Logg inn med Facebook eller Google!

Kreta/ hvor skal et voksent par reise?

Started by Anita, 08. Feb 09, 20:23:45

Previous topic - Next topic

Anita

Vi sitter her og lurer på om vi skal til Kreta eller Lesvos i mai. Vanskelig å velge, siden vi aldri har vært på Kreta (har alltid hatt lyst til å prøve): I fjor i mai var vi på Lesvos/Molyvos og var kjempefornøyde  :cheers:

Så til spørsmålet (eller spørsmålene)

- hvor på Kreta vil et voksent par uten barn i 40 årene trives best?
- vi liker veldig godt at det ikke er for rolig, men er ikke noen discoløver
- stedet bør ha tilbud om flere gode spisesteder
- vi elsker å strand/sol/sjø
- vi må ha mulighet til å se en del av det opprinnelige Hellas
- vi er ikke for glad i \"plastic-fantastic\" som jeg kaller det ;-D

Jeg sjekket nettopp Apollo reiser fra Kristiansand for å se om det var noen hoteller i Chania. Desverre var det bare 1 hotell og det så gyselig ut :-O

Hvis vi skulle reise for å se Chania, hvilken av de nærliggende småstedene (småbyene) anbefales?

Håper noen kan svar oss, siden vi er veldig i tvil hva vi skal gjøre.

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ninette

Quote from: \"Anita\"Vi sitter her og lurer på om vi skal til Kreta eller Lesvos i mai. Vanskelig å velge, siden vi aldri har vært på Kreta (har alltid hatt lyst til å prøve): I fjor i mai var vi på Lesvos/Molyvos og var kjempefornøyde  :cheers:

...........

Jeg sjekket nettopp Apollo reiser fra Kristiansand for å se om det var noen hoteller i Chania. Desverre var det bare 1 hotell og det så gyselig ut :-O

Hvis vi skulle reise for å se Chania, hvilken av de nærliggende småstedene (småbyene) anbefales?

Håper noen kan svar oss, siden vi er veldig i tvil hva vi skal gjøre.

Hilsen Anita

Hvis dere ikke er avhengig av å få alt tilrettelagt, anbefaler jeg at dere bestiller kun fly med Apollo og ordner resten selv.

Med utgangspunkt i Chania, kan dere velge å bo i Chania by, dere kan bevege dere i retning Rethymno eller dere kan reise sør-vestover mot Paleochora. Mulighetene er mange for den som kan ta seg litt rundt og bort fra de typiske charterstedene, som du finner blant annet vest for Chania.

Jeg kommer tilbake til deg i kveld med noen forslag til fine steder å besøke.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Når jeg skal anbefale noe for dere, er det lett å ta utgangspunkt i egne interesser, og de går blant annet ut på å forflytte seg mellom flere ulike idyller.

Et alternativ for dere kan være å dra fra Chania og ned til Paleochora som ligger på sør-vest kysten. Hit kan dere komme med leiebil, buss (ca 10 € per person) eller med drosje (i underkant av 100 € en vei).

Paleochora er en svært hyggelig by med ca 2000 fastboende og en del turister på sommeren. Her er det omtrent bare individuelle reisende, charterselskapene glimrer med sitt fravær. Det er ikke noe problem å finne rom, og det er mange hyggelige tavernaer, både inne i byen og langs strandpromenaden.

Paleochora er et godt utgangspunkt for flere utflukter. Herfra kan dere gå på tur i fjellet, her er det båtforbindelse til Elafonissi, den kjente stranden med rosa sand, og det er kort vei til flere idylliske landsbyer enten med buss eller leiebil.

Videre kan dere båtloffe østover, først til Sougia, så til Agia Roumeli, videre til Loutro og så til slutt til Hora Sfakion. Fra Hora Sfakion kan dere ta buss tilbake til Chania.

Dere trenger selvfølgelig ikke å farte så mye rundt som jeg her foreslår. Paleochora er et sted der det fint går an å feriere i to uker uten å kjede seg en dag.

Ønsker du mer informasjon om de stedene jeg nevner over, hjelper jeg gjerne med det.

Og her er noen smakebiter fra området rundt Paleochora

Paleochora



Sougia



Og hos den vennlige Odysseas får du garantert oppleve det upolerte greske



Marmara Beach

Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Heidrun

Jeg tror jeg ville lagt turen til Aghia Marina. Rett ved Platanias og kort vei med Taxi til Chania. I Aghia Marina er det samtidig et par gode tavernaer/restauranter som serverer både tidlig og sent. Og som du sikker vet, så er det godt med gode spisesteder i Chania. Gå gjerne inn på hjemmesiden min og sjekk ut hva som finnes i nærheten. www.kretaferien.net
Yamas til livet og til

Anita

Tusen takk Ninette for tips og flotte bilder :cheese:

Vi har tenkt på å reise til Kreta i flere år nå, meeeen... så blir det andre øyer. Hvis vi reiser i år blir det bare en svipptur - 1 uke. Hovedferien vår er til Kykladene i år. (det er allt for mange herlige øyer i Hellas ;-D)

Hvis vi venter til neste år og tar det som hovedferie, da skal vi ha 2 uker i september. Forslaget ditt passer perfekt til hovedferie på Kreta. Sougia har jeg hørt mye om fra en kollega og jeg har veldig lyst og reise ned til sydsiden av Kreta.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

Hei Heidrun

Tusen takk for svar  :cheese: Har allerede vært innom siden din og sjekket litt, flott side med mange gode tips.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ninette

Quote from: \"Anita\"Tusen takk Ninette for tips og flotte bilder :cheese:

Vi har tenkt på å reise til Kreta i flere år nå, meeeen... så blir det andre øyer. Hvis vi reiser i år blir det bare en svipptur - 1 uke. Hovedferien vår er til Kykladene i år. (det er allt for mange herlige øyer i Hellas ;-D)

Hvis vi venter til neste år og tar det som hovedferie, da skal vi ha 2 uker i september. Forslaget ditt passer perfekt til hovedferie på Kreta. Sougia har jeg hørt mye om fra en kollega og jeg har veldig lyst og reise ned til sydsiden av Kreta.

Vennlig hilsen Anita

Si gjerne fra om dere ønsker tips til aktiviter og steder å besøke hvis dere velger denne ukesturen du snakker om.

Det er flott å bo i Chania også, og bystranden der er kjempefin. Jeg har også feriert i Agia Marina, som Heidrun foreslår, men turiststedene vest for Chania synes jeg ikke så veldig mye om, til det er der for mange hoteller og for mye nordmenn - og alt for lite som minner om det greske. Men jeg har repekt for at andre ser anderledes på akkurat det.

Uansett hva dere velger å gjøre, håper jeg dere får en flott tur. Kreta er en fantasktisk øy, vakker og svært allsidig.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

snoknud

En mulighet er også bare å komme seg til Kreta, leie en bil på et av de lokale byråene, (det er billigst ca 20 € pr dag) og reise rundt. 14 dager er ikke for mye.  Da får dere sett mange strender, ennå mer kultur, natur og steder dere ikke kommer til på charter.  
Overnatting med bad på de forskjellige plassene får dere for fra 20€ og oppover, og det er alltid plass..........
snorre

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...