Logg inn med Facebook eller Google!

Hjälp med inspiration

Started by git, 25. Jan 08, 15:27:17

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"git\"1000 tack för glada tillrop och tips, det inspirerar verkligen, och jag är nog på rätt väg, boken är tänkt att handla om vardagslivet, seder och bruk.
Känner på mig att det kan bli en kreativ dag imorgon :bom:  nu när jag har klarat av städningen av huset.

Vi ser  fram emot att höra hur arbetet med boken framskrider. Spännande :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...dom stora grejerna,Venizelos grav, etc, finns säkert med i de flesta guiderna, men jag tänker mej att en del är intresserade av smärre saker som man kan relatera till.
 Jag minns t.ex  att när jag friade till en go Uppsala-tjej i Rethymnon, så stack vi per mc iväg rakt söder om stan, en slingrig väg med en brant ravin till vänster, där det låg en liten by, helt ljuvligt parkerad i skymningen.

Jag skyndade mej att dels fota, dels rita av ett av husen, och även om vår romantiska histora är över sedan länge, så hänger säkert min akvarell av huset kvar hos Uppsala-tjejen.....:D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Calle

Hej!
Just hemkommen från live-spelning på Carribean som ligger 20 meter från vår dörr!

Liten Git ligger och sover tillsammans med katterna, men med rynkad panna! Det betyder att hon i sömnen löser problem eller kommer på nya saker. Jag är säker på att hon just nu har en idé om ett kapitel i den kommande boken!
Fortsätt att tipsa, Git läser vartenda ord som ni skriver!

Calle! (som nu ska hoppa in på ett svenskt katt-forum innan det är dags för natt/morgon-sömn utan rynkad panna!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

lenamarie

Hej alla!
vad kul att ni ger Git så många tips om boken. Kan berätta att när jag var nere över jul och nyår gjorde vi lite fotarbete. Vi gick runt i en massa små gränder och Git tog kort på ett antal olika variationer på dörrar och sedan gav sig Git på galet parkerade bilar. Blev en del kort.  Ser att du är online Git. /Lena
En Mytos då och då förlänger livet

Epicuristen

Quote from: \"Mikke\"...dom stora grejerna,Venizelos grav, etc, finns säkert med i de flesta guiderna, men jag tänker mej att en del är intresserade av smärre saker som man kan relatera till.
 Jag minns t.ex  att när jag friade till en go Uppsala-tjej i Rethymnon, så stack vi per mc iväg rakt söder om stan, en slingrig väg med en brant ravin till vänster, där det låg en liten by, helt ljuvligt parkerad i skymningen.

Jag skyndade mej att dels fota, dels rita av ett av husen, och även om vår romantiska histora är över sedan länge, så hänger säkert min akvarell av huset kvar hos Uppsala-tjejen.....:D

Kan du ha vært i Mili Mikke? :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

git

Hej
Och tack igen för ert stöd, jag får verkligen en knuff i rätt riktning av er.
Men det kommer ta tid, jag räknar med att det kommer att ta det här året.
De där delarna från \"ljugarbänken\" är ju ganska lätta att få till men fakta delarna måste kollas upp noga.
Yepp Lena en å annan typisk Rethymnodörr kommer att vara med!
Git

bengalow

Det kretensiska sinnet är ju väldigt speciellt, isär hos männen, med sina mäktiga mustascher, sin stolthet, och sin speciella klädedräkt, med stövlarna och huvudbonader. Det skulle vara kul om du kunde hitta några infallsvinklar på detta området, skildrat av en kvinna....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Quote from: \"bengalow\"Det kretensiska sinnet är ju väldigt speciellt, isär hos männen, med sina mäktiga mustascher, sin stolthet, och sin speciella klädedräkt, med stövlarna och huvudbonader. Det skulle vara kul om du kunde hitta några infallsvinklar på detta området, skildrat av en kvinna....

Helt enig! Men også om kvinnene! Kretenske kvinner er stolte,modige.
Skulle akkurat til å skrive at jeg ønsker mer om det spesielle kretiske i forhold til resten av Hellas,derunder den spesielle kretiske væremåte,stolheten etc.

I tillegg om kvinnenes situasjon på Kreta i dag.

Ønsker også mer om den særegne musikkstilen,mantinadene.

Mikke

Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"Mikke\"...dom stora grejerna,Venizelos grav, etc, finns säkert med i de flesta guiderna, men jag tänker mej att en del är intresserade av smärre saker som man kan relatera till.
 Jag minns t.ex  att när jag friade till en go Uppsala-tjej i Rethymnon, så stack vi per mc iväg rakt söder om stan, en slingrig väg med en brant ravin till vänster, där det låg en liten by, helt ljuvligt parkerad i skymningen.

Jag skyndade mej att dels fota, dels rita av ett av husen, och även om vår romantiska histora är över sedan länge, så hänger säkert min akvarell av huset kvar hos Uppsala-tjejen.....:D

Kan du ha vært i Mili Mikke? :grin:

Allvarligt talat, har ingen aning..Ligger det strax söder om Rethymnon??Några kilometer??
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Svein~B

Hvis jeg skulle skrive den boka, men det skal jeg jo ikke, ville jeg tatt med tips til hvordan man kommer seg ut av Rethymnon også, på en trygg måte, men uten å ha følge av en flokk med andre turister (= guidet tur). Da tenker jeg altså på hvilke steder man bør dra (f.eks. fjellandsbyer og sørkysten) og hvordan man kommer seg dit. Du bør gi folk valget mellom offentlig kommunikasjon (for det er ikke alle som liker å kjøre i fremmed land) og leiebil. Du bør altså fortelle hvor man finner busstidene, busstasjon og de tingene og hva man bør tenke på når man skal leie en bil. Hvis man skal ferdes på egen hånd, så er det best om man har et bra kart, så hvis du kan anbefale et bestemt kart framfor de andre, så er det veldig nyttig etter min mening.

Jeg vil si at det er veldig hyggelig å gå turer i Gamlebyen i Rethymon. Finnes det noen \"Walks in Rethymnon\", altså der du kan lese og lære litt om de bygningene og sånt som du ser når du går? Da bør du i så fall anbefale den og hvis den ikke fins, så bør du vurdere å skrive den. Vi gikk en guidet tur og det var veldig interessant.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Epicuristen

Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"Mikke\"...dom stora grejerna,Venizelos grav, etc, finns säkert med i de flesta guiderna, men jag tänker mej att en del är intresserade av smärre saker som man kan relatera till.
 Jag minns t.ex  att när jag friade till en go Uppsala-tjej i Rethymnon, så stack vi per mc iväg rakt söder om stan, en slingrig väg med en brant ravin till vänster, där det låg en liten by, helt ljuvligt parkerad i skymningen.

Jag skyndade mej att dels fota, dels rita av ett av husen, och även om vår romantiska histora är över sedan länge, så hänger säkert min akvarell av huset kvar hos Uppsala-tjejen.....:D

Fire-fem-seks kilometer tenker jeg! Slik ser ravinen i mili ut oppe fra veien

Kan du ha vært i Mili Mikke? :grin:

Allvarligt talat, har ingen aning..Ligger det strax söder om Rethymnon??Några kilometer??
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Eller... dette er vel oppe ifra veien...
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...