Logg inn med Facebook eller Google!

Hjälp med inspiration

Started by git, 25. Jan 08, 15:27:17

Previous topic - Next topic

Calle

Quote from: \"Svein~B\"Hvis jeg skulle skrive den boka, men det skal jeg jo ikke, ville jeg tatt med tips til hvordan man kommer seg ut av Rethymnon også, på en trygg måte, men uten å ha følge av en flokk med andre turister (= guidet tur). Da tenker jeg altså på hvilke steder man bør dra (f.eks. fjellandsbyer og sørkysten) og hvordan man kommer seg dit. Du bør gi folk valget mellom offentlig kommunikasjon (for det er ikke alle som liker å kjøre i fremmed land) og leiebil. Du bør altså fortelle hvor man finner busstidene, busstasjon og de tingene og hva man bør tenke på når man skal leie en bil. Hvis man skal ferdes på egen hånd, så er det best om man har et bra kart, så hvis du kan anbefale et bestemt kart framfor de andre, så er det veldig nyttig etter min mening.

Jeg vil si at det er veldig hyggelig å gå turer i Gamlebyen i Rethymon. Finnes det noen \"Walks in Rethymnon\", altså der du kan lese og lære litt om de bygningene og sånt som du ser når du går? Da bør du i så fall anbefale den og hvis den ikke fins, så bør du vurdere å skrive den. Vi gikk en guidet tur og det var veldig interessant.

Hej!
Allmänna komunikationsmedel, dvs buss och taxi vet vi mycket om och Git kommer garanterat att skriva om detta! Kort sagt, landsvägsbussar, ja dom går (nästan) enligt tidtabell, lokalbussarna kommer när chauffören har druckit sitt kaffe och pratat färdigt med kompisen som han mötte på vägen! Strikta tidtabeller finnes, men gäller i praktiken bara landsvägsbussarna!

\"Walks in Rethymnon\", jodå det finns flera walks!

Eftersom vi bor precis bredvid den berömda Rimondi-fontänen/brunnen, så kan vi inte undgå att se horder med guidade turer flera gånger per dag under turist-säsongen. Huruvida turerna visar Fortezza, Turskiska byggnader, Hamas eller annat utom \"Megali Porta\" vet vi inte!

Skildringar med ord av grekiska (kretensiska) kvinnor samt män kommer garanterat också med. För ni vet, fast det kanske ni inte vet, Kreta (och Rethymno i synnerhet) är inte som Grekland i allmänhet, Kreta är Kreta.. Och det är stor skillnad på hur saker och ting fungerar. Nämnde jag styrande familjer?!

Om några timmar ska Git åka till Iraklio för årsmöte med Svenska föreningen (som har många aktiva medlemmar). Jag frågade henne (eftersom jag själv aldrig har varit med), vad gör ni på dessa årsmöten?
Well sa Git, pratar strunt, trivs och sedan går vi och äter pizza!
Det tycker jag låter bra!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Svein~B

Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Svein~B\"Jeg vil si at det er veldig hyggelig å gå turer i Gamlebyen i Rethymon. Finnes det noen \"Walks in Rethymnon\", altså der du kan lese og lære litt om de bygningene og sånt som du ser når du går? Da bør du i så fall anbefale den og hvis den ikke fins, så bør du vurdere å skrive den. Vi gikk en guidet tur og det var veldig interessant.


\"Walks in Rethymnon\", jodå det finns flera walks!

Calle!

Det jeg mente var om det fins en trykksak, altså et hefte, ei bok eller liknende som man kan ha som guide hvis man ønsker å gå på egen hånd.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Liv

Quote from: \"Calle\"För ni vet, fast det kanske ni inte vet, Kreta (och Rethymno i synnerhet) är inte som Grekland i allmänhet, Kreta är Kreta.. Och det är stor skillnad på hur saker och ting fungerar. Nämnde jag styrande familjer?!


Calle!

Det er nettopp fordi jeg vet dette,at jeg skrev mine ønsker. Styrende familier kjenner jeg også til...... ;-)

Svein~B

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Svein~B\"Jeg vil si at det er veldig hyggelig å gå turer i Gamlebyen i Rethymon. Finnes det noen \"Walks in Rethymnon\", altså der du kan lese og lære litt om de bygningene og sånt som du ser når du går? Da bør du i så fall anbefale den og hvis den ikke fins, så bør du vurdere å skrive den. Vi gikk en guidet tur og det var veldig interessant.


\"Walks in Rethymnon\", jodå det finns flera walks!

Calle!

Det jeg mente var om det fins en trykksak, altså et hefte, ei bok eller liknende som man kan ha som guide hvis man ønsker å gå på egen hånd.

Jeg har fått svar fra Tommy i en annen tråd. Jeg mener at selv om det allerede finnes et slikt hefte, så er det ikke noe i veien for at Git kan skrive noe som er enda bedre på svensk. Det fins vel omkring 10 millioner mennesker som foretrekker å lese svensk framfor engelsk. Stå på, Git!  .-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tommy

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Svein~B\"Jeg vil si at det er veldig hyggelig å gå turer i Gamlebyen i Rethymon. Finnes det noen \"Walks in Rethymnon\", altså der du kan lese og lære litt om de bygningene og sånt som du ser når du går? Da bør du i så fall anbefale den og hvis den ikke fins, så bør du vurdere å skrive den. Vi gikk en guidet tur og det var veldig interessant.


\"Walks in Rethymnon\", jodå det finns flera walks!

Calle!

Det jeg mente var om det fins en trykksak, altså et hefte, ei bok eller liknende som man kan ha som guide hvis man ønsker å gå på egen hånd.

Jeg har fått svar fra Tommy i en annen tråd. Jeg mener at selv om det allerede finnes et slikt hefte, så er det ikke noe i veien for at Git kan skrive noe som er enda bedre på svensk. Det fins vel omkring 10 millioner mennesker som foretrekker å lese svensk framfor engelsk. Stå på, Git!  .-)

SveinB du frågade ju om det fanns något häfte eller liknande om \"Walks in Rethymnon\" och det är ju just vad detta häfte/bok heter som jag tipsat om, skrivet på engelska som titeln antyder.

Men naturligtvis, även om de flesta svenskar talar och förstår engelska bra, och även om inte hela befolkningen på 10 miljoner, tänkt sig ut på tur i Rethymnon, är det bra om det kan komma ut en nyskriven bok om Rethymnon på svenska, och av någon som dessutom bor på orten och har bra lokalkännedom. Det ska bli skojigt att få ta del av Git´s bok när den är färdig och se hur hon valt att lägga opp det. Tycker jag, fast jag aldrig varit i, eller ens tänkt mig till Rethymnon direkt.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

....egentligen skulle kanske Git-boken skrivas som lössblad, och sen fick folk prenumerera på uppgraderingar, säg två ggr om året....Eller kanske de delar, där det händer väldigt mycket och väldigt fort, t.ex restaurang/taverna/hotell-biten....
Sen kan den ju finnas som NätBok i pdf-format, då blire ju lett å uppgradera alltefter saker händer.... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

git

Hej hej och stort tack igen för bra tips.
Får väl sätta fart nu om jag skall få till allt om detta under det här året.
En del kan ju vara lite känsligt att skriva om men ibland går det ju att skriva så det går att läsa lite mellan raderna. Hade ju tänkt kunna bo kvar här även efter det att boken kommit ut.
Git

git

Hej Mikke
Återigen så läser du mina tankar.
Yepp just så, det är idén, pdf format och förmedlas via internet.
Tänker inte trycka upp 500 böcker, riskera att ingen blir såld och de skall ligga här och bli inaktulla.
Vidare är min idé att de som köper boken skall få tillgång till sajten rethymno.nu som då skall fyllas med rethymno.just.nu.
He he det vore kul att byta lite tankar med dig över en middag och några kilo vin :drunken: . Calle och jag får väl se till att ta oss till Karpatos och träffa dig när du är där!
Git

Mikke

...ja, en inte helt ovesäntlig synpunkt, så det är kanske bäst att kolla detta innan det går i tryck....Kanske rent av får du betalt för att INTE skriva....årligt apanage eller icketryckbidrag... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

git

Med tanke på vad det har kommit för idéer här om så kan det kanske tom vara så att man kan få en slant för att inte skriva. Helt ny affärsidé var ju detta! Lite vansklig dock tror jag.
En kompis i Sverige har just inhandlat en stegräknare till mig som hon skall skicka ner, den har även överfallslarm!
Git

Calle

Quote from: \"git\"Med tanke på vad det har kommit för idéer här om så kan det kanske tom vara så att man kan få en slant för att inte skriva. Helt ny affärsidé var ju detta! Lite vansklig dock tror jag.
En kompis i Sverige har just inhandlat en stegräknare till mig som hon skall skicka ner, den har även överfallslarm!

Ja kära hustru.. Överfallslarm behövs ju VERKLIGEN i Rethymno!
Men ett larm som varnade för nya gropar/hål i trottoarerna hade varit bra!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

git

Ja käre make
Här på forumet börjar de nog tro att vi inte pratar med varandra, får jag bjuda ut dig på middag strax?
Git
Git

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...