at det må være et vaskeri i Rethymnon, selv om jeg ikke husker hvor.  Det har også vært  rimelig og greit de stedene vi har benyttet oss av det.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kari

Vi bruker samme medoden som deg johns.

Biotex og tørking på terrassen. Nesten alle leilighetene/ rommene har et tørkestativ du kan benytte.

Dersom vasken lekker selv om proppen sitter i (ikke så sjeldent), vasker vi klærne i plastposer. Fyll i vann og vaskepulver, ha i klærne og knyt igjen. Dette går helt greit.

Dersom vi er borte i 2 eller 3 uker, leverer vi klærne inn på et vaskeri en gang i løpet av ferien. Da blir de vasker ordentlig. I alle fall greit med håndklær og litt større plagg. Ikke alltid like enkelt å vaske disse i vasken eller i en bærepose.

Og vakserier er det mange av; også helt sikkert dit du skal.

H en god tur.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

MaFi

Samme metode er i bruk her også: BioTex og håndvask i leiligheten. I sommer var den til og med utstyrt med en stor vaskebalje, så det var ikke noe problem. Jeg tok med ei ekstra tørkesnor for å være på den sikre siden, i tillegg til et sett med klesklyper som alltid er med på tur. Veldig greit. Har til dags dato ikke hatt bruk for vaskeri, men reiser man som familie og har med barn, er det sikkert kjekt med et vaskeri... En del hoteller har \"laundry service\". Kanskje dere burde sjekke vaskemulighetene (evt. priser) på stedet dere skal bo, eller høre der hva som er nærmeste vaskeri - før dere reiser?

Mixelite

Quote from: \"kari\"I alle fall greit med håndklær og litt større plagg. Ikke alltid like enkelt å vaske disse i vasken eller i en bærepose.

Hvis man bytter ut håndklærne med pareo/sarong, slipper man sånne problemer. De er gode å tørke seg med, raske og skylle opp og tørker fort. Dessuten kan man bruke dem til og fra stranden :)

Ellers bruker vi samme metode som de andre: Bløtlegger, skyller opp og henger til tørk. Det fungerer fint som snus :) Det tar litt tid, men det gjør det jo å gå til vaskeriet også.

Magnolia

Det er lurt å ta med en universalpropp. Da løser problemer seg med manglende eller dårlig propp hvis du vil skylle opp noe tøy.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Maritza

Oi, dette ble nesten morsomt. Biotex er jo gammelt og velkjent å ha med, klyper og snor også. Men nå mangler bare diskusjonen på hvordan vi henger opp klærne på snora. Den har gått lenge i Allers på siden til Britta Blomquist, og der er det mange varianter med å skjule undertøy, sortere i farger mm.
Men proppen din er smart Magnolia.

Ninette

Det er vaskeri i Rethymno sentrum der du kan levere inn klærne til vask og hente dem igjen et par - tre timer senere,tørket og sammenlagt.

Jeg skal finne fram adressen i kveld.

www.rundtomkring.no
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

kirtor

Quote from: \"Magnolia\"Det er lurt å ta med en universalpropp. Da løser problemer seg med manglende eller dårlig propp hvis du vil skylle opp noe tøy.

Universalpropp er helt supert. Det er ikke mange greske vasker vi har hatt som har propper selv.

kirtor

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"kari\"I alle fall greit med håndklær og litt større plagg. Ikke alltid like enkelt å vaske disse i vasken eller i en bærepose.

Hvis man bytter ut håndklærne med pareo/sarong, slipper man sånne problemer. De er gode å tørke seg med, raske og skylle opp og tørker fort. Dessuten kan man bruke dem til og fra stranden :)

Ellers bruker vi samme metode som de andre: Bløtlegger, skyller opp og henger til tørk. Det fungerer fint som snus :) Det tar litt tid, men det gjør det jo å gå til vaskeriet også.

Ellers tar jeg håndklær og bikini med i dusjen på ettermiddagen. Med såpe shampo så blir det ganske rent. Bare å henge ut.

Hellasfrelst

Da vi var på Chios i sommer hadde vi for første gang glemt å ta med BioTex i kofferten. Kikka litt rundt i supermarkedet på skrå ovenfor bussholdeplassen i Karfas, og der fant jeg reisevaskemiddel for klær på tube. Det var nytt for meg. Kjøpte en og prøvde, og klærne ble rene og pene. Smart og lettvint.
i zoi ine tora - livet er nå

Linaa

Tusen takk for svar alle sammen!! Da er BioTex skrevet på handlelista ;)
Så går det jo an å levere inn på vaskeri en gang.. men ingen som vet om det finnes noen \"selvbetjente\" vaskeri der man vasker selv?

Bare 10 dager igjen! :)

Mvh Lina

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...