Logg inn med Facebook eller Google!

Sommerens dagstur til Mytilini

Started by kaka, 12. Jul 14, 14:12:18

Previous topic - Next topic

kaka

Når jeg er i Plomari, vil jeg gjerne ta en dagstur til hovedbyen, Mytilini.
I følge bussrutene måtte jeg da være på plass for avgang kl 8 om morgenen, - og det ble litt tidlig, så jeg drøyde stadig planene om tur.
Plutselig så jeg busser til og fra litt senere på dagen, og skjønte at 1. juli var  9.30 bussen tilbake på rutetabellen.
Supert! Da var det bare å dra :)

Jeg liker veldig godt den turen, - også selve bussturen, der jeg får sett meg godt om.
KariK

kaka

Jeg kunne veldig godt tenkt meg en tur rundt hele Gera-bukta, med stopp der jeg ønsket det. Med alle svingene, klarer jeg aldri å vite helt hva jeg ser på andre siden.

- Men, denne dagen var for bytur :) Etter å ha klart å finne den ortopediske butikken min "nye" frisør i Plomari fortalte meg om, - og kjøpt et par såler,  - var jeg klar for byvandring (med sålene i sekken)

Plutselig var jeg ved begynnelsen av strøket med mange koselige butikker og spisesteder.
Litt pussig naboskap med fiskeboder med ouzoreklame, rett i katedralveggen.

Litt lenger bort ligger en lekker kafenion full av søtsaker Verken lokalene ellere varene er akkurat det jeg forbinder med kafenion, men stedet er flott! Minner meg om den elegante tesalongen ved bunnen av Spansketrappen (i Roma)
KariK

kaka

Det er fullt av koselige små butikker fiske- og grønnskaboder og  verksteder ( der systue inngår i den betegnelsen)
Jeg fant også igjen det bitte-bitte-lille kontoret, som jeg ikke vet funksjonen til. Like fascinerende å se som første gang.
Det blir alltid litt vindusshopping (jeg er ingen storshopper), - men denne gangen ble det faktisk en del handel også :)
KariK

kaka

Gatebildet er variert , - og det skjer ting hele tiden

På reklamen for Tatoo-verkstedet (på damens arm) sto: "Diamonds are a girls best friend" Selv om bildet er litt creepy, likte jeg det også, - fordi jeg aldri har likt den sangen. Skjønner ikke budskapet  :klo:. Synes bare det er nedlatende på kvinners vegne.

Plutselig dukket det opp en bil med en kaffebrenner (tror jeg), på lasteplanet.
Noen som hadde fått kjøpt den billig? - eller kanskje på veg til andre lokaler.
KariK

Tjorven

Duket for en spennende byvandring  ;D Har aldri eid en diamant (ei heller higet etter en  ;) ) men likte plakaten jeg også, litt "metall" over den  ;D
Gleder emg til å se hva (kamera)øynene dine fanger inn i neste omgang, kaka  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Hyggelig å se at noen gidder å være med meg på enda en tur til Mytilini :)
Takk for "likes", - og for din kommentar, Tjorven.
Jeg synes byen er full av sjarm, - på forskjellig vis.

Tidligere har jeg sett koselige steder der jeg kunne tenke meg å sitte ned, - men travet videre for å få med meg mest mulig.
Denne gangen ville jeg sette meg ned tidligere, for å nyte atmosfæren selv, - ikke bare betrakte "utenfra".
Da jeg så igjen en koselig, liten kafenion jeg har tatt bilder av før, satte jeg meg ned for å nyte en liten lunsj og en frappè.
Det var en kjempekoselig liten plass, tettpakket av bilder, nips og "alt mulig" inne.
KariK

Tore

Virkelig et sjarmerende og avslappende lite sted for å sitte og nyte livet.

Athina

For et herlig sted, kaka!!
Antar det var her du satt da du sendte melding  :D
Det må bli en tur til Mytilini neste gang jeg er på Lesvos, og da skulle jeg gjerne hatt deg med som guide!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

Jeg koste meg ordentlig der, Tore.

- og helt riktig, Athina; det var der jeg sendte melding fra  ;D
Jeg besøker veldig gjerne Mytilini sammen med deg, en gang! Du trenger ikke guide der, - byen selv tar deg med rundt :)
KariK

Riitta

Vilken fin tur :) Känner att på den ön skulle nog jag trivas väldigt gott med alla dom fina fotomotiven :)
Jättefina bilder :)

Riitta

JohnS

Turen rundt Gera-bukta med bil er flott, men tar fryktelig lang tid, da det er så mange plasser hvor man blir fristet til å stoppe.  ;D .  Mytilini er en vidunderlig by, så rotete og kaotisk og bråkete, men likevel fantastisk sjarmerende,  som bare en skikkelig gresk by kan være!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Øya Lesvos er ganske mangfoldig, tror jeg, Riitta. Jeg har ikke vært over alt, men skulle gjerne vært litt mere rundt.
Hvis du tror du ville likt deg der, har jeg bare èn anbefaling: dra dit! :) (Tror Ving har turer fra Sverige)

Og JohnS beskrivelse av Mytilini kan jeg bare slutte meg til.

Jeg fikk ikke mindre lyst på tur rund Gera-bukta etter det du skriver, JohnS. Jeg blir alltid så fascinert av de greske familiene som sitter helt i vannkanten i kveldsmørket, når vi kjører langs bukta ved ankomst.
Jeg har også hørt at det er fint på andre siden av bukta, ut mot havet, - og, i det hele tatt!!
KariK

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...