Logg inn med Facebook eller Google!

Stoupa og Kardamili ++ i september 2019

Started by Katherina, 13. Nov 19, 15:46:27

Previous topic - Next topic

vandrer

Herlig å følge deg på denne ytterst mørke,våte og kalde novemberdagen Katherina🤗
Blir gjerne med vidre på ferden🌸


Katherina

 :teary:  :99wywy: Takk, Vandrer. Koselig at du følger med på ferden. Ja, det gjør godt å drømme seg bort til varmere og kjære områder, når regnet strømmer ned dag etter dag.
 ;D Nå tar vi turen sørover på Mani og stopper først i den gamle, historiske og sjarmerende byen Areopoli. Først vanrer vi litt rundt i de smale gatene og smugene. Byen bærer preg av at den er gammel, men også godt i vare tatt. Her er det rikelig med små, koselige kafeer og spisesteder i de gamle husene og i bakgårdene. 
Vi setter oss ned på den lille kafeen under den store og vakre bougainvilleaen.



Katherina

 :blomst3: Vi fortsetter turen sørover på Mani og landskapet blir karrigere og karrigere. Goldere og goldere. Spesielt på denne tiden av året. Vi har vært her på våren også og da får man et helt annet inntrykk.

Vi stopper litt og tar noen bilder av Vathia og landskapet rundt. Hva med å ta entur nedom Poto Kagio? Denne lille, sjarmerende bukta med ei litta og fin strand. Bukta ses dårlig fra veien og veien ned til den er bratt og har ett par skarpesvinger. Vi minnes godt første gangen vi var her. DEt var 2.påskdag og vi var, som denne gangen på tur rundt Mani. Hva med Porto Kagio? Ja, der hadde vi ikke vært! Vi sirklet oss ned. Å,wow! Her var det fullt!!!!  :o  Ingen steder å parkere! Det går en vei mellom den veldig smale stranda, som var full av stranstoler og tavernaene og på enden så vi en liten parkeringsplass. "Vi prøver!" Sagte, sagte snirklet vi oss mellom strandstoler og mennesker og noen parkerte biler. Det var deilig å fa satt fra seg bilen. 8) Nistekurven var full av godsaker. Nå skulle vi kose oss! Men nei! Parkeringsplassen var for gjestene til tavernaen og der var det smekkfullt og dessuten vi hadde jo mye godt selv. Så da, så. Da var det bare å svette seg og snirkle seg tilbake og opp bakkene og rundt svingene og som alltid når vi kjører på slike veier. "Vi får bare håpe vi ikke møter noen biler på de mest utsatte stedene".
 :) Nå var det helt annerledes her. Så stille, så stille. Bare noen få biler og få badende. Nydelig vann! TAPPE! Vi hadde glemt å ta med med badeklær! SÅ vi fikk nøye oss med å vasse litt!
 :D Vien videre er først ganske bratt og med noen skikkelige kurver. Det går oppover og oppover, flater ut. Vi passerer noen små landsbyer og lenger nord er det steilt ned mot kysten. vi stopper i Lagia og spiser litt. Titter på kirka. Det uvanlige med den, er at når vi går inn fra torget kommer vi inn på galleriet. Vi er på høyde med lysekrona og har en flott utsikt over kirka og den vakre utsmykkingen.

Tar med noen bilder som er tatt for noen år siden i april.

Ole

Herlig tråd fra Peloponnes, Katerina! Og ekstra gøy når man selv har vært på noen av stedene! :) 

Tjorven

Helt herlig å følge deg og Sverre på nok en tur, Katherina. Frodig landskap, idylliske vandreturer i smale trappegater og storslått utsikt er hva vi trenger nå i traurige, kjedelige november. Takk  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

 :kissand: Takk for koselige hilsner, Ole og Tjorven!
 ;D Dere som har fulgt med meg i løpet av årene på alle våre vandringer rundt omkring på Peloponnes og andre steder, vet at vi er spesielt glede i Kardamili og området rundt her. Bildene og skildringene er blitt mange. Jeg har tatt dere med opp og ned "Gata" og inn i de trangeste smug og avkroker, men denne gangen blir det ikke et eneste bilde fra selve Kardamili. Ganske enkelt fordi vi nesten ikke gikk rundt der.  ;D
Denne gangen prioritrerte vi helt annerledes. Omstendigehetene ble slik at vi ikke fikk bestilt gjennom Apollo og dermed ikke Peirides, som vi er veldig glade i. Det ble heller ikke noe annet bosted i Kardamili, så da falt valget på deilige Sundy Maria Apartment. Et godt valg. Men det vil ikke si at vi ikke var i kjære Kardamili. Noe måtte jo være som vi er vant med. Det ble mange kvelder sammen med familien på Pierides og andre norske gjester der. Men også lange dager på Ritsa stranda. Her er det god plass mellom solsengene og parasollene og her treffer vi andre norske som vi har kjent gjennom flere år og nye bekjentskap oppstår. Også MÅ vi på tavernaen med "The smiling boy" og i år var også broren hans der. Begge med et smittende humør og latter og en naturlig imøtekommenhet og service.  :-* Joda, det ble mange dager til stranda, men også deilige og late dager hjemme og ved bassenget. Vi koste oss og nøt dagene og det ble gansek enkelt ikke tid for slentring i gatene og det var vel akkurat slik vi hadde behov for denne høsten.

Joda det kommer flere bilder.

Katherina

Litt til fra Ritsa stranda

Katherina

Jeg har problem med å få lagt inn bilder jeg har forminsket. Prøver enda et.
Her er det utsikten fra Pierides
Anna har alltid noe godt å by på

 Da avslutter jeg med litt kos hjemme på Sundy Maria
Sola går ned over Stoupa og havet og åsene på den andre siden. Dette var vår siste kveld her på Peloponnes og Mani for denne gangen, men ferden går videre.
Vi hadde fortsatt litt ferie igjen og de dagene ønsket vi å tilbringe et helt annet og nytt sted.

Dette går jo bra

Ingrid

Så gøy å lese og se bilder fra området. Var på Peloponnes en uke i oktober - for første gang. Bodde i Stoupa og likte oss veldig godt der. Gikk flere turer, bl.a. oppe i åsene over byen, og husker godt vi gikk forbi Sundy Maria, så gult og fint, på vei tilbake til Stoupa.

Katherina

 ;D Så koselig at du har vært i Stoupa, Ingrid og at du likte deg godt der.

Som jeg skrev i forrige innlegg, så hadde vi enda noen dager igjen av ferien. Vi skulle ha fly fra Athen og valgte å ikke kjøre direkte, men ta noen dager på nordsiden av Korintbukta. Vi hadde kjørt østover der man kommer ned fra Riobrua for noen år siden og likte oss godt her. Denne gangen hadde vi bestemt oss for et lite sted litt østfor Nafpaktos. Spilia viste seg å være et godt valg. Alt var helt perfekt for oss. Lite, privatdrevet hotell, koselig vertskap, en liten, vakker og velstelt hage med grønt gress og en egen, liten strand med solsenger og parasoll rett utenfor porten til hotellet, "Le Due Sorelle" Det viste seg at vi var de første gjestene de hadde hatt fra Norge i løpet av de årene de hadde drevet stedet. Ja, det var i det hele lite utenlandske gjester her. Spilia var et lite sted med bare to tavernaer, men det var ikke alngt til neste sted, Glyfada. Dette var et litt større sted med noen flere tavernaer, bakeri og super-marked. Mellom disse stedene var ferjeleiet for ferja over til den lille øya, Trizonia. Vi likte oss med det samme og når jeg tenker tilbake på de 3 døgnene vi hadde her, så kjenner jeg at jeg gjerne skulle komme tilbake hit.
 :) Underveis rastet vi ved Limni Kaiafa og det ned lagte hotellanlegget der. Området er kjent helt fra antikken for sine helbredende kilder og dette stedet har antagelig vært et type "spahotell".

Vi provianterte litt i den lille byen Dorio. Den ligger omtrent halveis etter man har tatt av fra motorveien og mot Kalo Nero. Vi har kjørt denen veien flere ganger og pleier ofte å kjøre innom her. Rart med vaner. Denne dagen var det stort grønnsaksmarked her. Herlige grønsaker. Skulle gjerne ha kjøpt både det ene og det andre.

Katherina

 :solbriller:  :blomst3: Dagene i Spilia ble dovne og deilige. Lange, deilige dager på stranda (nyte de siste solstrålene og det deilige havet) og noen turer i nærområdet.
Besøkte en og annen taverna. Tok oss noe godt å drikke. Litt fotosafari. Middager i solnedgangen. Fikk ikke vært over på øya, så da må vi jo tilbake. DEt vil hjertet mitt også.
 :) Da rusler vi litt rundtNoen kommentarer til bildene:
1 - 4 Med utsikt mot den lille, nesten blfrie øya Trizonia
5-6: Båten som går over til Trizonia
7: Glyfada sett fra øst
8- 10: Glyfada sett fra vest
11-12: Glyfada

Katherina

 :99wywy: Litt mer fra Glyfada, før vi fortsetter litt langs kysten og ender opp i den lille kystlandsbyen Paralia Sergoulas. Her er det noen få tavernaer og små, private hoteller. DEt er søndag og stedet folk slapper av på tavernaene langs strandpromenaden.


Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...