Logg inn med Facebook eller Google!

Skrive en bok om Kreta i første omgang

Started by Heidrun, 19. Nov 08, 15:32:23

Previous topic - Next topic

Anders

Hadde i grunnen ikke tenkt å si noe til denne tråden, men nå har den styrt litt av syns jeg(?)
Tråden/spørsmålet hadde vel gyldighet?

\"for every colour painted, a thousand must be thought. for every letter printed, another comes to naught\".

Jeg vet ikke hvem som sa dette, men har lest det et eller annet sted. Syns det passet.

Hvorvidt en slik bok skrives om Kreta eller noe annet sted i Hellas, eller Aruba eller Røros eller baksiden av noens medalje... det vil kreve uhorvelig mye av tid og engasjement og ulønnet innsats.

Jeg synes å lese av dine tanker om \"u-unngåeligheten\" i tingenes utvikling at mye av din fargelegging og ordbruk i en slik bok allerede er gitt. Vil den da være interessant for andre?

Tanken din er god, hvis målet ditt er å beskrive virkeligheten for de \"genuint\" interesserte (hvem nå enn det måtte være). Men da vil jeg i så fall anbefale å gjøre det via internet, der oppdateringer og korreksjoner og nye innspill kan skje \"over-night\". For det vil det GARANTERT bli behov for. Hvis ikke havner du i \"rondellen\" utenfor bokhandleren (sammen med 2008-utgaven av Frommer og Fodor og Ferieguiden), og INGEN reisende stopper der...

Personlig? Nei... jeg synes ikke det er noen god idé. Men hvis du kan få det til, og motbevise meg, så vil jeg applaudere. Uten dermed sagt at jeg vil lese det ferdige produktet. For jeg tror ikke det vil interessere meg. Som fast Hellas-reisende vil jeg antagelig se på et slikt produkt som et tillegg/vedheng til en byrå-katalog (\"look mummy, they even got McDonalds over here!\", som den lille japanske jenten sa da hun steg av flyet i LA 1952 :-) )

Gran Canaria-tilstander i Hellas, med ferieklubber og onsdagstreff og \"her-får-du-brunost-til-kneipp\'en\" kommer garantert ikke til å skje i noe særlig omfang. Muligens med noen hundre nordmenn i høyeste sesongen, men i Hellas betyr det midtsommers. Ferieklubbende syden-nordmenn trives best i slike miljøer vinterstid, når de kan hutre seg sammen og være enige om at hjemme er det sikkert helt jævlig nå, og for en stakket stund glemme at de EGENTLIG ønsker seg snørike, stjerneklare, vindstille julaftener, med Leif B. Lillegaard og Mahailia Jackson og Kongen som taler og mor sine krumkaker og sportskavalkader der John Arne Riise sine \"føkk-ett-eller-annet\" blir enda morsommere over konjakken.

Nei, bare innrøm det... de fleste av oss reiser for varmen og det gode liv. Begge deler finnes i fullt monn i Hellas... en eller annen del av året. Da vil jeg gjerne oppleve det. Og jeg har heftige drømmer om å være forumets \"utspente\" medarbeider på Naxos i januar. Men å tjene på det? Kunne leve av det? Forget it, baby. Won\'t happen.

Så sånn var det...

Liv

Mange \'\'vettuge\'\' tanker Anders.


Men tilbake til boka du ønsker å skrive Heidrun.

(Jeg har dessverre sporet av tråden din.)

Jeg har enda ikke fått helt forståelsen hvorfor du vil skrive boka og hvordan du tenker deg den.
Skulle det bare være for norsk/skandinaviske lesere?!

Hva er det du tenker at du kan bidra med som er nytt supplement til det allerede eksistrende boktilbudet som fins om Kreta. For det fins et enormt tilbud av bøker, publikasjoner, DVD\' er. Du vil kanskje si at det foreligger ikke mye på norsk, og det har du helt rett i.Noe er trykket på svensk, men det meste er på engelsk.
Mange flotte bokhandlere i bl.a. Rethymnon. Det fins mange greske online butikker som selger bøker av greske forfattere oversatt til engelsk, og bøker om Hellas, deriblant Kreta på engelsk.

Lykke til i hvertfall.  :-)

Heidrun

Når det gjelder boka som jeg har tenkt å lage hvis jeg får muligheten, så vil dette mere være et billedlig oppslagsverk med forklaringer om hva det blir gjort på de og de stedene. Et lite eksempel. En person sitter enten her hjemme eller på Kreta. Han eller hun vil gjerne dra til et lite lokalt sted ifjellene hvor det lages vin. Han eller hun titter i boka og ser. Ja der kan vi dra.
En som har tenkt seg til et lite sted som ikke har noe som helst turisme. Han eller hun ser i boka og finner ut at dette stedet kunne vært verdt å prøve.
Tilbake til det med en norsk klubb på kreta. Den kommer aldri til å bli slik som det finnes på gran canaria. Der er alt sentrert rundt Arquiniguin. Kreta er såpass mye større at dette ikke kan bli like galt der
Yamas til livet og til

Tjorven

Sorry, jeg klarer ikke å holde kjeft jeg heller, Heidrun.
Syns Anders\' innlegg var supert, og er så enig med både han og Liv.
Du skriver at du kan tenke deg en norsk klubb på Kreta, men IKKE der du selv ønsker å bo!!! Men det er altså greit å prakke noe sånt på andre? Og videre: \"Kreta er så stort at det aldri vil bli like galt der\" (som på Kanariøyene) Skulle det være beroligende?

Vær så snill, dropp den klubb-greia. Vi drar til Hellas for å oppleve det greske, ikke for å gumle knekkebrød med brunost sammen med nordmenn som ikke klarer seg uten \"det norske\"

Men å lage ei bok med masse fine Kretabilder, det syns jeg er en bra ide. Lykke til.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Liv

Jeg griper fatt i tittelen på tråden din; \'\'Skrive en bok om Kreta i første omgang\'\'.

Hva kommer i andre omgang? ;-)

Anders

Men nå syns jeg nesten synd på heidrun... det er ikke meningen å rakke ned på dine planer og ønsker og drømmer.
Men det er et veldig langt lerret å bleke, det du snakker om (og der er mange som har bleket det før deg). Kan du komme opp med en særdeles original og informativ beskrivelse av steder og folk, så vil det være spennende å lese.
Du har jo valgt deg det mest vanskelige utgangspunktet også... Kreta er vel nærmest for et \"eget\" land å regne ? Stort og omfattende og mange-fasettert. Sikkert derfor den er så populær som ferieøy, også. Tror kanskje det var den biten om det å lage klubb som sendte bustene sky-rocketing her på forumet...

marjana

Det er mange bøker om Kreta, de blir fort utdatert, og de fleste er \"smør på flesk\", som helst bør være gratis.
Tror det er vanskelig å konkurrere på bokmarkedet med så mange spesialiserte bøker som feks. turstier og fotografier av Kreta. Da må det være noe helt utenom det vanlige, særlig fotografisk.

Jeg vil også tro at godt innarbeidede bøker/oppslagsverk som utgis årlig som for eksempel Lonely Planet vil kjøpes billig av i hvertfall den yngre garde.

Sikkert morsomt å lage en bok om Kreta, men å få utgitt den på et forlag for å tjene penger er nok et skudd i blinde. Og ikke minst hvis den kun er på norsk.
Glika i zoi

Ninette

Det vil helt sikkert være spennende å gå i gang med et bokprosjekt om Kreta, men jeg vet at det er et lang lerret å bleke dersom du ønsker å ha et seriøst forlag i ryggen.

En bok om Kreta må ha en grunnide/budskap som etterspørres av potensielle leserne. Og dette budskapet må ikke være det samme som du kan finne i de kjente reiseguidene som Lonley Planet og Rough Guide.

Lag en skisse/disposisjon for boken, og skriv et par kapitler og lever dette inn til de forlagene du anser for interessante. Du vil snart få tilbakemelding om prosjektet ditt er noe å jobbe videre med. Mange opplever dessverre å bli refusert.

Det vil også være en fordel å lære gresk før du går i gang. Skal du få tilgang til informasjon om hva som skjer i disse små fjellandsbyene du snakker om, må du kunne kommunisere på gresk. Jeg har reist mye rundt på Kreta, og min erfaring er at engelskkunnskapene er nærmest fraværende når du beveger deg bort fra kysten / turiststedene.

Jeg ønsker deg lykke til med bokprosjektet, og jeg håper at dette blir et altoppslukende prosjekt som gjør at du ikke får tid til å jobbe med \"Norskeklubben på Kreta\".
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

marjana

Quote from: \"Ninette\"Det vil helt sikkert være spennende å gå i gang med et bokprosjekt om Kreta, men jeg vet at det er et lang lerret å bleke dersom du ønsker å ha et seriøst forlag i ryggen.

En bok om Kreta må ha en grunnide/budskap som etterspørres av potensielle leserne. Og dette budskapet må ikke være det samme som du kan finne i de kjente reiseguidene som Lonley Planet og Rough Guide.

Lag en skisse/disposisjon for boken, og skriv et par kapitler og lever dette inn til de forlagene du anser for interessante. Du vil snart få tilbakemelding om prosjektet ditt er noe å jobbe videre med. Mange opplever dessverre å bli refusert.

Det vil også være en fordel å lære gresk før du går i gang. Skal du få tilgang til informasjon om hva som skjer i disse små fjellandsbyene du snakker om, må du kunne kommunisere på gresk. Jeg har reist mye rundt på Kreta, og min erfaring er at engelskkunnskapene er nærmest fraværende når du beveger deg bort fra kysten / turiststedene.

Jeg ønsker deg lykke til med bokprosjektet, og jeg håper at dette blir et altoppslukende prosjekt som gjør at du ikke får tid til å jobbe med \"Norskeklubben på Kreta\".

Jeg ønsker deg lykke til med bokprosjektet, og jeg håper at dette blir et altoppslukende prosjekt som gjør at du ikke får tid til å jobbe med \"Norskeklubben på Kreta\".

Klare svar her Heidrun:
Skriv i vei, men du bør gå den lange veien selv på Kreta, spør de som bor der før du tar bilder av dem for ditt formål.
Glika i zoi

polyanna

Quote from: \"Anders\".. det er ikke meningen å rakke ned på dine planer og ønsker og drømmer.
... Tror kanskje det var den biten om det å lage klubb som sendte bustene sky-rocketing her på forumet...

Å lufte tanker, våge å hive seg frempå, kan føre til at en stiller seg selv lagelig til for hugg. Som her.

Kanskje er det noe med at alle vil forsvare sitt revir, da kommer gjerne klørne frem.

marjana

Klør og klør. Det er et diskusjonsforum, og her får vi sagt det vi mener.
Glika i zoi

Sjøløve

Jeg har vært uten internett ei ukes tid og har ikke fått lest gjennom denne diskusjonen før nå.   Føler litt for å komme med et par betraktninger.    Jeg sitter igjen med en følelse av at Heidrun taler litt med to tunger her når det gjelder å starte en skandinavisk klubb på Kreta.
Det høres for meg ut som om du både er for en slik klubb, og samtidig skeptisk til det samme.

Først så sier du at du ønsker å starte en norsk/skandinavisk klubb på Kreta, noe i likhet av det som finnes på Kanariøyene.
I et senere innlegg sier du at du dessverre er redd for at en slik klubb blir en realitet med tiden.
Og til slutt sier du at en norsk klubb på Kreta aldri kommer til å bli slik som det finnes på Gran Canaria.
Men var det ikke en slik klubb du ville starte, da ?  

Jeg ser ikke helt poenget med å starte en norsk/skandinavisk klubb hvis du samtidig er redd for at det blir en realitet med tiden ??

Jeg har overhodet ikke nok kjennskap til Kreta til å kunne si om det er behov eller ikke for en slik klubb.  Men andre som kjenner Kreta godt har jo uttalt seg i denne diskusjonen, og ut fra det leser jeg at dette kan det ikke være behov for på ei øy som Kreta.
Jeg vet heller ikke hvor mange nordmenn som oppholder seg på Kreta over lengre tid - det er kanskje denne kategorien klubben er ment å skulle være for ?
Vi andre, som drar til Kreta (eller andre steder i Hellas for den saks skyld) noen korte ferieuker hvert år, må vel kunne klare oss uten skandinavisk påvirkning mens vi er i utlendighet ?

Ang. bokprosjektet ønsker jeg lykke til - men vil anta at det blir en lang vei å gå før det kan bli en realitet.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...