Logg inn med Facebook eller Google!

Dagstur til Iraklia og Schinoussa

Started by Ole, 31. Jul 15, 12:16:19

Previous topic - Next topic

Ole

Takk for hyggelige kommentarer og innspill! :)

Etter 2,5 timer på flotte Iraklia, satte vi kursen mot Schinoussa. Express Skopelitis tok oss dit på 10-15 minutter, og bildene under er fra den båtturen.

JanBe

06. Aug 15, 23:42:58 #13 Last Edit: 07. Aug 15, 00:13:02 by JanBe
Ole, håper det er ok at man legger inn et bilde til fra Iraklia......

Iraklia har en stor og flott grotte, den er ikke tilrettelagt for besøkende med lys, gangveier, trapper og slike ting. Inngangen er veldig liten, man må fysisk ned på alle 4 og krype inn, men innenfor er det et stort og flott rom, ja nesten som en katedral og det er nettopp det grotten blir brukt som den 28. august hvert år. Da er det en stor messe her inne og alle må krype inn, inkl. presten og alle har med seg hvert sitt stearinlys som man lyser med inni grotten. Har bare sett bilder av denne messen, men håper en gang å få deltatt.

Uansett så er det en stor og flott grotte som visstnok ikke skal være ferdig utforsket. I området med den store hallen og i gangene nær denne er dessverre grotten blitt Ganske så svart, trolig etter alt sotet fra stearinlysene, men beveger man seg litt innover så blir den virkelig flott. Men det er ikke let å ta seg frem her, da man må nedbringe eget lys og det ikke er laget en eneste gangvei, så man må bevege seg sakte innover mens man klatrer litt opp og ned alt etter som grotten har utviklet seg over millioner av år. Grotten er vel verd et besøk, selv om den ligger, tror det var ca en times vandring fra Chora midt inne på øya.

Tar med et bilde som er fra den store hallen. Bildet er tatt ved at kameraet stod på stativ med lukkeren åpen I flere minutter og jeg beveget meg rundt så godt jeg kunne og fyrte av noen blink med blitsen som jeg bar med meg, er rimelig fornøyd med resultatet.








Ole

WoW! Dette var spektakulært! Takk for infoen! Det er visst mer å ta seg til på Iraklia enn man skulle tro.... :)

Ole

Express Skopelitis legger til i Mersini. Mersini er en knøttliten havneby, men noen få tavernaer og ei strand. Et vakkert, lite sted!

Ole

Vi har aldri vært på Schinoussa før, og hadde ikke gjort noe research på forhånd. Vi syns det var litt stille i havna, og spurte på en taverna om det var noen større steder på øya. Det var det, ca. 1 km. fra havna skulle det ligge en Chora, og dit gikk det gangvei. Vi bestemte oss for å gå opp til Chora. Dette var en fin spasertur i slakk oppoverbakke, men det var varmt, og det var godt å komme opp og få seg litt vann!

marjana

Så herlig! Så fredelig!
Jeg snakket med Katarina som alltid jobbet i resepsjonen på campingen på Syros før i tiden, og hun og noen venner hadde endelig litt fri i september og dro til Schinoussa på ferie.
Hva gjorde dere der da, hva holdt dere på med en hel uke, spurte jeg. Katarina svarte "tipota" - ingenting! Det er vel akkurat det man gjør på disse fredelige øyene. Daffer litt rundt, ligger i skyggen på stranda, spiller tavli i timesvis, spiser og drikker litt, leser bok osv. osv. Tipota!
Glika i zoi

Runar Solvik

Schinoussa var en innertier for oss denne sommeren. Vi hadde fire fantastiske dager på denne lille perlen av en øy. Stille og rolig øy med flotte strender og "meeeget oppegående" tavernaer/restauranter, som Klypa ville ha sagt det. Vi leide scooter hos husverten, og kjørte rundt om kring på øya og fant små perler av strender. Vi kommer definitivt tilbake. Absolutt verdt et besøk for de som ikke har vært der.

Solgry

Ser at mye er forandret siden vi var der i 2002!

Da var det ingen tavernaer i havna, ingen gangsti opp til byen, og ingen mulighet for å leie moped. Og det må ha vært max 20 turister der!

Vi var også misfornøyde med bostedet vårt, så vi bestemte oss for at det holder med èn natt der. Men da vi sto på kaia neste morgen, "turte ikke" båten å kjøre inn i bukta, og dro igjen! (Husker ikke hvilken båt det var.)
Da vi spurte utleieren vår om når neste båt kom, sa han "maybe tomorrow".  :o

Været var dessverre ikke bra, med mye vind, og det begynte t.o.m. å regne, så det var ikke mye å finne på! Heldigvis ble det etter hvert bedre vær, og vi "gikk og vi gikk", i varmen. Spiste middag begge dager på en trivelig taverna, som den gang kun var oppe på kvelden.

Blue Star kom neste morgen, og vi var glade for at vi slapp å være "værfaste" på Schinoussa enda en natt!

Men, vi burde kanskje ta en tur dit igjen, for å rette opp inntrykket?
Lodotter er englenes tøfler.....

filhellener

Quote from: Solgry on 12. Aug 15, 07:19:56
Ser at mye er forandret siden vi var der i 2002!

Da var det ingen tavernaer i havna, ingen gangsti opp til byen, og ingen mulighet for å leie moped. Og det må ha vært max 20 turister der!

Vi var også misfornøyde med bostedet vårt, så vi bestemte oss for at det holder med èn natt der. Men da vi sto på kaia neste morgen, "turte ikke" båten å kjøre inn i bukta, og dro igjen! (Husker ikke hvilken båt det var.)
Da vi spurte utleieren vår om når neste båt kom, sa han "maybe tomorrow".  :o

Været var dessverre ikke bra, med mye vind, og det begynte t.o.m. å regne, så det var ikke mye å finne på! Heldigvis ble det etter hvert bedre vær, og vi "gikk og vi gikk", i varmen. Spiste middag begge dager på en trivelig taverna, som den gang kun var oppe på kvelden.

Blue Star kom neste morgen, og vi var glade for at vi slapp å være "værfaste" på Schinoussa enda en natt!

Men, vi burde kanskje ta en tur dit igjen, for å rette opp inntrykket?


Vi var og på Schinoussa for første ( og hittil dessverre siste) gang i 2002 :)

Men Schinoussa ble en udelt positiv opplevelse for oss.
Vi var heldige med bosted, hadde fint vær og likte oss veldig godt :)

Når "noe" blir galt, blir ofte "alt" galt  ;) - for det var tavernaer i Mersini / havna da vi var der i sept 2002, Solgry. 
- når var dere der?
Selv om jeg var ganske sikker, måtte jeg sjekke albumet fra turen da jeg leste innlegget ditt :)
-  både Nicolas og den andre tavernaen på Ole's bilder var med på mine bilder og :)
Kari

Solgry

Vi var der i slutten av september 2002, så hvis ikke tavernaene var vinterstengt, må de ha SETT vinterstengte ut!
Hvis ikke, så hadde vi nok satt oss der, da vi gikk bomtur ned for å kjøpe ferjebilletter. Billettene måtte kjøpes på hotellet i "neste vik"! Så da ble det den lange, varme veien opp og ned til hotellet, igjen......!
Jeg kan derfor IKKE huske at det var åpne tavernaer der.
Lodotter er englenes tøfler.....

filhellener

Quote from: Solgry on 12. Aug 15, 13:46:09
Vi var der i slutten av september 2002, så hvis ikke tavernaene var vinterstengt, må de ha SETT vinterstengte ut!
Hvis ikke, så hadde vi nok satt oss der, da vi gikk bomtur ned for å kjøpe ferjebilletter. Billettene måtte kjøpes på hotellet i "neste vik"! Så da ble det den lange, varme veien opp og ned til hotellet, igjen......!
Jeg kan derfor IKKE huske at det var åpne tavernaer der.


Ja, kanskje de hadde stengt for sesongen - vi var der midt i september.

Irriterende tur da, ned for å kjøpe billetter og opp igjen..., vi slapp den bomturen, de vi bodde hos informerte hvor billettene kunne kjøpes.

Man regner jo med å få kjøpt billetter i havna..., men vi har vært borti det samme på andre øyer, bl.a på Anafi, der måtte billettene kjøpes oppe i Chora den gangen vi var der ( 2001, 11.sept t.o.m. ...)
Kari

Ole

Etter en liten pause i denne tråden er det på tide å fortsette.

Vi ruslet altså opp mot Chora, og da vi kom opp var det heldigvis en åpen butikk, slik at vi fikk kjøpt vann.

Byen var veldig stille, og det var ikke mange turister å se her.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...