Logg inn med Facebook eller Google!

Hackerangrep

Started by Ole, 23. Apr 13, 19:16:57

Previous topic - Next topic

Ole

-Torsdag ble Hellasforum utsatt for et hackerangrep. Dvs. at koder ble lagt inn i noen filer som tilhører Hellasforum.
-Google satte opp en (standard)side som advarte mot nettstedet.
-Backup av Hellasforum ble lastet opp.
-Forespørsel sendt til Google om fjerning av advarselen.
-Sidene var oppe og virket fint.
-Imidlertid var det noe uønsket kode som ikke hadde blitt slettet, og hosten stengte sidene.
-Etter mye kommunikasjon fram og tilbake åpnet hosten sidene, slik at jeg fikk fjernet den siste biten med uønsket kode og lastet opp nødvendige backup-filer.

Nå er sidene oppe, men hvorfor dette skjedde er ikke godt å si. Jeg har i alle fallet scannet det som scannes kan, og jeg håper at hosten også har gode rutiner på dette. Dermed er det ingen garanti for at dette ikke skjer igjen, men vi krysser fingrene. Så slipper vi abstinenser for brukerne og mange timers arbeid (og venting) for meg.

Det er uansett godt å vite at hosten er veldig god på backup....




Heidrun

Godt å vite at det ordna seg til slutt da
Yamas til livet og til

IngeS

Fant de IP-adressen til hackeren?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ole

Jeg har ikke så mye greie på hacking, men hacking er vel gjerne et dataprogram som gjør ting på steder der det ikke har lov til å være.

Ole

Quote from: Heidrun on 23. Apr 13, 19:32:14
Godt å vite at det ordna seg til slutt da


Som sagt, jeg er ikke helt rolig.... Ikke før det har gått noen dager og kanskje en uker eller to....

IngeS

Du kan vel se IP-adressen til de som er innom forumet, og jeg regner med at webhotellet fant aressen til hackeren
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Hacking er målrettet og bevisst, jeg vil anta at det i dette tilfellet dreier seg om malware som "noen" helt uvitende har tatt med seg inn på forumet.

Ole

Quote from: IngeS on 23. Apr 13, 19:42:06
Du kan vel se IP-adressen til de som er innom forumet, og jeg regner med at webhotellet fant aressen til hackeren


Så du tror det er et av medlemmene i Hellasforum som står bak?  :)

Det er nok ikke så enkelt. Et program (virus) er designet for å legge til kode på filer som ligger på nettet. Programmet får tilgang til filene via FTP og legger til kode i filer som allerede ligger på serveren. Hvor dette programmet kommer fra er ikke godt å si. En mulighet er at det er min egen PC, men jeg har scannet med akt mulig nå og ikke funnet noe, så jeg tviler litt på det. Men det kunne vært en årsak. Det er også mulig at det finnes en vei via en av de 1 000 000 sidene som ligger på one.com sine servere......

Ole

Jeg fikk akkurat nå en mail fra one.com. Der står det at IP-adressen er fra Samos! :)

Ole

Ikke få teen i vrangstrupa, Inge! Jeg har ikke fått noen mail fra one.com om dette...  :)

Anders

Ikke ta det så alvorlig, Inge :-)  Det er bortimot umulig å finne opphavet til ulik malware. Direkte hacker-angrep kan man kanskje med noen tusen timers arbeid spikre til en adresse, men den trenger heller ikke være korrekt for den personen det gjelder. For øvrig er det lett å ha en IP som snakker til en annen IP som får en tredje IP til å innbille seg at den fjerde IP'en er korrekt mottaker... men der er jo ingen grunn til å "angripe" forumet på den måten. Ingen økonomisk eller politisk gevinst. Så det er nok noe "the cat dragged in"

Tore

Det er vel et godt råd til forumets medlemmer å gjøre en fullstendig virusscanning av sin pc,både av hensyn til forumet og sin egen pc.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...