Logg inn med Facebook eller Google!

Skrive en bok om Kreta i første omgang

Started by Heidrun, 19. Nov 08, 15:32:23

Previous topic - Next topic

Liv

Et lite apropos;

Fornorske verden klarer ikke vi nordmenn. Vi er ca 4.5 mill i Norge.Nesten 5 mill som er av norsk avstamning, som kaller seg norske i USA. Og de er noe av det norskeste man kan tenke seg. ;-)

Hvor mange norske det er i Hellas og på Kreta vet jeg ikke.

Liv

Quote from: \"polyanna\"...... en klubb/opplysningssenter, sånt finnes andre steder/land, og utgjør nok et behov.  

Ikke akkurat klubb/opplysningssenter.Men i Athen er det norsk ambasade , norsk forening med medlemsavisen \'\'Vikingnytt\'\', og skandinavisk kirke. Også norsk institutt.

  http://www.norskforening.net/

polyanna

Quote from: \"Liv\"Et lite apropos;

Fornorske verden klarer ikke vi nordmenn. Vi er ca 4.5 mill i Norge.Nesten 5 mill som er av norsk avstamning, som kaller seg norske i USA. Og de er noe av det norskeste man kan tenke seg. ;-)

Hvor mange norske det er i Hellas og på Kreta vet jeg ikke.
QuoteTrolig lite sannsynlig at vi klarer å fornorske verden. Men det er vel heller ikke Heidruns hensikt, om jeg forstår ham rett. Dessuten, å sammenligne med nordmenn som i sin tid innvandret til Amerika, er vel ikke realistisk. Den gangen - tror det var minst 50 % av befolkningen som emigrerte. Og det var oftest de fattige, ubemidlede, uten livsgrunnlag i hjemlandet. Nå er det jo annerledes. Tvertimot er det de med ekstra midler som forflytter seg for lengre perioder.

Liv

Svaret mitt var en replikk til Bengalows,men ettersom jeg glemte ser jeg og sitere han, så ble det stående litt slik for seg selv,uten helt den egentlige meningen med det.

marjana

Går det ikke stort sett helt av seg selv å møte andre \"heimbygdinger\" og de få nordmenn som finnes rundt om hvor enn man er i Hellas? Alle vet jo stort sett alt om alle uansett.

De grekerne som vet at jeg er norsk kommer gjerne gledesstålende trekkende på noen norske bort til meg og sier: \"Se hva jeg fant! Er det ikke fint! De er også norske\". Og da må jeg være høflig og hyggelig selv om jeg ikke er interessert i å møte tilfeldige folk bare fordi de er norske.
Slitsomt synes jeg.

Erfaringsmessig så finner utlendinger hverandre på små steder, og utveksler erfaringer og relevant informasjon om det meste.
En A-Å-bok blir så alfor fort utdater også.

Og som Liv sier, så er det meste å finne på Internet.

Ikke for å motet fra deg, altså, men den boken ser jeg ikke helt funksjon og nytte av.
Glika i zoi

Heidrun

marjana. Denne boken kommer like mye være et fotografisk bok om kreta. Om den blir utdatert får evt tiden vise. Tviler sterkt på om f.eks beskrivelser av byer/tettsteder som Panormos vil være utdatert. Kommer ikke til å gå inn på anbefalinger av restauranter etc. Men hvis noen lurer på Latsida, så kan man gå inn og se hva som er skrevet om latsida. Hvis dette går i orden, så kommer jeg til å få tesstedenes egne innbyggere fortelle om hva de driver med på dette stedet.
Når det gjelder det med en norsk/skandinavisk klubb på kreta. Så er jeg desverre redd for at dette vil bli en realitet med tiden. Det skal vanskelig til å tro at nordmenn bosatt på de greske øyer vil være forskjellige fra nordmenn bosatt på kanarieøyene. Da gjelder det å lage en Norsk/skandinavisk klubb på den rette måten fra begynnelsen av
Yamas til livet og til

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Når det gjelder det med en norsk/skandinavisk klubb på kreta. Så er jeg desverre redd for at dette vil bli en realitet med tiden. Det skal vanskelig til å tro at nordmenn bosatt på de greske øyer vil være forskjellige fra nordmenn bosatt på kanarieøyene.

Her tør jeg påstå at du tar feil.
De fleste som er i Hellas over tid er tiltrukket av det genuine greske.

Hvorfor har du Panormos som et eksempel her?
Har du noen planer for Panormos? Vet du har skrevet før at du lurer på å kjøpe deg leilighet der.

Der er det ikke noe norsk eller skandinavisk miljø,selv om det foreløpig er noen norske som har kjøpt seg leiligheter i et leilighetskompleks i utkanten av landsbyen og driver med utleie, (det er ikke oss).
Landsbyen i seg selv er ikke videre begeistret for denne utbyggingen, og er livredd for at \'\'ghettoer\'\' skal oppstå. De ønsker landsbyen skal bestå som den er, den er allerede en god del utbygd, og folk håper den forblir sånn. Landsbyen har i underkant av 300 faste innb. Så det sier seg selv at norske klubber vil dominere for sterkt.Hvis man ønsker å slå seg ned på slike små steder,så har man en god sjanse til å bli kjent med de som bor der, og ta del i den greske hverdagen som den er, samt det greske livet med dens tradisjoner, høytider etc.

Årsaken til at jeg forsvarer slike små steder,som f.eks Panormos er at jeg har mine interesser i at den forblir som den er. Dra gjerne på besøk,men ikke prøv å forandre slike steder. For å bli litt personlig Heidrun, så er Panormos min svigermors landsby. Hun syns det var veldig allrigt at det kom turister og viste interesse for stedet, og at de viste interesse for det som var spesielt for landsbyen, og prøvde å få kontakt med de som bodde der.Men hun likte ikke utviklingen hun så andre steder, og ønsket sterkt at Panormos fikk bli kretisk. Foreløpig er jeg der bare 1-2 ganger i året, etterhvert blir det mer. Tar gjerne en kopp kaffe med deg på kafenion eller en middag på et av stedets mange bra restauranter.Men å treffe deg der eller andre steder i en norsk klubb gjør jeg ikke. ;-) Da får jeg heller bli oppfattet som sær. :-)

Heidrun

Liv.
Jeg skjønner godt ditt inderlige forsvar av det greske. Panormos har jeg bare vært i 2 ganger. Har absolutt ingen planer om å lage en koloni der. Men å tro at det aldri vil bli utbygging der er å leve i villfarelse.  Kanskje denne boka faktisk kan gjøre at de som vil bosette seg på Kreta spres rundt om på Kreta og ikke rundt og i Chania;Platanias;Rethymnon:panormos etc etc etc. Jeg kunne heller ikke tenkt meg en norsk koloni der jeg vil bosette meg. Men å ha f.eks et lite lokale eller en samligs sted i Chania eller Rethymnon tror jeg ikke vil by på noen problemer.
Hvis vi tenker på Oslo f.eks. I begynnelsen så var vi livredde for alle Pakistanerne som kom til Norge og lagde gettoer på Grønland. I dag så omtaler vi dem som et positivt flerkulturelt innslag i storbyen.
Noe av poenget mitt er at hvis man lager denne klubben riktig fra første gang, så kan man lage denne klubben til et positivt innslag i det greske. Men jeg vil absolutt ikke lage noen getto. Men desverre kommer dette før eller siden på de fleste steder på Kreta
Yamas til livet og til

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Liv.
Jeg skjønner godt ditt inderlige forsvar av det greske. Panormos har jeg bare vært i 2 ganger. Har absolutt ingen planer om å lage en koloni der. Men å tro at det aldri vil bli utbygging der er å leve i villfarelse.  


Det var betryggende å høre. :-)

Men utbygging har det allerede vært.Det er derfor man er så opptatt av å bremse nå.Hvis du så deg rundt omkring, så så du halvferdige prosjekter både her og der. Noen har stått i flere år nå. Det var en tid da \'\'alle\'\' skulle bygge ut der,og fortsatt er noen store utbyggere på banen. F.eks. Kreta eiendom,Global homes. Men noen har stoppet opp pga manglende kapital, og noen så at prosjektet var for stort og for mange for det lille stedet. De store utbyggerne er ikke lokale. Lokale er i besittelse av små hoteller og lelighetshoteller inne i selve landsbyen.
Du så vel kanskje Grecotel Marine Club hotel (all inclusive) i utkanten av landsbyen? Et flott hotel og anlegg i seg selv,men som mange av de lokale syns er helt malplassert og unødvendig. Hotellet har i ett par år nå prøvd å kjøpe hele stranda bortenfor,men han som eier grunnen til den ene halvparten har strittet i mot. Halve standa er hotellets. Dette var i utgangspunktet ei flott strand som folk fra nærliggende landsbyer og fjelllandsbyene kom til for å bade. De tilbragte hele dagen der, spiste lunch på tavernaen der eller inne i landsbyen. Nå er den altså stort sett okkupert av hotellgjester som ikke legger igjen et øre på stranda verken til solsengutleieren eller tavernaen der,men haster seg tilbake til hotellet til lunch. Men nå sporer jeg visst av...

Frost

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Heidrun\"Liv.
Jeg skjønner godt ditt inderlige forsvar av det greske. Panormos har jeg bare vært i 2 ganger. Har absolutt ingen planer om å lage en koloni der. Men å tro at det aldri vil bli utbygging der er å leve i villfarelse.  


Du så vel kanskje Grecotel Marine Club hotel (all inclusive) i utkanten av landsbyen? Et flott hotel og anlegg i seg selv,men som mange av de lokale syns er helt malplassert og unødvendig. Hotellet har i ett par år nå prøvd å kjøpe hele stranda bortenfor,men han som eier grunnen til den ene halvparten har strittet i mot. Halve standa er hotellets. Dette var i utgangspunktet ei flott strand som folk fra nærliggende landsbyer og fjelllandsbyene kom til for å bade. De tilbragte hele dagen der, spiste lunch på tavernaen der eller inne i landsbyen. Nå er den altså stort sett okkupert av hotellgjester som ikke legger igjen et øre på stranda verken til solsengutleieren eller tavernaen der,men haster seg tilbake til hotellet til lunch. Men nå sporer jeg visst av...


Dette er virkelig tragisk, og turismen fra sin aller verste og styggeste side.
Det burde vært forbudt!

Skulle jeg kjøpt meg hus i Hellas ville iallefall ikke jeg hatt behov for en norsk klubb.

Liv

Quote from: \"Frost\"
Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Heidrun\"Liv.
Jeg skjønner godt ditt inderlige forsvar av det greske. Panormos har jeg bare vært i 2 ganger. Har absolutt ingen planer om å lage en koloni der. Men å tro at det aldri vil bli utbygging der er å leve i villfarelse.  


Du så vel kanskje Grecotel Marine Club hotel (all inclusive) i utkanten av landsbyen? Et flott hotel og anlegg i seg selv,men som mange av de lokale syns er helt malplassert og unødvendig. Hotellet har i ett par år nå prøvd å kjøpe hele stranda bortenfor,men han som eier grunnen til den ene halvparten har strittet i mot. Halve standa er hotellets. Dette var i utgangspunktet ei flott strand som folk fra nærliggende landsbyer og fjelllandsbyene kom til for å bade. De tilbragte hele dagen der, spiste lunch på tavernaen der eller inne i landsbyen. Nå er den altså stort sett okkupert av hotellgjester som ikke legger igjen eh enestet øre på stranda verken til solsengutleieren eller tavernaen der,men haster seg tilbake til hotellet til lunch. Men nå sporer jeg visst av...


Dette er virkelig tragisk, og turismen fra sin aller verste og styggeste side.
Det burde vært forbudt!

Skulle jeg kjøpt meg hus i Hellas ville iallefall ikke jeg hatt behov for en norsk klubb.

Godt å høre det er flere som tenker som meg. :-)

marjana

Det jeg ikke helt har skjønt er hvorfor man trenger en norsk klubb på Kreta, eller i Hellas i det hele tatt.
Vi har en norsk ambassade og sjømannskirke i Aten som er åpen for alle nordmenn, er ikke det klubb nok?
Ambassaden i Aten var forresten veldig kjappe og hjelpsomme da jeg sendte e-mail til dem om forskjellige juridiske spørsmål, oppholdstillatelse osv.

Og hva skal den norske klubben bidra med? Hva gjør man der?
Er det tenkt som et eget sted der folk, norske, kommer for å spise vafler og være norske? Er det en pensjonistklubb?
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...