Logg inn med Facebook eller Google!

Skrive en bok om Kreta i første omgang

Started by Heidrun, 19. Nov 08, 15:32:23

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei og lenge siden sist.
Sitter her med en mulig liten drøm som kanskje vil være vanskelig å gjennomføre.
Nemlig det å lage en annerledes bok om Kreta og andre Greske øyer hvis dette skulle bli lønnsomt i lengden.
Tanken er å reise til Kreta og dra øya rundt og ta bilder Vår,Sommer,Høst og vinter. Besøke steder, små som store og fortelle litt mere om hva de livnærer seg av på det stedet og om stedet generelt. Fortelle om dette er en typisk ferieby eller om man kan gjøre noe der om vinteren. Om stedet er dødt på vinteren etc.
Rett og slett lage et lite leksikon om steder som mennesker f.eks kan  finne ut om dette kan være stedet å slå seg ned på når man går inn i alderdommen. Eller om dette er stedet man kan finne på å feriere på uansett alder.
Rett og slett en A-Å bok om kreta med masse bilder.
Hvem vet. Kanskje jeg med tiden lager  ( hold dere fast nå ) en norsk/skandinavisk klubb på Kreta. Noe lik det som finnes på Kanarieøyene
Ikke bli skremt nå, men mange mennesker ønsker faktisk nærkontakt med sine egne landsmenn hvis man slår seg ned et sted  :cheers:
Yamas til livet og til

Liv

Den dagen det blir norsk-skandinavisk klubb i \'\'min\'\' kretiske landsby, så drar jeg derfra. ;-)

Det fins en svensk klubb som jeg vet møtes en del på Svea konditori i Rethymnon.
Britene har dannet flere klubber, det er britiske nettsider om livet på Kreta. Det er også utgitt publikasjoner på engelsk, bl.a. \'\'Living on Crete\'\' .

Jeg skjønner ditt behov for å kunne ha lyst til å utgi en bok.
Men jeg håper at Kreta forblir kretisk, og ikke blir et nytt \'\'norsk\'\' Spania eller Kanariøyene med norske ghettoer. Jeg har oppfattet det slik at de fleste norske som slår seg ned på Kreta i lengre tid om gangen, ønsker det kretiske,i  hvertfall de jeg har snakket med, og ikke er så interessert i å danne norske klubber etc.

Du har rett i at mange norske i utlandet ønsker kontakt med norske,men de tror jeg nødvendigvis ikke velger Kreta.

Ellers er det som du sier lenge siden du har vært aktiv på forumet. Hvor ble det foresten av deg og fruen på forumtreffet,dere var jo påmeldt.

Heidrun

Sykdom hindret dette møtet. Ønsker absolutt inget getto av norske turister. Men mer et samlingsted for nordmenn,svensker og dansker på det greske livets premisser. Samtidig så vet jeg at det absolutt er behov for et lite samlingsted på Kreta for oss fra norden. Gjerne mer et opplysningsenter for den som trenger hjelp etc
Yamas til livet og til

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Sykdom hindret dette møtet. Ønsker absolutt inget getto av norske turister. Men mer et samlingsted for nordmenn,svensker og dansker på det greske livets premisser. Samtidig så vet jeg at det absolutt er behov for et lite samlingsted på Kreta for oss fra norden. Gjerne mer et opplysningsenter for den som trenger hjelp etc

Et sånt samlingssted blir aldri på det greske livets premisser. ;-)

I hvilke områder tenker du at et slikt samlingsted skulle finne sted?
Jeg blir også nysgjerig hvor mange du har snakket med som ønsker seg dette,siden du sier det er absolutt et behov?!
Jeg er f.eks ikke spurt., og ingen jeg har snakket med ønsker dette.....og jeg har nok vært mer på Kreta enn deg. ;-)

bengalow

Hördu Liv, nu är du allt lite ensidig!! Vilken nytta gör GNK i Norge? Är det ett ghetto för greker i förskingringen? Är det på normännens betingelser som detta fenomen uppstått?
Jag tror att skandinaver i Grekland har lika stort behov av att träffas som greker i Norge, eller är det så stor skillnad?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Quote from: \"bengalow\"Hördu Liv, nu är du allt lite ensidig!! Vilken nytta gör GNK i Norge? Är det ett ghetto för greker i förskingringen? Är det på normännens betingelser som detta fenomen uppstått?
Jag tror att skandinaver i Grekland har lika stort behov av att träffas som greker i Norge, eller är det så stor skillnad?

Vet du Bengalow...i GNK er det mest nordmenn. ;-)
Men tar poenget ditt. Det er vel ingen som samles mer i ghettoer enn grekere i utlendighet.

Men jeg vil heller være litt ensidig som du kaller det,enn å slippe til Kreta som et \'\'norskt Spania\'\'. ;-) Dette i bakgrunn at jeg har sett hvordan britene bygger opp nye \'\'britiske\'\' landsbyer på Kreta,det er blitt egne kolonier, som ønsker seg f.eks de samme butikker,puber,mat som er i England.

Jeg kan kun snakke for meg selv,men om Kreta blir fylt opp med norske butikker,kafeer,klubber etc, så er ikke det autentiske kretiske der for meg lenger.

bengalow

Jag förstår dig, Liv, men tanken på att Kreta blir ett \"Lille Norge\" kommer aldrig att inträffa, så där kan du vara lugn.
OM jag hade utvandrat, även för kortare tid under året, så hade det underlättat för mig att ha en \"klubb\" att diskutera nära och kära händelser med folk som vet vad det handlar om. I en annan tråd diskuterar vi \"systemskillnader\", och det är kanske inte lätt för en inföding att förstå vad vi pratar om, eftersom det är så olika. Men jag säger också, att skulle jag flytta dit, så är det just p.g.a. grekerna och deras \"filoxenia\"...de hade blivit mitt huvudsakliga umgänge - stackars dem!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Quote from: \"bengalow\"Jag förstår dig, Liv, men tanken på att Kreta blir ett \"Lille Norge\" kommer aldrig att inträffa, så där kan du vara lugn.OM jag hade utvandrat, även för kortare tid under året, så hade det underlättat för mig att ha en \"klubb\" att diskutera nära och kära händelser med folk som vet vad det handlar om. I en annan tråd diskuterar vi \"systemskillnader\", och det är kanske inte lätt för en inföding att förstå vad vi pratar om, eftersom det är så olika. Men jag säger också, att skulle jag flytta dit, så är det just p.g.a. grekerna och deras \"filoxenia\"...de hade blivit mitt huvudsakliga umgänge - stackars dem!!!

Det er allerede blitt noen \'\'oppkonstuerte\'\' norske steder gjennom norske utbyggere der. Så det er ikke helt uten grunn at jeg forsvarer og holder på mitt \'\' kretiske drømmested.\'\'

Skjønner godt behovet ditt for en \'\'klubb\'\' der man kan snakke sammen/diskutere som du sier. Jeg ser forskjell på det, og det som jeg er redd for,nemlig skandinaviske barer på hvert hjørne med \'\'tjo og hei\'\'.

Jeg tror ikke det blir noe \'\'stackars dem\'\' om du bosetter deg for kortere eller lengre tid på Kreta, jeg tror så absolutt du kommer til å bli  satt pris på med dine språkkunnskaper og enorme musikkkunnskaper, og sikkert mange andre kunnskaper om Hellas også . Jeg ser deg levende for meg sittende på en av \'\'kafenion\'\'ene ivrig diskuterende med kreterne. :-) Det er ikke en type som deg jeg er redd for skal dominere i negativ forstand. Det er de som på død og liv, må bevise for hele verden at norskt er best, og skråle på med sitt, og skal bare ha og gjøre alt på norsk måte jeg er skeptisk til i en \'\'ghetto.\'\'

Thera

Jeg føler ikke at jeg får til å formulere meg godt i det heletatt, men jeg rabler ned noe allikevel..

Hvorfor vil du lage en norsk/skandinavisk klubb på Kreta, Heidrun..?
Folk har så mange grunner til å ville flytte til utlandet. Og det er greit for meg.. Men når jeg hører om all fornorskingen av utenlandske steder mange bedriver, får jeg litt fnatt.

Jeg er blant de som vil (prøve ihvertfall i en periode å) bo i Hellas. På grunn av det greske. Jeg vil blant annet lære meg det greske språket. Og ta til meg greske matskikker istedet for å stappe brunost og fårikål ned i kofferten, sammen med typisk norske holdninger og tanker, før jeg drar. Jeg vil bli kjent med greske folk. Og andre fastboende. Jeg synes det er kjempekoslig å bli kjent med nye folk, samme hvor de kommer fra. Så hvis jeg hadde truffet en hyggelig norsk person eller to der, så hadde jeg ikke skygget unna altså..
Men jeg ville unngått å oppsøke eventuelle andre nordmenn og skandinaviske klubber på stedet hvor jeg hadde slått meg ned i Hellas.
Det hadde kræsjet helt med hva jeg ønsker å få ut av et opphold der! Selv om det av og til sikkert kunne føles godt og trygt å ha noen rundt seg som man kan snakke morsmålet sitt med.

Jeg syntes det allerede var altfor mye norske/skandinaviske greier i Platanias på Kreta, da jeg var der i mai..
Heldigvis skulle man ikke langt bort fra Platanias før man kunne se det mer ekte, herlige greske..

Vet ikke hvor mange skandinaver det er der utenfor sesongen jeg.. Men jeg kan ikke tenke meg at det finnes behov for sånne klubber der uansett.
Hvorfor skulle det?
Det finnes da vel allerede steder hvor man kan bli opplyst og få god informasjon om det man lurer på..
..Don`t dream your life, live your dreams..

bengalow

Jag tror du lider lite av den noja som medier skapar, Thera. Den förnorskning av världen som du förutser kommer aldrig att ske. Hur många miljoner norrmän finns det? Och hur många bor utlands? Och på hur många platser?
Jag läste en artiken i Aftenposten om \"Lille Sverige\" i Thailand - två familjer, säger TVÅ, och det är genast en tidningsartikel, de måtte vara fattigt med nyheter om man skall skriva något sådant. Det bor säkert 20 gånger fler norrmän i London än på Kreta, men hör man något om London som förnorskat??
Och så går det väldigt lätt att undvika norska barer var man än bor, t.o.m. på Kreta i Platanias om man inte vill delta.
Engelsmän däremot, har en integrationsovilja. Var de än finns i världen, så skall man utöva sina närmast religiösa sällskapsrutiner. Pub är obligatoriskt. Språket, nåväl, \"-då får vi lära dom(infödingarna) engelska!\". Ett naivt, självupptaget folk, som inte lär sig ett smack om omvärlden. När isen lade sig på Engelska kanalen så stod det i Londontidningarna \"-Europa isolerat!!\". Det är deras syn på omvärlden! Så därför hittar du dessa ghetton av engelska emigranter....dom har bäst av att umgås med sig själv.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Syns du fikk formulert deg veldig godt jeg.  :flower:

Deler mye av tankene dine .

Har selv bodd litt i utlandet.  Jeg bodde bl.a. 1 år i USA mens jeg gikk på universitet uten og treffe en nordmann eller snakke norsk, og klarte meg veldig bra. Følte ikke noe savn av norske eller noe norskt.Så på det som en spennende mulighet til å gjøre noe annerledes.Har også vært i flere perioder over tid i Hellas. Koselig om jeg traff på en nordmann en gang i blant,men ikke noe jeg oppsøkte.  Storkoser meg i det \'\'greske\'\'.

Jeg kom plutselig på nå, at i disse datatider så er det jo ikke noe problem å være norsk i utlandet. Man finner jo stort sett det man trenger på pc\'n.

Lykke til Thera om du havner i Hellas. Det hører  ikke hjemme i denne tråden,som er Heidruns sin tråd om å ville skrive bok.Men det hadde vært interessant å høre hvordan det går med Hellasplanene dine i en annen tråd.

Heidrun,beklager at jeg har gått litt utenom tråden din.
Jeg glemte også å skrive i det første innlegget ditt spørsmålet jeg hadde på tunga hvorfor du vil lage en norsk/skandinavisk klubb.

polyanna

Quote from: \"Heidrun\"Hei og lenge siden sist.
Sitter her med en mulig liten drøm som kanskje vil være vanskelig å gjennomføre.
Nemlig det å lage en annerledes bok om Kreta og andre Greske øyer hvis dette skulle bli lønnsomt i lengden.
Tanken er å reise til Kreta og dra øya rundt og ta bilder Vår,Sommer,Høst og vinter. Besøke steder, små som store og fortelle litt mere om hva de livnærer seg av på det stedet og om stedet generelt. Fortelle om dette er en typisk ferieby eller om man kan gjøre noe der om vinteren. Om stedet er dødt på vinteren etc.
Rett og slett lage et lite leksikon om steder som mennesker f.eks kan  finne ut om dette kan være stedet å slå seg ned på når man går inn i alderdommen. Eller om dette er stedet man kan finne på å feriere på uansett alder.
Rett og slett en A-Å bok om kreta med masse bilder.
Hvem vet. Kanskje jeg med tiden lager  ( hold dere fast nå ) en norsk/skandinavisk klubb på Kreta. Noe lik det som finnes på Kanarieøyene
Ikke bli skremt nå, men mange mennesker ønsker faktisk nærkontakt med sine egne landsmenn hvis man slår seg ned et sted  :cheers:
quote]

I utgangspunktet virker det som en god ide. Boken - den trenger du jo i så fall kontakter til, eks. litt feed-back fra aktuelle forlag på forhånd. Tar du kontakt ifht. konseptet, kan det hende du få gode råd.
Dernest, en klubb/opplysningssenter, sånt finnes andre steder/land, og utgjør nok et behov. Hvor stort behovet er på nettopp Kreta, har jeg ingen anelse om - men de fleste nasjonaliteter har tendens til å søke sammen i utlendighet. Så hvorfor ikke? Også her bør det være en del erfaring å trekke veksler på.

Vi ser jo hvordan det er både her i landet og i andre land - greske, italienske, tyrkiske, engelske osv. etablerer restauranter, klubber, spiller på sitt lands særpreg og mange får dette til. - Tror imidlertid det er viktig å innhente råd og prøve å høste av andres erfaringer her.  Kanskje det er et poeng å ta et skritt av gangen, ikke minst et prosjekt av gangen. Viktig å være nøktern, realistisk. - Lykke til med forarbeidet!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...