Logg inn med Facebook eller Google!

Varför resa till Parga ?

Started by Tommy, 10. Mar 07, 14:08:53

Previous topic - Next topic

Tommy

Jag upptäckte Parga första gången sommaren 2003, och det finns säkert dom på detta forumet som vart där innan jag fick ändan ur vagnen o tog mig dit.

Själv hade jag kastat mina blickar mot fastlandet tidigare somrar då jag semestrat på Lefkas, men på något sätt kändes det för stort att vistas på något annat än en ö som känns mer greppbar under den begränsade tid man vanligtvis har till sitt förfogande på en semester-resa.

Men 2003 blev det av. Jag reste dit på en 2 veckors charter och föll pladask direkt för den lilla \"staden\".


Parga har ca 2500 fasta invånare och grundlades någon gång på 1300-talet, intrycket av medeltida stad lever kvar i bebyggelsen o bland backiga vindlande gränder. Parga var under större delen av den Osmanska ockupationen under venetianskt styre o beskydd, spåren av det finns kvar idag, främst genom den gamla venetianska borgen som tronar över Parga från sitt klippfäste. Men det italienska inflytandet märks också i bebyggelsen i övrigt, genom arkitektur o färgsättning på husen.
Idag märks också närheten till Italien genom att en stor del italienare reser dit på semester.

Utsikt från en Ouzeria


Runtom Parga finns mycket olivlundar som bidrar till känslan av att här är allt inbäddat i en prålande grönska.


Befolkningen har tidigare mest livnärt sig på jordbruk och fiske, idag är vi turister till stor del huvudnäringen (huvudrätten :lol: ).
Vilket bl.a medför att det är gott om boende för mig som semesterfirare att välja bland, o alltså enkelt att hitta boende på egen hand. Vilket jag gjort både 2004 o 2005, o i juni lätt hittat en studio inne i byn för ca 20-25 euro/dygn. Kanske priserna stigit något, men tror det kan löna sig att boka flygstol o hitta boende på egen hand, i vart fall om man tänkt stanna en längre tid.

Bad och stränder är det gott om, inne i själva byn finns Krioneri- och piso Krioneristränderna, som är helt okey ifall man inte störs av att det kan bli trångt o det inte är särskilt ostört.

Krioneristranden en dag när det stormade


Valtosstranden, som ligger bakom klippan med den venetianska fästningen, är en lite större strand o längst bort i ena änden av den ligger en småbåtshamn där gästande segelbåtar kan lägga till.

 Lichnos är en annan större strand som bjuder på mer upplevelse av natur o lugn.

Tröttnar man på Pargas stränder, finns längs kusten ner mot Preveza ett antal stränder där man garanterat lätt kan hitta plats för sig själv.
Stranden i Ligia


Vill man istället färdas norrut från Parga finns det opp mot Igomenitsa också ett antal stränder o andra mindre orter att besöka. Nedan för Perdika finns flera stränder av varierande storlek.


Vägbeskrivningar o lite annan mer eller mindre aktuell info finns på denna sidan:
http://www.perdikanet.gr/eng.htm

En bit längre norrut ligger Sivota, med en egen liten arkipelag utanför, där kan man hyra små motorbåtar o på egen hand ge sig ut bland böljorna, kanske ha med en pic-nic korg, bada, sola o snorkla o slappa på någon liten strand.


Både Perdika o Sivota ligger på moppe avstånd från Parga, annars finns t.ex också bussförbindelse ett par gånger om dagen i vardera riktning. Och man färdas genom ett härligt vackert kustlandskap.


 Parga passar också mycket bra som utgångsponkt för utflykter inåt landet, och alla sevärdheter som finns inom räckhåll. Ett alldeles förträffligt resmål för den som är nyfiken på, och vill utforska denna delen av fastlandet. Lätt-tillgängligt och bekvämt för den som föredrar charter.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Livsnyteren

Ja at jeg en gang skal til Parga ,det er helt sikkert :grin: Der syns jeg det ser fint ut må jeg si :grin:

Unni

Takk Tommy det var flott!
Jeg gleder meg sånn til jeg skal dit  :mrgreen:
Jeg drar dit i mai!!
                          *

bipbap

Det er vakkert i Parga, ingen tvil om det. Nå er det 14 år siden jeg var der, så jeg lurer litt på hvor mye den lille byen har forandret seg. Tror det har vært ganske kraftig utbygging. Men en liten perle er det nok likevel  :smile:

Tommy

Tack för respons på mitt lilla ( ny-gamla ) reklam-inlägg om Parga, det är verkligen en pärla värd att besöka, så du har något dejligt att se fram emot Unni :smile: .
Till Arlitos; DEN SOM VÄNTAR PÅ NÅT GOTT VÄNTAR ALDRI FÖR LÄNGE :wink:
Säkert har det förändrats mycket på 14 år eller när det nu var du var där, Bipbap. Det har skett märkbara förändringar bara under den tid som förflutit sedan jag var där första gången, men nog tror jag du känner igen dig. Men det finns bara ett sätt för dig att ta reda på det, res dit igen  :smile:  :wink:

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bipbap

Jeg kjenner meg nok helt klart igjen Tommy. Jeg tror nok det er en av de vakreste små byer jeg har sett. Du skal ikke se bort ifra at jeg havner dit en tur igjen   :smile:

Ingrid

Ja Parga er en veldig trivelig by, du kan virkelig glede deg, Unni.  Og så reiser du dit før den store turiststrømmen kommer, og det kan jo være smart  :wink: .
Men hvilken strand er det som er på det siste bildet ditt, Tommy? Kan ikke si jeg kjenner meg igjen her.   :???:

Tommy

Quote from: \"Ingrid\"Ja Parga er en veldig trivelig by, du kan virkelig glede deg, Unni.  Og så reiser du dit før den store turiststrømmen kommer, og det kan jo være smart  :wink: .
Men hvilken strand er det som er på det siste bildet ditt, Tommy? Kan ikke si jeg kjenner meg igjen her.   :???:

Naej, dit kom ni er nog ikke när ni var i Parga, Ingrid. Stranden heter Karavostasi och ligger en bit norrut längs kusten, nedanför en by som heter Perdika. Den och andra pärlor ni ikke opptäckt i Parga-trakten får ni se annan gång ni kommer er dit  :wink:   :grin:



 :smile: Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ingrid

Det kan du være sikker på. Parga frister virkelig til et nytt besøk.  :smile:

Unni

Quote from: \"Ingrid\"Ja Parga er en veldig trivelig by, du kan virkelig glede deg, Unni.  Og så reiser du dit før den store turiststrømmen kommer, og det kan jo være smart  :wink: .
 
Nettopp det tenkte vi også :cool:

Tommy det var en fin strand!
Du vet ikke om en litt mindre en vel? Drømmen er å finne en for seg selv :wink:

Jeg er litt innstilt på å leige scooter der nede så får vi sett oss litt omkring. Jeg har scooter hjemme men på fremmede veier er jeg ei skikkelig pyse :roll:

Epicuristen

Quote from: \"Unni\"
Quote from: \"Ingrid\"Ja Parga er en veldig trivelig by, du kan virkelig glede deg, Unni.  Og så reiser du dit før den store turiststrømmen kommer, og det kan jo være smart  :wink: .
 
Nettopp det tenkte vi også :cool:

Tommy det var en fin strand!
Du vet ikke om en litt mindre en vel? Drømmen er å finne en for seg selv :wink:

Jeg er litt innstilt på å leige scooter der nede så får vi sett oss litt omkring. Jeg har scooter hjemme men på fremmede veier er jeg ei skikkelig pyse :roll:

Om du bare gir gass og dropper hjelmen ser du innfødt ut... :wink:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Tommy

Quote from: \"Unni\"
Quote from: \"Ingrid\"Ja Parga er en veldig trivelig by, du kan virkelig glede deg, Unni.  Og så reiser du dit før den store turiststrømmen kommer, og det kan jo være smart  :wink: .
 
Nettopp det tenkte vi også :cool:

Tommy det var en fin strand!
Du vet ikke om en litt mindre en vel? Drømmen er å finne en for seg selv :wink:

Jeg er litt innstilt på å leige scooter der nede så får vi sett oss litt omkring. Jeg har scooter hjemme men på fremmede veier er jeg ei skikkelig pyse :roll:

Mindre, o lite mer undanskymd är den här godbiten, Spartilla är namnet på denna lilla strand. Den är inte svår att ta sig till promenerandes, eller ni kan säkert be någon av badbåts-skepparna som kör till Sarakiniko stanna till där o be om att få bli opp-plockade när båten kör tillbaks till Parga.

 
Om du vill kan jag sända lite mer tips per PM innan ni drar iväg. Oroa dig ikke för scooter-körningen, vägarna är som gjorda för scootrar, o trafiken inte särskilt intensiv i övrigt, så det kommer gå hur fint som helst   :smile:

 :smile: Tommy ( ikke auktoriserad Parga-guide  :wink: )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...