Logg inn med Facebook eller Google!

Kryssning i västra Medelhavet

Started by bengalow, 18. Apr 08, 16:18:54

Previous topic - Next topic

bengalow

Vår första kryssning i februari gav mersmak på detta sortens liv, så vi bestämde oss för att möta våren söderut. Flygresan gick från Köpenhamn på fredag 4/4, till Palma de Mallorca via Düsseldorf, där vi \"mönstrade på\" Thomson Celebration, 215 m lång, 9 våningar, 1250 passagerare och 550 besättningsmän. Tala om att känna sig som \"kung och drottning\"!!

På den lilla \"söta\" flygplatsen i Düsseldorf hann vi med en \"bier\" eller två


Sedan väntade Palma och båten


Katedralen i Palma - sedd från båten. Mer om den senare!


Vi installerade oss i vår kabin, som var på 6:e däck/promenaddäck




\"Broadway\" - där det var shower varenda kväll, av varierande kvalitet


En av de tre poolerna.. Från scenen det var bingo, frågesport och uppträdande under seglatsen varenda eftermiddag


Vi anlände ganska tidigt på eftermiddagen, så den sena lunchen lät oss väl smaka


Efter en dag på havet anlände vi till Tunisien. Det var tidigt på morgonen i La Goulette, Afrikas nordligaste spets, där vi hade chansen att se ruinerna av det gamla Karthago. Vi låg bara 5 timmar i hamn, så vi brydde oss inte om utflykten


Kamelförarna/\"musikerna\" väckte oss. Dom började med \"Deutschland über alles\" innan dom insåg att det inte var ett tyskt skepp som anlänt. Då blev det \"Stars and Stripes\" och till slut  temat ur filmen \"Bron över floden Kwai\"....omväxlat med \"Rule Britannia\" på säckpipa, trumma,  \"ormtjusarflöjt\" och kamelsolo!  Någon hade väl viskat i örat på dom att skeppet var engelskt...Jag tror att vi var ensamma skandinaver på hela båten, så det blev inte \"Du gamla du fria\"...


Vi skulle segla kl 12.00, och \"lossningsmanskapet\" var i god tid, cirka kl 10. Dom var 4 man - 1 på varje lina...men ett par passagerare hann inte fram i tid, så vi blev över en timme försenade. Det var ovanligt mänskligt av kaptenen att vänta på dom. Men tänk själv att bli akterseglat i ett sådant land, med \"stängd\" valuta och några mil till närmaste flygplats...!

I väntan på \"övertidsbetalning\"...


La Goulette sedd från båten, medan vi väntar på de sena passagerarna


Från Tunisien gick resan vidare till Civitavecchia, en ny, modern hamnstad till Rom, men mer om det imorgon eller så...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Nåväl, imorgon blir idag. Här kommer fortsättningen
ROM! eller ROMA som dom säger själv! Efter Magnolias magnifika bildserie därifrån, så var förväntningarna högt ställda. Vi upplevde mycket på den 10 timmar långa guidade turen, men hjärtat fastnade INTE i \"den eviga staden\". Det gick fort, från den ena platsen till den andra i de centrala delarna, och efterhand växte en viss okänsla....Byggnaderna var dock imponerande, och vi gick/åkte från den ena till den andra kända platsen. Det som omedelbart slog mig, var en devis om \"Chivas Regal\" - dom är bra på reklam - men whisky kan dom inte göra! Dock en oerhört intressant upplevelse att ha varit där..

Bussen hämtade tidigt för 1½ timmes färd till \"staden\". Det första vi kom till var Piazza Navone - ett utsökt torg med otroliga byggnadsverk


Lite närbilder på utsmyckningarna

 


Vi gick genom trånga gator, där den rena arkitekturen slog en med häpnad.


Fontana di Trevi...vi kastade inte några mynt i fontänen. Våra önskningar har ändå gått i uppfyllelse!! Skulpurerna är rent makalösa!


och högre upp på \"huset\" med sina statyer och utsmyckningar. Torget är litet, kanske 60x75 m, så det var trångt där!


Vi - dvs Anita - hittade lite grejor som passade bättre!! En önskedröm till som uppfylldes - att titta på skor i Rom!


Vår färd gick vidare via frihetsmonumentet (ej på bild) även kallad \"bröllopstårtan\". Maken till smaklöshet har jag aldrig skådat!! Så närmade vi oss Forum Romanum...


...och så är vi där! Platsen  varifrån världen styrdes under många hundra år.




Lite längre fram utmed gatan kom så den byggnad som kommit att kännetecka den styresform som stod för romar-riket, nämligen Colosseum. En byggnad jag aldrig sett maken till (nu har jag inte varit i USA!!). Byggd med tredubbla murar och en åskådarkapacitet på ca 50 000, en omkrets på 520 meter och höjd av nästan 50 meter! Kolossal! Den uppfördes mellan år 72 och 80 och har delvis raserats av jordbävning och \"mänskliga faktorer\".




Vi vandrar vidare mot Petersplatsen,  enligt många \"världens vackraste torg\". För mig verkade det som ett pompöst \"Kurfürstendamm\", ett överdåd som jag har svårt för att bara ta till mig.




och Peterskyrkan. Ja, det finns inte maken vad jag sett hitintills. Grandiost!








Utanför ingången till \"Poppes\" kontor stod denne man och vaktade, så att ingen obehörig kom för nära, schweizergardet alltså...


Efter rundturen och toilettbesök gick vi så mot bussen som skulle hämta oss för tillbakafärden. Utanför stod det en massa folk på trottoaren, och det såg ut att dom väntade på något. Jag frågade vad, men ingen visste. 5-6 poliser på motorcyklar och 2-3 \"blåljusbilar\". Efter en kvart körde så 2 MC ut och blockerade den stora vägen, efter ytterligare 10 minuter, 1 till MC, i skränet från alla biltutor från dom som varken kom fram eller tillbaka i köerna. Och plötsligt dök HAN upp i sin svarta Mececdes, Poppe själv! Vänligt vinkande till oss, på cirka 4-5 meters avstånd. Tyvärr blev det ingen bild av Benedictus (i höger baksäte), men väl av hans bil...! Anita, så antikrist hon är, höll på att svimma av uppståndelsen.


Lägg märke till det \"påvliga\" vapnet på bakdörren.

Så for vi vidare till världens tråkigaste hamn, Livorno, fvb Florens och Pisa. Men mer om detta senare!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Torill

Nå er alle bildene på plass hos meg. Du verden for en tur du må ha hatt :cheese:  :cheese:  :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tommy

Ja. det var visst en riktig All Inclusive resa ni haft Bengalow, det hade jag aldrig överlevt  :bom:  , men som tur är så är vi olika. Skojigt att ni haft det bra på ferien  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

All inclusive? Nåja, förutom 600£ extra för utflykter och drycker så kan man kanske kalla det AI. Det är ju lite svårt på en båt att hitta andra ställen än de 4 restauranger som finns där! Jag tror ändå att vi hade det många gånger bättre än du på din \"kryssning\" till Kavalla. Välkommen med goda ord när du känner för det!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"All inclusive? Nåja, förutom 600£ extra för utflykter och drycker så kan man kanske kalla det AI. Jag tror vi hade det många gånger bättre än du på din \"kryssning\" till Kavalla. Välkommen med goda ord när du känner för det!!!

Välkommen hem till vårliga skåne, som tur är så är vi olika och opplever saker o ting därefter, jag hade inte \"överlevt\" turen ni gjort. Men därmed inget ringaktande sagt om er opplevelse av er resa, det är bara min reflektion av det sättet att resa på. Jag har det bra när jag är ute o reser på mitt vis, och det är huvudsaken ju, att man har det bra på sitt vis.

Fina bilder förresten :-)

 kram på dig torparn :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Trevigt och få höra och se  bilder från  er kryssning  :bom:  Vilken lyxbåt :drunken: Väntar med spänning på fortsättningen :bom:

Välkomna hem också förstås :bom:

Riitta

Liv

Flotte bilder,og fint å følge med dere på turen.
Jeg syns det er koselig at du deler dette med oss, og er personlig i din fortelling.  

Takk skal du ha. :flower:

-POE-

Lyx, läder och lasagne, läckert!

Och båten ser ju ändå ut som en båt och inte som den här
\"flytande stadsdelen\" som min släkting var 2:e maskinist på.
(Och yttrade de bevingade: -fan, vad jag är less på västindien!)

//PO
//PO

ROLLE

Har hört att man kan få nog av \"beluga\" kaviar också ? Men det lär man ej få mera, allt har sin tid också Sovjetmaten ?

Barbro

Flotte bilder,Bengalow..herlig med historier til bildene også :flower: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Ole

Nydelige bilder og interessante kommentarer! Det ser ut som dere har hatt en utmerket tur!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...