Logg inn med Facebook eller Google!

Magiske øyeblikk i Hellas

Started by fila, 21. Apr 13, 22:11:14

Previous topic - Next topic

fila

Rina ligger 11 kilometer nordøst for Pothia og er den pittoreske havnen i landsbyen Vathys på Kalymnos. Rina ligger i en smal bukt som minner om en liten fjord. Høye og bratte klipper dominerer på begge sider av havnen. I Rina er det også mange tavernaer, kjent for sin ferske sjømat.


fila

Lesvos (Mytilini)er en av de nordøstlige egeiske øyene og ligger nær det tyrkiske fastlandet.
Naboøyene er Chios i sør og Limnos i nord, begge på litt avstand. Lesvos er den tredje største av de greske øyene, men har fortsatt en tradisjonell atmosfære.
Produksjonen av olivenolje og utmerket ouzo er fortsatt to av øyas viktigste næringer.
Når en besøker Lesvos må en bl.a få med seg Plomari, Molyvos, Petra, Agiassos, Den forsteinede skogen. Vi besøkte øya i 2003.


kaka

Koselig med glimt fra Lesvos.
KariK

fila

Empros Therma ligger sydøst på Kos og er en steinstrand med en liten snackbar både nede på stranden og oppe ved parkeringsplassen. Varmt vann fra en kilde i en hule i fjellet ledes ut, gjennom en trang kanal, til et lite "basseng" på stranden. Det varme vannet holder 80 grader C, men blandes med sjøvann slik at temperaturen i "bassenget" er ca 35-40 grader C. "Bassenget" blir som regel ødelagt av vinterstormene og må bygges opp på nytt hver vår. Vannet inneholder kullsyre, hydrogensulfid (det lukter svovel) og andre gasser og sies å ha positiv effekt på hudlidelser, luftveislidelser, øyelidelser og muskellidelser. En annerledes badeopplevelse som må prøves.


fila

Naxos er velkjent for mange forumister. Chora Naxos med gamlebyen (Bourgos) er et sjarmerende område med trange gater, små butikker og spisesteder. På toppen troner Kastro.




fila

Nerantzia-borgen i Kos by er den viktigste delen av festningene som ble bygget på øya i slutten av det 14. og begynnelsen av det 15. århundre. Borgen er rektangulært formet og på hjørnene var det 4 høye tårn.
I byggingen av borgen ble ulike arkitektoniske elementer fra den gamle byen Kos og Asclepieion brukt. Mange av disse kan fremdeles ses i dag innebygd i borgens vegger.
17. mars 1816 eksploderte et kruttkammer ved et uhell og ødela en stor del av slottet.


fila

Fra Nidri på Lefkada kan en ta ferge over til Vathi på Meganisi, en tur på ca 45 minutter. Fergeturen går bl.a går forbi øya Skorpio, tidligere eid av Onassis-familien. Det er 4,5 kilometer fra Vathi til Spartochori, og det tar vel en time å gå. Fra Spartochori er det nydelig utsikt over havna i Spilia rett under oss. Etter å ha nytt en kopp kaffe i Spartochori kan en gå ned trappene til Spilia og ta fergen tilbake til Nidri.


fila

Nea Skioni er en liten kystby på sørvestkysten av Kassandra-halvøya i Halkidiki. Nea Skioni ligger en 100 kilometer fra flyplassen i Thessaloniki. Det er mange hoteller og en vakker strand i byen.
Nea Skioni er en relativt ny by. Den ble bygget i 1918. Innbyggerne kom hit fra nabolandene og den nå forlatte fjellbyen Tsaprani.
Min video fra Nea Skioni er fra 2002 og jeg beklager videokvaliteten.



fila

Fra Paleros kan en kjøre sørover kysten gjennom et vakkert landskap.  Langs veien er det flere små strender. Etter 50 kilometer kommer vi til Astakos. Astakos er en havneby med flere hotell, butikker og restauranter.
På tur tilbake mot Paleros er et stopp i Mytikas en god ide. Mytikas er en rolig liten kystby med en fin strand. Nyt lunchen på en taverna som ligger helt nede ved sjøen.


fila

MouseioThalassion Evrymaton (Valsamidis Sea World Museum) ligger i Vlychadia sør på Kalymnos. Det er et privat museum, et resultat av et livslangt arbeid av Valsamidis-brødrene, som ble født og er bosatt på Kalymnos. Her er det utstillinger knyttet til svampfiske, et stort utvalg av svamper, sjøplanter og sjødyr og en samling av amforaer og andre funn fra gamle skipsvrak. Her er også funn fra andre verdenskrigsfunn, bilder, dokumenter, mynter og til og med et gammelt vrak.
Det er en av de største private samlingene i Hellas, og de trengte over førti år på å bygge opp museet.
En del av museet er dedikert til svampfisket, og inkluderer alle de verktøyene og beskyttelsesdraktene (scarfandro) som ble brukt av dykkere, fra 1872 til i dag.


fila

Klosteret Agios Savvas ligger på en høyde over Pothia, hovedstaden i Kalymnos. Den nydelige kirken er laget av stein med rødt flislagt tak . Kirken er dedikert til Agios Savvas, øyas beskyttelseshelgen. Fra klosteret er der flott utsikt over byen, havnen og havet.
Agios Savvas den nye ble født i 1862 i Heraklitsia i Øst-Trakia og fikk navnet Vassilios. Han tok navnet Savvas da han ble munk. I de siste tjue årene av sitt liv bodde han i Kalymnos og virket som prest i klosteret Agioi Pantes. Han var en stor asketiker, ikonograf og kunne utføre  mirakler. . Han er en av de få nylig anerkjente hellige i den ortodokse kirken. Agios Savvas ble 85 år gammel.


dagstaalesen@hotmail.com

Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...