Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes

Started by hakon57, 02. Jan 11, 20:52:52

Previous topic - Next topic

hakon57

Tenker en uke i mai eller september på Peloponnes. Hva er best for alenetur - Stoupa eller Kardimili? Noen som har erfaringer med Lilleputs pakke med 4 vandreturer i løpet av en uke?

kaka

Kardamili i mai (og/eller gjerne september) er absolutt å anbefale hvis du er glad i å gå turer. Jeg har bodd alene begge steder flere ganger, - og i Stoupa kan du lettere \"bli alene\" enn i Kardamili (min opplevelse). Men begge byene har sin sjarm!

Jeg har ikke vært med på \"pakken\" 4 turer i uka, men har hørt flere som har vært fornøuyd med det. Har selv gått èn arrangert tur, og opplevde det litt \"flokk\". Men disse turene er sikkert ok når man er helt ny på stedet.
Uansett; reiser du til dette området i mai / september, og liker å gå tur, skal det mye til at du ikke blir fornøyd!
P.s.Våren er jo vakrest da!  :flower:
KariK

hakon57

Quote from: \"kaka\"Kardamili i mai (og/eller gjerne september) er absolutt å anbefale hvis du er glad i å gå turer. Jeg har bodd alene begge steder flere ganger, - og i Stoupa kan du lettere \"bli alene\" enn i Kardamili (min opplevelse). Men begge byene har sin sjarm!

Jeg har ikke vært med på \"pakken\" 4 turer i uka, men har hørt flere som har vært fornøuyd med det. Har selv gått èn arrangert tur, og opplevde det litt \"flokk\". Men disse turene er sikkert ok når man er helt ny på stedet.
Uansett; reiser du til dette området i mai / september, og liker å gå tur, skal det mye til at du ikke blir fornøyd!
P.s.Våren er jo vakrest da!  :flower:


Takk for nyttig svar.
Hadde egentlig plukket ut Theano i Stoupa (så hyggelig ut og mulighet for å gå til Agios Nikolaos etc), men det bostedet fantes plutselig ikke så Kolokotronis ser ut som beste valg der. Patriarxeas i Kardamili ser ut som bra valg der - ønsker å bo nær strand og sentrum og med minst mulig støy.
Tenker at når jeg reiser alene så er jeg forberedt på å være alene, men kanskje treffer jeg noen.
Leste at det kan være mye støy på Kalogriastranden i Stoupa, men kanskje ikke tidlig i mai eller sent i september.

kaka

Jeg har bodd på Theano 2 ganger i mai.  Den står i prislisten jeg fikk tilsendt fra Lilleput nettopp, men er kanskje tatt ut etter trykking?? Har hørt folk har vært fornøyd på Petrino også. Opplevde ikke Kalogriastranda plagsomt støyende, bare ikke ligg rett foran baren. (Fant forresten en stille plass bak en svær stein \"bortenfor\" enden av stranda).

Fra Stoupa kan du også gå opp til Neochori, (regner med du har tittet deg rundt på råder her inne, men her er fra Stoupa som base: http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=3510
De første bildene er fra Neochori.

Patrearxheas er vel ikke akkurat den stilleste plassen i Kardamili, ligger rett ved innkjøreselen til byen, og de to supermarrkedene. Men det er en \"sjarmerende støy\". - Og, unasett: Kardamili er en liten plass!

Lykke til med valget ditt. Spennede hvor det blir, - og hvor fornøyd du blir med valget  :cheese:
KariK

hakon57

Takk igjen Kaka - god og nyttig informasjon. Er ny her og ikke så kjent med hvor jeg finner alt. Tenker å reise 30. april og være i en uke. Litt tidlig?

kaka

Jeg har vært nedover på den tiden før (og enda litt tidligere), og synes det er flott!
Men du må ta meg varmt tøy til kveldene (og nettene?) og være forberedte på at det kan komme en regnskur. Vannet kan og være kjølig, og ved Stoupa er det noen ferskvanssoppkommer som gjør vannet der litt kaldere

Men ellers er det jo veldig frodig der nede på den tiden, og kjempefint å gå turer når det ikke er så varmt!

Det ligger førøvrig ganske mange tråder, med bilder og beskrivelser fra områdene under Fastalndet/Peloponnes, hvis du ikke har sett de alt.
KariK

hakon57

Quote from: \"kaka\"Jeg har vært nedover på den tiden før (og enda litt tidligere), og synes det er flott!
Men du må ta meg varmt tøy til kveldene (og nettene?) og være forberedte på at det kan komme en regnskur. Vannet kan og være kjølig, og ved Stoupa er det noen ferskvanssoppkommer som gjør vannet der litt kaldere

Men ellers er det jo veldig frodig der nede på den tiden, og kjempefint å gå turer når det ikke er så varmt!

Det ligger førøvrig ganske mange tråder, med bilder og beskrivelser fra områdene under Fastalndet/Peloponnes, hvis du ikke har sett de alt.

hakon57

Quote from: \"hakon57\"
Quote from: \"kaka\"Jeg har vært nedover på den tiden før (og enda litt tidligere), og synes det er flott!
Men du må ta meg varmt tøy til kveldene (og nettene?) og være forberedte på at det kan komme en regnskur. Vannet kan og være kjølig, og ved Stoupa er det noen ferskvanssoppkommer som gjør vannet der litt kaldere

Men ellers er det jo veldig frodig der nede på den tiden, og kjempefint å gå turer når det ikke er så varmt!

Det ligger førøvrig ganske mange tråder, med bilder og beskrivelser fra områdene under Fastalndet/Peloponnes, hvis du ikke har sett de alt.

kaka

Quote from: \"hakon57\"
Quote from: \"kaka\"Kardamili i mai (og/eller gjerne september) er absolutt å anbefale hvis du er glad i å gå turer. Jeg har bodd alene begge steder flere ganger, - og i Stoupa kan du lettere \"bli alene\" enn i Kardamili (min opplevelse). Men begge byene har sin sjarm!

Jeg har ikke vært med på \"pakken\" 4 turer i uka, men har hørt flere som har vært fornøuyd med det. Har selv gått èn arrangert tur, og opplevde det litt \"flokk\". Men disse turene er sikkert ok når man er helt ny på stedet.
Uansett; reiser du til dette området i mai / september, og liker å gå tur, skal det mye til at du ikke blir fornøyd!
P.s.Våren er jo vakrest da!  :flower:


Takk for nyttig svar.
Hadde egentlig plukket ut Theano i Stoupa (så hyggelig ut og mulighet for å gå til Agios Nikolaos etc), men det bostedet fantes plutselig ikke så Kolokotronis ser ut som beste valg der. Patriarxeas i Kardamili ser ut som bra valg der - ønsker å bo nær strand og sentrum og med minst mulig støy.
Tenker at når jeg reiser alene så er jeg forberedt på å være alene, men kanskje treffer jeg noen.
Leste at det kan være mye støy på Kalogriastranden i Stoupa, men kanskje ikke tidlig i mai eller sent i september.

Jeg sjekket Theano, for flere uker, og fant den hos Lilleput, bla. 1 uke fra 30.april: 3370 Ikke galt det  :cheese: Bare kast deg på!
http://www.lilleput.no/
KariK

hakon57

Takk kaka.
Så at theano var på listen nå og syntes beliggenhet ift strand og sentrum er bra og liker når det ikke er så stor og fancy anlegg - i hvert fall når jeg reiser uten unger. Får se om det blir 30. april eller en måned senere...........

operafantomet

Vår og høst er fine tider i Hellas. God temperatur på dagen, nesten ikke turister, og spesielt våren er jo fargerik og fin.

Har ikke vært i Stoupa eller Kardamili, men generelt er jeg fan av Peloponnes. Og fra stedene du nevner er det ikke langt til Olympia og Sparta, hvis du vil ha bittelitt historisk innputt.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

hakon57

Takk for kommentar. Ser ut som det ikke blir Peloponnes i vår likevel da det heller blir en tur med barn i juni.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...