Logg inn med Facebook eller Google!

Magiske øyeblikk i Hellas

Started by fila, 21. Apr 13, 22:11:14

Previous topic - Next topic

fila

Hellas har så enormt mye å by oss. Trivelige byer og landsbyer, trange gater og smug, fine strender, spennende landeveier, gode dufter, koselige tavernaer, god mat og drikke og hyggelige mennesker og mye mer. Alt dette kan vi nye i fulle drag hver eneste dag når vi besøker Hellas. Men iblandt møter vi noe ekstra, noe som gjør inntrykk, noe vi alltid vil ta med oss, magiske øyeblikk. Jeg har lyst å dele noen av mine magiske øyeblikk med deg og håper å få ta del i dine magiske øyeblikk.

fila

Anavatos ligger på Chios, omtrent midt på øya. Anavatos er imponerende, der den ligger øverst på en 300 m høy klippe. Da vi besøkte stedet var det  bare 2 fastboende i der. Under krigen med Ottomanerne i 1822 søkte grekerne tilflukt her. Anavatos, som betyr uinntakelig, holdt ut i ca 1 mnd før sult og utmattelse gjorde at fienden klarte å beleire byen. 1500 av de ca 90000 chioterne som ble massakrert, miste livet i denne klippebyen. Ca 400 kvinner og barn gjorde kollektiv selvmord ved å hoppe utfor klippen, i stede for å bli voldtatt og drept av inntrengerne. Historien og besøket på dette stedet gjorde et sterkt inntrykk.










JohnS

21. Apr 13, 23:09:10 #2 Last Edit: 21. Apr 13, 23:13:56 by JohnS
Da vi besøkte Anavatos for en del år siden, var det tre fastboende der.  En gammel ungkar, og en pensjonert sjømann som hadde "plukka med seg" ei kone fra New York.  Stort større kontrast enn New York/Anavatos er det vel vanskelig å forestille seg.  Paret prøvde å holde liv i seg med å selge diverse egenprodusert syltetøy, honning, hermetisk frukt osv. til turister, siden mange busser var oppe der og stoppa mens passasjerene fikk fortalt historien om byen.

Han solgte også en annen spesialitet, egenprodusert raki som var smakssatt med pistasjer.  Da jeg viste interesse for dette, ble jeg invitert til en smaksprøve, og han skjenka opp en liten skvett i to glass, ett til meg og ett til seg selv.  Det var tydelig at hun ikke var spesielt begeistret for hans stadige deltagelse i prøvesmakingen, for han lot glassene stå mens han holdt pekefingeren advarende foran munnen.  Da kona gikk rundt hjørnet for å vise fram noe til en potensiell kunde, var han raskt framme med glassene og skålte.  Rakien var virkelig god, men jeg kommenterte at den var ganske sterk.  Han gliste og fortalte at han hadde fått den målt til 68 %.  I lengden kan det sikkert bli i meste laget å skåle med alle besøkende i sånt stoff!   Men jeg måtte selvfølgelig kjøpe ei lita flaske av ham!

Men ellers var det en fantastisk opplevelse å vandre rundt der oppe og forestille seg hendelsene som hadde utspilt seg der.  Sterkt!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

fila

21. Apr 13, 23:21:50 #3 Last Edit: 21. Apr 13, 23:23:41 by fila
Nesten helt nord på Lesvos ligger Molyvos. Kanskje er det bare en av mange greske byer, men den gjorde et spesielt inntrykk på oss.
Vi kom kjørende inn til byen fra sør og parkerte i havnen. De bratte gatene opp mot den genovesiske borgruinen på toppen
av byen var fantastiske, trange, fulle av liv og kommers og delvis overdekket av kronene til trærne som stod langsmed.
Utsikten fra borgen var formidabel. Da gjorde en Mythos godt!











JohnS

Takkr for at du minner meg om steder jeg også husker med spesiell glede, og kvitterer med to bilder av utsikten fra borgen i Molyvos, ett mot havnen og ett i den andre retningen



At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

fila

Kokkines Petres-grotten (Petralona-grotten), ligger ca 5 mil sørøst for Thessaloniki og ble oppdaget i 1959 av folk fra landsbyen Petralona som lette etter vann, men fant et hull i bakken, den opprinnelige inngangen til grotten. Grotten er ca 1500 meter lang.
I 1960 ble det funnet en hodeskalle av en kvinne som var i 20-årsalderen når hun døde. Levningene kan være så gamle som 700.000 år og er det eldste funnet i sitt slag i verden. I grotten ble det også funnet bennåler og jaktvåpen, i tillegg til bein fra forskjellige dyrearter. Det ble også funnet rester av ildsted, så det er ingen tvil om at grotten har vært brukt som bosted for mennesker.
Å gå inn i denne grotten er fantastisk, både det å se selve grotten og det å være stemningen som hersker der inne. Vi var så heldige å få drikke en kopp kaffe og snakke med Ari Polianos, antropologen som har hatt hovedansvaret for utgravningene der.
Utenfor grotten ligger et museum der mange av funnene er utstilt.
Det var ikke tillatt å fotografere inne i grotten, bildene fra innsiden er er hentet fra hjemmesiden
 












Ari Polianos og damene




JohnS

Jeg er imponert over din evne til å presentere steder som virkelig har betydd mye for meg også, fila!  Petralona var den aller første grotten vi besøkte i Hellas, da vi leide bil under et besøk på Kassandra-halvøya i Halkidiki på en av våre aller første Hellasturer.  Grotten gjorde et enormt inntrykk på oss den gangen, og vi husker den med stor glede selv om vi har besøkt en del andre grotter i ulike landsdeler senere.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

Fasinerende historier og flotte bilder, Fila og JohnS. Av de stedene du hittil har fortalt om, har jeg bare vært i Molyvos, og i likehet med dere gjorde denne vakre middelalderbyen sterkt inntrykk på meg også. Jeg har feriert her to ganger, og byen (og Lesvos) er spesiell, syns jeg. Jeg var ikke "digital" den gang, men har mange papirbilder og gode minner herfra.
Om jeg skal bruke ordet magisk, er det to steder, eller rettere sagt stemningen der, som skiller seg ut for min del: Øya Fourni og fjellandsbyen Makrinitsa ovenfor Volos på Pilion.  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

fila

I de grønne, skogkledde, liene på nordøstsiden av Mt. Olymbos på Lesvos ligger den lille, vakre bye Ayassos, knappe 500 m.o.h. Byen er det kunstneriske og religiøse senter på Lesvos. I de trange, brostenslagte gatene var det utstillinger av treskjærerkunst, håndarbeider, håndlagede møbler med fantastisk treskjærerarbeid og keramikk i mengder utenfor de små butikkene. Vakker og interessant by som har gjort et varig inntrykk på oss.








fila

Nordvest på Peloponnes, mellom elvene Alfios og Kladhios, ved Kronos-åsen ligger Olympia. Mange av dere her på HF har nok vært der, på stedet der de viktige panhelleniske lekene, forløperen for den moderne olympiaden, ble holdt. Stedet er fullt av historie, både ute i de gamle ruinene og inne i museene.

På tur inn i anlegget, langs den hellige vei



Fra anlegget



Zevs tempel





Heras tempel



Ved arnestedet for den olympiske ild



Foran krypten; inngangen til stadion



Olympiastadion



Klar for 192 m hurtigløp


karri

Spent på hvem som vant 192 m hurtigløpet  ;)
KARRI

JohnS

Det antikke Olympia er nok ett av høydepunktene i våre opplevelser i Hellas, særlig siden vi var der i 2004, ikke lenge før OL i Athen.  Noen dager seinere besøkte vi Panathinaiko Stadion i Athen, marmorstadion fra Ol i 1896, og fra Akropolis så vi det nye stadion som var bygget for OL.  Disse opplevelsene satt nok i oss da vi så TV-overføringene fra OL.

Da vi besøkte det antikke stadion i Olympia, kom vi dit på ettermiddagen, etter at alle turistbussene hadde dratt sin vei.  Jeg kan gjette på at vi var toppen 50 personer inne på det svære området da det nærmet seg stengetid kl. 19.  En utrolig ro over stedet, og mulighet til å bruke tid til å sette seg ned og fundere på hvordan det engang var der........  Kan anbefales!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...