Logg inn med Facebook eller Google!

Magiske øyeblikk i Hellas

Started by fila, 21. Apr 13, 22:11:14

Previous topic - Next topic

fila

Vi besøkte Karpathos i 2007. Blir med oss på en tur rundt på denne vakre øya og besøk steder som Menetes, Arkassa, Amopi, Apella, Pyles, Potami, Lefkos, Mesochori og Agios Nicolaos.
Olymbos var så spesiell at den byen har fortjent sin egen video.


fila

Syv kilometer sør vest for den gamle byen Samos (dagens Pythagoreio), nær sjøen og nær byen Ireon, ligger Heraion, en av de viktigste helligdommene i det antikke Hellas.
Templet ble bygget nær munningen av elva Imvrasos , på litt ustabil grunn, fordi området var forbundet med tilbedelse av gudinnen Hera, som i følge myten ble født der.
Hera-tempel er det største greske tempelet noensinne bygget. Det første bygningene på stedet ble satt opp i det 8. århundret f.Kr, Det store templet ble bygget rundt år 570 f.Kr og stod i 30 år, da det ble ødelagt under et persisk raid, Den planlagte oppbyggingen ble det aldri noe av.



fila

Nisos Kalymnos ble bygget i Aten i 1988. Båten er på 389 dwt, 61,78 meter lang og 10 meter bred. Vi tok båten fra Pythagorion på Samos, via Agathonisi og Arkioi, til Patmos. Tureb\n tok 2 timer og 55 minutter. Har du lyst å bli med?


fila

I 2004 besøkte vi Stoupa i Peloponnes. Vi besøkte også flere av nabobyene. På denne gamle videofilmen får vi glimt fra Trachila, stranden i Agios Nikolaos, Thalames, Vyros Gorge, Exochori, Tseria, Kardamili og Milia. Videokvaliteten er preget av datidens utstyr.



fila

Omkring 1600-tallet var Skala en av de viktigste kommersielle havnene i Middelhavet med lagerbygninger og butikker. Etter arbeidstid gikk folk til sine hjem i Chora, der de var tryggere for piratene.
De første bolighusene i Skala ble bygget i begynnelsen av 1800-tallet og i 1972 ble den nåværende havnen bygd.
Skala er nå det mest befolket og besøkte stedet på Patmos og her finnes et utvalg av supermarkeder, gavebutikker, restauranter, hoteller, kafeer, barer og alt du forventer å finne.
Omtrent 200 meter fra havnen er ligger sandstranden Agios Theologos.



fila

Agios Pandelimona ligger i en høyde på 270 meter over havet, 7 km vest for Megalo Horio. Bygget mellom 1470 og 1480 og med en arkitektur som minner om en festning, er det omgitt av en kraftig steinmur med et tre-etasjes forsvarstårn på sørøstsiden. Kirken er korsformet med en kuppel. I kirken finnes tre-ikonostasen fra 1714, Pantokrators veggmalerier på kuppelen og maleri av maleren Grigorios fra Symi malt i 1776. I juli arrangeres en tre dager lang festival i klosteret med presentasjon av loka mat og dans. Da vi besøkte klosteret i 2008 var det bare en prest som bodde der.




fila

Stranden i Agia Anna på Naxos er en fortsettelse av stranden i Agios Prokopios. Plaka er igjen en fortsettelse av stranden i Agia Anna. Disse tre strendene er, av mange, regnet som noen av de beste på Naxos, kanskje også i hele Hellas. Det er en opplevelse å gå fra Agios Prokopios til Plaka, nye omgivelsene og kanskje en liten meze på Taverna O Manolis.



kaka

Jeg husker turen dit, ja (gikk fra byen). Tror kanskje jeg var innom O Manolis også :)
KariK

fila

Livadia er hovedhavnen på Tilos med sine 300 innbyggere. Livadia ligger på en fruktbar slette med grønne åser rundt, som et naturens amfiteater. Stranden er en steinstrand og vannet er krystallklart. Livadia er stor nok til at det finnes flere muligheter til å leie rom og til å nyte et godt måltid på en av tavernaene. Samtidig er Livadia liten nok til at den lokale kjøpmannen kjenner deg igjen og hilser når vi møtes ute på tur. Høyt over, på en steinete ås, ligger en av de mange borgruinene på Tilos. Vi bodde meget godt på Hotell Dream Island som ligger noen hundre meter fra sentrum, med bare et par skritt til stranden.


fila

Patmos i Dodekanesene er en viktig øy i Hellas' religiøse historie og et betydelig pilgrimssted for mange katolikker. Apokalypse-klosteret med sin hule hvor Johannes sies å ha skrevet Åpenbaringens bok og Johannesklosteret vitner om dette. Patmos har i tillegg mange fine strender som denne videoen viser.


fila

Panagia Damiotissa ligger i nærheten av Chalkio på Naxos. Det er en liten korskirke der man har funnet flere skulpturer fra det 11. århundre og fresker fra det 12. århundre. Det var vanskelig å finne opplysninger om denne kirken, så dersom noen har opplysninger, vær snill å legge de til i en kommentar.


fila

Nordvest for Pythagorion på Samos, i en høyde på 125 meter over havnivå ligger klosteret Panagia Spiliani eller Virgin of the Cave. Denne lille kirken er dedikert til presentasjonen av jomfru Maria og den er bygget inne i en stor grotte. I kirken finner vi et marmorikon av Jomfru Maria som regnes som mirakuløst.
I følge en legende ble ikonet stjålet av noen fremmede, og mens de losset fra båten, falt ikonet i havet og gikk i stykker. Etter lang tid kom delene tilbake til øya Samos og ikonet ble satt tilbake til sin opprinnelige stand. Arkeologer mener at selv i antikken var denne grotten et sted for tilbedelse, en del av et gammelt tempel som ble funnet der inne. Videre, i den bysantinske tiden, var denne grotten en kristen kirke. Klosteret Panagia Spiliani ligger på en høyde og gir en fantastisk utsikt til Pythagorion.


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...