29. Mar 24, 00:01:31


Logg inn med Facebook eller Google!

Tilos

Started by fila, 12. Aug 12, 09:06:43

Previous topic - Next topic

fila

12. Aug 12, 09:06:43 Last Edit: 24. Jan 13, 14:03:57 by fila
Vi var på Tilos i september 2008. Det er umulig å glemme denne vakre, lille øya og vi MÅ tilbake dit en gang. Lengselen ble ikke mindre etter å ha lest andre innlegg med vakre bilder fra øya her på forumet. Deler gjerne vår opplevelse:

Fra havnen på Rhodos tok det ca 1,5 time med katamaranen Sea Star til havnebyen Livadia på Tilos.
På kaia ble vi møtt av Ioanni Sartzetakis og sønnen Aki som er verter på  på hotell Dream Island med et trivelig handtrykk.
Fra havnen strekker stenstranden seg 8-900 meter østover, langs strandpromenaden ligger små hoteller og trivelige tavernaer på rekke og rad. Rundt havnen er det et lite sentrum med et torg, der det ofte var samlet en del folk. På fjellet over byen voktet den gamle Agrosykia-borgen oss. Den er bare en av flere gamle ridderborger som finnes på øya.
Det er bare vel 15 km vei på Tilos, denne går vestover fra Livadia og endepunktet er 1500-tallsklosteret Ayiou Pandelimora, som ligger vakkert til i bratt fjell på vestkysten. På tur tilbake ligger Plaka-stranden, der plassen er god og muligheten for et usjenert bad stor. Etter bad på Plaka, kommer vi til den lille fiskelandsbyen Ayios Andonios med Taverna Delphini helt nede ved kaien.
Megalo Xorio er øyas hovedstad med ca 180 innbyggere. Den enveiskjørte hovedgaten er den eneste gaten i byen, som ellers består av trange,bratte smug og trapper. I andre etasje i rådhuset ligger Elefantmuseet der vi kan se historien om minielefantene som ble funnet i Harkadhio-grotten, som ikke ligger langt fra byen. Funnet av minielefantene tas som et bevis på at Tilos en gang har vært landfast med lilleasia.
Fra Megalo Xorio er utsikten over Eristos-sletten og ned til Eristos-stranden flott. Denne sletten er fruktbar, grønn og vakker. På Eristos-stranden er det god plass. Noen få tavernaer finnes også i området, vi spiste lunch helt alene på Taverna Tropicana, som hovedsakelig tilbereder mat som er produsert på egen gård.
Nærmere Livadia ligger Mikro Xorio, en fraflyttet by, der det en gang bodde 1200 mennesker. På 50-tallet flyttet folk ned til sjøen i Livadia og husene ble stående tomme. Takene tok de med for å gjenbruke på sine nye hus. Kirken er holdt i hevd, et av husene er satt i stand og brukes til musikkbar i sene nattetimer. Det er en helt spesiell opplevelse å gå rundt i denne tette, lille byen og forestille seg hvordan der var før fraflyttingen.
På Tilos er det godt tilrettelagt for fotturer etter alt fra kjørbare veier, bra stier og til knapt synlige geitetråkk. Gode sko er en forutsetning. Apropo sko; badesko er lurt å anskaffe når en besøker Tilos, strendene består av stein, noen av grov sand og stein. Ved enden av strandpromenaden, like ved kirken, ligger Taverna Irina. Det ble vår favoritt-taverna



ouzolina

Tak for turen. Jeg var der også i september 2008, og jeg kan se båden Venus i havnen i  Livadia, der også lå der da jeg var der.

Tak for kigget :)
Skopelit på deltid

kari

Sukk og sukk. Takk for titten
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Tjorven

Det er ei stund sden jeg har sett bilder fra Tilos på forumet, så det var fint å se denne flotte videoen, Fila  :-* Jeg har ikke vært på Tilos (ennå) men du frister bra med denne sammenfattede turen rundt øya. Tusen takk!

There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

Tusen takk for en flott video som bringer tilbake mange gode minner. Samtidig må jeg konstatere at spesielt Livadia har forandret seg voldsomt på de siste 20 årene !
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...