Logg inn med Facebook eller Google!

Skatt på seiling?

Started by Anders, 25. Nov 13, 14:21:26

Previous topic - Next topic

Kristian

I forbindelse med en annen artikkel/blog av Omdal om EUs begynnende erkjennelse av at den økonomiske struping av noen av de sør-Europeiske:

Medisinen som er foreskrevet gjør bare vondt verre.

For et utleiefirma med 20 ukers utleie, dvs. inntil 12 m så er det 20€ i uka for en leietaker (gitt alle uker utleid).

For NN som har sin båt i Greske farvann eller er på vissit en gang i løpet av året er det penger.

For større båter er det muligheter for å minske utgiftene.

Mange andre scenarier

???
Kristian/Planer er til for å utsettes

stein

En hundrelapp i uka kan vi leve med  :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

For oss er det ikke så mye, men jeg tenker også litt i andre baner:

Øk inntektene sier långiverne (EU/Pengefondet etc.)

Minske utgiftene sier de samme, og hvem forsvinner da:De som skal innkreve havneutgifter og "seilasskatt"

Synes å huske at det kalles SVARTEPER
Kristian/Planer er til for å utsettes

annelinemor

02. Dec 13, 10:28:08 #4 Last Edit: 02. Dec 13, 10:36:14 by annelinemor
Det er verre ting på gang, men det gjelder ikke dere som tar en enkel seiltur, det blir det ikke så mye penger av.

Verre er det for alle de som bor fast i båtene sine. Her på Kreta er det flere hundre, mest engelske.

Fra 1. januar 2014 koster det EURO 1300 pr år for en middels stor båt for bare å ligge i havnen, selv om båten befinner seg på land.

Vi treffer ofte den store engelske kolonien av båtfolk her nede, de er indignert! Mer enn halvparten sier de vil reise.

Når du sammenlikner med hva det koster for en båtplass i Oslo, syntes ikke vi det er så ille, men for denne gruppen var det over "smertegrensen"

Ikaros

Vi har jo "bilskatt" (selv i Hellas), - og de fleste av oss forstår jo vitsen med den. En liten "båtskatt" er vel ikke noe å fly i taket for?

Men jeg må jo si meg enig i at det å bare kutte, og finne på nye avgifter, - uten å legge forholdene til rette for vekst, - er en kortsiktig politikk!
Det er et gammelt ordtak som sier: "Der hvor intet gror kan intet høstes".

mouche

Hvordan er prisen på leie av plass i en marina på Kreta sammenlignet med alternative land/havner?

annelinemor

Som jeg alt har sagt koster det 1300 Euro for en middels stor båt  i Ag. Nikolaos Marina fra 2014. Dette er noe jeg fikk høre av engelske båtfolk. En større båt koster nok mer! Hva det koster andre steder kan jeg ikke svare på da ingen av oss noen gang har beskjeftiget oss med båter.

polyanna

Temaet har vært diskutert på forumet til living on crete, der ligger en link til en engelsk beskrivelse av de nye skattereglene (engelsk båtforening):

http://www.cruising.org.uk/node/22634


ErikB

Quote from: mouche on 02. Dec 13, 14:00:41
Hvordan er prisen på leie av plass i en marina på Kreta sammenlignet med alternative land/havner?


Jeg antar det du spør om er hva havne- og opplagskostnaden er - det er ganske sikkert totalkost som er viktigst for båteierne.  Her er prislista, ser ut som det kan dreie seg 1600 euro for 10 meters båt. Hvis en da legger 400 på toppen så er en vel fortsatt under norsk nivå? Jeg må innrømme jeg ikke helt ser hvor 1300 euro for en middels båt dukker opp, men hvis jeg leser riktig så er det 100 euro pr meter pr. år - dvs. 1300 euro for en 13m båt. Fortsatt en "middels båt" i de farvannene.  :) Havneavgiften (helårs) € 2460 + ny tax 1300 (eventuelt med 30% rabatt ved helårs opphold). Det blir jo noen kroner euro av det, så jeg skjønner jo engelskmennene selv om det antagelig er en god del mindre enn hjemme i England.

Vi kommer vel til å ligge over vinteren med vår båt (12 meter) på Poros (antagelig) fra 2015 til 2016 og får ta til etterretning at dette blir 400 euro ekstra. Opplags-/havneavgifter der har jeg ikke settt på ennå.
Erik Bjørnstad
+4791148611


Anders

Mulig jeg har misforstått noe her, men slik jeg oppfatter det så er dette en slags "bompenger" for å bevege seg på det havet som til enhver tid måtte befinne seg innefor det området grekerne definerer som sitt? Er det vanlig? Er det grekerne som har "laget" dette havet? Eller kan tyrkere og italienere og egyptere etc forlange sin del, fordi det samme havet for ikke så alt for lenge siden befant seg innenfor DERES områder? Retten til å utnytte de ressursene som til enhver tid måtte befinne seg i dette havet kan jeg forstå tillegges de nasjonale grenser, men retten til å flyte på det? For seilbåter er det jo da naturlig å betale for den vinden de evt utnytter... Må man betale bompenger for å flyte på det havet jeg ser fra mitt stuevindu? I så fall krever jeg min del, siden jeg eier en del øyer og holmer og skjær her ... og da antagelig har en andel i mye av vinden også? Havneavgifter og denslags blir jo noe helt annet, da får man vel tilgang til ett eller annet som noen har bygget opp, men tar dere ikke litt lett på dette? At dere faktisk må betale for å komme dere fra piren og utom moloen, og så fortsette og betale for å komme dere videre til neste bukt/strand/havn? Da kan man vel like gjerne kreve en avgift av de som rusler gatelangs? Eller puster inn luft?

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...